paard zit iedere keer onder kleinne bultjes!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_oud

paard zit iedere keer onder kleinne bultjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:30

Hallo allemaaal..

al eens eerder heb ik een topic geopend omdat er allemaal schijven op me paard zaten en ik me afvroeg wat ik hiertegen kon doen.. uitkomst: zij had veel te veel voer gehad dus dat beetje zat onder de eiwitbulten!
ik heb haar nu zo ongeveer 7 weken en nog steeds ontdek ik iedere dag meerdere kleinne bultjes.. zodra ze aan het werk is geweest.. verdwijnen deze weer.. eiwit wordt verbruikt???
hoe kan ik nu verkomen dat deze bultjes zich niet meer de kop op komen steken? ander voer? iemand raade mij aan haar van biks af te halen? maarjha.. ze beweegt veel.. waar moet zij dan haar kracht uithalen?! Help!

Groetjes..

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 18:11

kan iemand mij helpen? groetjes..

EvaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:13

Wat zegt de DA hiervan?
Ik zou niet meteen drastische veranderingen in het voer aanbrengen als je niet weet waar het vandaan komt.

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:09

evalovesandy: ik heb nog geen DA laten komen.. ze heeft er verder ook geen last van.. ik kan erin knijpen en ze geeft geen kick.. het doet dus geen pijn.. ik ben er bijna zeker van dat het eiwitbulten zijn!

EvaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:13

Hm, oke. En minder eiwitrijk voer?
Anders zou ik het nl ook niet weten.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:58

Misschien een bloedtest laten doen bij de dierenarts? Kan nml ook allergie zijn.

ellepel

Re: paard zit iedere keer onder kleinne bultjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:41

allergisch voor stro? of andere bodembedekking als je die hebt.

bij deze allergie zie je het meest de "schijven" op de buik ..

hoeveel krachtvoer krijgt je dier dan?
en belangrijk: welk merk voer je?
en hoeveel en hoe lang/zwaar train je dan met rijden?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:00

Hmm die van mij is erg eiwitgevoellig maar die bulten zijn wel pijnlijk! Die van mij heeft er minder last van sinds ze van de brok af is. Ik voer nu kruiden muesli van Havens. Hier doet die van mij het goed op. As ik de muesli zonder haver voer (ook van Havens) krijgt ze het wel als ze dan ook nog eens stil staat, zit ze er helemaal onder! Bij die van mij verdwijnen de eiwit bulten ook als ik ga rijden! Wees ook erg voorzichtig met brood, de dierenarts zei toen tegen me dat ik beter maar geen brood kon voeren.

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 23:21

Mistral: en hoeveel kilo krijgt jouw paard dan per dag van die muesli.. zelf geef ik haar nu 3/4 biks en 1/4 normale muesli..ik train ongeveer een 3 kwartier per dag! niet superzwaar maar ze wordt aardig aan de gang gezet..

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:40

Schrik niet, een kwart kilo schep dit 2 keer per dag. Na een training krijgt ze dan een halve schep extra. Daarnaast wortelen en slobber ongeveer 2 a 3 keer per week. Over het algemeen rijdt ik een uur in de bak. De ene keer iets langer de andere keer wat korter. Buitenritjes duren meestal 1.5 tot 2 uur. Afwisselend met training en ontspanning.
Verder staat ze overdag op het land en krijgen ze er mooi en voedzaam hooi. Ondanks dat ze dus niet zoveel krijgt, is ze verre van mager Maar het belangrijkste zonder eiwit bulten!

ellepel

Re: paard zit iedere keer onder kleinne bultjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:39

de muesli zonder haver van havens geeft bij mijn pony ook reactie op de huid, nu hij daar vanaf is en op de basisbrok staat van havens ziet zijn huid er veel beter uit.

er schijnt in heel veel muesli's toch iets te zitten waar veel paarden niet tegen kunnen, maar wat dat is?
geen idee

Petto

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:45

Ik heb ook al eens een paard gehad die onder de eiwitbultjes zat.Zijn nieren zijn dan zo overvol en kunnen het nietmeer afvoeren.
Geef hem maar een drainagekuur van de groene os.Als hij het erg heeft moet je er misschien 2 geven.Dan kan hij er weer tegenaan.
Om te voorkomen dat het weer gebeurd moet je oppassen met teveel brokken,te eiwitrijk kuilvoer en uiteraard niet te lang in een volle wei.
Succes ermee.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:54

Maar veel paarden reageren dus wel weer op brok, ook al zou dat eiwitarm zijn