Uitslag kreupelheidsonderzoek Oeds...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Uitslag kreupelheidsonderzoek Oeds...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:40

Oeds loopt al bijna 8 weken kreupel, soms wel en soms weer niet, beetje wisselend.
22 november heb ik een peesscan laten maken maar daar kwam niks duidelijks uit, alleen een iets verdikte tussenpees.
Daarvoor heb ik 3 weken gestapt en toen mocht ik weer 5 min gaan draven en dat iedere week met 5 min opbouwen.
Meteen de eerste keer draven was al een ramp, stokkreupel..
Dus weer een afspraak gemaakt, maar kon pas de week erop terecht.
Toe liep ie weer goed dus heb ik de afspraak afgezegd en Oeds nog een week of 3 gestapt.
Vorige week ben ik weer rustig begonnen met wat draf, maar eind van de week liep ie weer stokkreupel.
Tja, toen zat er weer een weekeinde tussenin en heb dus vandaag maar meteen een afspraak gemaakt en kon meteen vanmiddag terecht.

Daar aangekomen eerst stap en draf op het harde laten zien, niet kreupel...
Buigproef linksvoor, dat been is al die tijd ook erg dik en daar leek ie echt kreupel aan, maar daar liep ie goed op weg maar het andere been was heel slecht terwijl ie daar geen buigproef op had gedaan.
Op de volte, liep ie niet helemaal rad, dus heeft de da rechtsvoor verdoofd, alleen de ondervoet.
Toen liep ie wel goed.
Foto's gemaakt van rechtsvoor...
Hij heeft een schilfertje bot van het kroonbeen loszitten, dat schiet met lopen tussen het kroon en hoefgewricht waardoor ie dan wel en dan weer niet kreupel loopt.
Zoiets had de da nog nooit gezien en hij opereerd veel hoefgewrichten..
Optie 1: kijkoperatie maar kans van slagen is niet gegarandeerd...
Optie 2: laten zitten en rijden op de "goede" dagen, maar dat doe ik hem niet aan hoor!
Ga toch voor opereren!!
Balen zooi

Heeft iemand van jullie zoiets meegemaakt??

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:11

neej niet hetzelfde maar mijn haflinger heeft een cyste en daarom ook vaak kreupel geweest en kan er zelfs niet aan geopereerd worden ik baal er ook heeell erg van..

maar die pony'/paarden kunnen er ook niks aan doen maar je voelt je wel zwaar kl*te er bij..

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:26

Dat klinkt niet fijn zeg. Ik denk dat je t juiste er aan doet om die kijkoperatie te laten doen.
Sterkte ermee en beterschap voor Oeds

mienetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:04

oei.. dat is niet zulk leuk nieuws. ik denk wel dat je een goede keus hebt gemaakt... veel sterkte ermee!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:06

Jeetje meid wat een verhaal!!

Ik wist helemaal niet dat je paardje kreupel was! Sterkte de komende tijd en hou ons op de hoogte ja!

Kliko

Re: Uitslag kreupelheidsonderzoek Oeds...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:06

Jeetje wat een balen uitslag! Hij moet onder het mes? En wanneer gaat dat gebeuren?? Oh dit is wel zwaar kl ote... Ik hoop dat het allemaal goed komt met hem en dat je weer lekker met hem aan de slag kan! Ik duim met je mee in ieder geval!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:40

wat klote zeg! ik wist helemala niet dat hij kreupel was, sterkte met de operatie&de revalidatie, hoop dat alles goedkomt!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:21

Volgende week dinsdag moet ik hem al vroeg brengen, dan is ie waarschijnlijk s'middags aan de beurt...
Vind het wel een beetje eng hoor

Rijo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:44

Jeetje wat een verhaal Gillian! Ik ga voor je duimen om een zeer goede afloop.

supertygetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 05:02

Ach zeg, da's ook geen fijn nieuws. Ik hoop dat het allemaal goed komt.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:55

Ai.. Da's niet zo fijn om te horen!
Hopelijk komt het allemaal goed!
Sterkte ermee in ieder geval!

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:02

Heel veel succes dinsdag!

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:31

Jeetje, sterkte hoor, ik zal voor hem duimen dinsdag, het is niet leuk als je paardje geopereerd moet worden, weet er alles van.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 22:43

Nou, het gaat goed jongens
Kom ik vanochtend(maandag) op stal, staat Oeds met een MEGA dik been :shock:
Even een rondje om de manege gestapt, hij kon er bijna niet op lopen...
Ik had hem gisteren gewassen, dus kreeg al weer commentaar dat dat ook stom is met mok , dat is al weg maar goed
Heb verder geen tijd gehad dus toen ik klaar was met werk heb ik hem nog maar eens uit de stal gehaald om even verder te kijken.
Heel het linkerachterbeen is mega dik, en hij heeft een rare verdikking aan de binnenkant van de lies, ook heeft ie nog maar 1 bal (normaal 2 :lol: ).
Hij kon ook bijna niet lopen...
Dus baas en bazin erbij gehaald, tja raar, het lijkt erop dat een bal in de lies zit
Dierenarts gebeld om te overleggen, wachten tot morgenvroeg want dan moet ik er toch heen of nu langskomen.
Toch maar even een dierenarts langs laten komen.
Hij vond het lijken op een zakbreuk/liesbreuk, heeft hem opgevoeld en er zat wel ruimte in het lieskanaal maar omdat ie helemaal geen koliekverschijnselen vertoont, lijkt het dat toch niet, nog niet iig...
Maar omdat er toch wel wat ruimte is in die lies en de bal zo hoog zit wat niet normaal is, kan het toch daar op uitdraaien
Hij is in de lies heel erg gevoelig, heeft echt pijn.
Hij is gespoten met een pijnstiller en antibiotica en we moeten hem in de gaten houden vanavond, morgenochtend toch daar heen brengen.
De operatie aan z'n rechtervoorvoet gaat dan ws niet door, maar dan houden ze hem een paar dagen daar voor antibiotica.
Wanneer houdt het nou eens een keer op, al die ellende

Vandaag (dinsdag)
Even een update over opa Oeds...
Gister is de da nog geweest voor z'n dikke been, die heeft hem gespoten en ik moest hem toch maar brengen vandaag.
Dus vanochtend Oeds op de vrachtwagen geladen, en op naar Moergestel.
Daar aangekomen heeft ie ff de boel aan het scheiten gebracht door lekker brullend de stal binnen te walsen :lol:
Alle paarden meteen over de zeik 8)
Staat ie op stal, dus wij lopen naar de dierenarts, hoor ik ineens een hoop kabaal :shock: staat Oeds daar uitgebreid tegen de traliedeur aan te schuren met heel z'n logge lijf je kunt er ook nergens mee komen he :lol:
De da heeft nog even naar dat dikke been gekeken wat gelukkig al een stuk dunner was als gisteren.
Komt ie ineens met de mededeling dat ie vandaag toch nog wel geopereerd wordt :shock: , nou ja, jij bent dierenarts dus ok dan maar
Hij vond het been wel weer meevallen en durfde het wel aan.
Ik dus helemaal beduusd weer terug naar huis, had dus niet gerekend dat die operatie nog doorging vandaag, maar goed, het kan maar gebeurd zijn.

Straks om 17.30 was ik nog steeds niet gebeld dus ben zelf maar gaan bellen.
Opa Oeds was goed door de operatie gekomen, stond alweer en maakte het goed, gelukkig!
De schil (zoals de da het noemde) heeft ie niet weg kunnen halen, maar er zat daar ook een cyste (kleintje maar) en die heeft ie schoongemaakt en het gewricht is gespoeld.
Het kan dus zijn dat Oeds door die cyste kreupel liep.
Na de revalidatie is dat pas duidelijker, dan is ie óf kreupel óf niet kreupel...
Is ie niet meer kreupel en blijft ie goed is het dus dat, mocht ie na een half jaar ofzo weer slechter gaan lopen kan ik overwegen om het gewricht 1 of 2x per jaar in te laten spuiten.
Maar dan is het dus die cyste die hem last bezorgt.
Even afwachten dus.

Hij moet tot eind van de week daar blijven, hij krijgt ook antibiotica zowieso voor de operatie dus dat komt mooi uit voor dat dikke been :wink:
Morgen ga ik ff op ziekenbezoek

lundi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:53

Wat een verhaal zeg,je paardje ziot goed in de lappenmand!
Heel veel sterkte ermee,verwen hem maar lekker!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 15:42

Ben net even op ziekenbezoek geweest.
Hij stond heel erg zielig met z'n kont naar de deur en toen de assistente de deur openmaakte keek ie ff om, oh ben jij het.
Toen ie mij zag draaide ie wel om :love:
Ze hadden netjes 1 van de 3 dekens afgedaan, want hier staat ie binnen en thuis staat ie in een buitenstal, wel lief want dat heb ik niet eens gevraagd maar een van de dierenartsen die vaak bij ons op stal komt weet dat :wink:
Hij viel meteen aan op 2 appeltjes
Ik had wat borstels meegenomen om hem even te poesten, dat was wel nodig met al die zweetplekken :shock:
Z'n geopereerde voet zit in een megaverband, lijkt wel een klompvoet :lol:
Toe ik z'n dekens eraf haalde schrok ik wel ff, hij heeft 2 dikke voorknieën, een bult onder z'n buik, tussen z'n voorbenen hangt een rare kwab, op z'n linkerschouder zit een rare verdikking en het vocht van z'n linkerachterbeen is naar de kogel gezakt
Ze hebben heel netjes een stukje weggeschoren onder de manen, voor het infuus.
Al die bulten zijn natuurlijk van het liggen op de operatietafel, die knieën zijn ws van de takel waarmee ie op de tafel is gehesen en de rest komt van de recoverybox, arm beest
Ik heb hem lekker even gepoetst en z'n manen en staart geborsteld.
Toe ik klaar was met poetsen heeft ie nog een tijd met z'n hoofd tegen m'n schouder staan knuffelen :love:
Hij is nog helemaal suf, ws van de pijnstillers.
Hij is dus echt heel erg zielig!! :wink: vind ie zelf ook :lol:

Helaas heb ik geen dierenarts gezien dus heb verder niks kunnen vragen, maar ach, hij is iig uit de narcose gekomen en dat vond ik wel het engste hoor!
Hoe het nu verder gaat is toch afwachten.

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:21

Vond je het niet erg om hem achter te laten voor de operatie, ik vond dat in ieder geval verschrikkelijk. Sterkte met het herstel en een knuffel aan Oeds

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:51

Jeetje Gillian, wat een verhaal!!!
Heftig hoor, ik heb dat laatste allemaal niet meegekregen. Wanneer mag ie naar huis? En gaat het weer een beetje goed met hem? Ik ben ziek dus een tijdje niet op stal geweest. Als je er zaterdag nog heen moet, wil ik wel even mee op bezoek... Als hij dan al terug is (wat ik denk) zal ik hem even vertroetelen met een lekkere granny... Sterkte ermee!

supertygetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:52

Tjonge jonge, en ik dacht ik me niet goed voelde.
Succes en hopelijk komt het weer helemaal goed met hem...

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:04

jeetje wat een verhaal. het zit hem niet egt mee zeg!
beterschap met hem!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:13

Donderdag ben ik even bij Oeds in Moergestel geweest en hij was al weer wat wakkerder als de dag ervoor
Ook ben ik Hester tegengekomen, die was bij haar Douwe op ziekenbezoek.
We hebben gezellig wat gekletst en ondertussen elkaars paarden geknuffeld en bewonderd
Beetje rare manier om elkaar zo te ontmoeten maar het was toch wel gezellig ondanks onze kneusjes :lol:

Vandaag ben ik ook even geweest, want ze zouden een controlefoto maken en daarna bellen...maar om 17.30 was er nog niet gebeld dus ben ik weer zelf aan het bellen gegaan
Tja het was erg druk op de kliniek :wink:
Ben na het telefoontje meteen daarheen gereden.
Toen ik in de stallen aankwam en Oeds zag mij, werd ie ff helemaal gek :love:
Liep te ijsberen in de stal, tot ik de deur opendeed, toen kwam ie meteen knuffelen en schooien om iets lekkers :lol:
Ik had wat snoepjes bij en een beetje muesli, waar ie meteen op aanviel :wink:
Heb em ook maar even gepoetst, alweer , schoner kan ie gewoon niet worden 8)
Toe kreeg ie z'n hooi en ben ik ff bij em gaan zitten, gezellig.
Hij kwam iedere keer als ie een hap hooi had gepakt, even met z'n neus tegen mij aan staan
Z'n vieze bebloedde verband was gelukkig verwisseld en de foto was gemaakt maar de assistente wist er verder niks van alleen dat ie morgen naar huis mag!!!

Ik heb Douwe nog even een knuffel gegeven, die stond ook alweer een stuk fitter te kijken :wink:
En morgen gaan we Opa Oeds lekker halen, mag ie thuis fijn beter worden

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 17:17

Nou, gisterochtend hebben we hem opgehaald.
De rotzak wilde de veewagen niet op terwijl ie er normaal zo oploopt }>
Ach, even de ketting onder de kin door en even op de plaats gezet en meneer volgde al snel
Nu moet ie nog 10 dagen stalrust en het verband moet er ook nog zolang omblijven evenals de hechtingen.
Mocht het echt smerig worden, moet ik ff bellen dan komen ze het wisselen.
Na die 10 dagen mag ie 2x daags 10 minuutjes stappen, dat opbouwen tot een half uur, gedurende 6 weken.
Dan mag ie weer rustig aan het werk en los ed.

Vandaag stond ie met hele dikke benen en de vochtbult onder de buik was veel erger geworden...
Helaas mag ie dus niet stappen en aangezien het zondag is, kan ik ook niks halen om het vocht af te drijven.
Morgenochtend meteen maar weer bellen, dan moeten ze maar langskomen oid.
Hij staat er gelukkig wel fit bij, is niet ziek
Ook krijgt ie van iedereen appeltjes en paardensnoepjes, hij is ook zo zielig

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:23

Ik zal hem ook een paardensnoepje geven morgen...

wenfabiola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 15:25

ahh wat zielig!! beterschap!!