Balvertrapping - hoe het best te behandelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

San

Balvertrapping - hoe het best te behandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 20:17

Hi,

Mijn paard heeft met losgooien op oudejaarsdag iets te maf gedaan en zichzelf goed opengetrapt. Het zit precies op de bal van zijn voorbeen op de overgang naar de hoef. Er zit nu echt een flinke snee op de kroonrand dus eigenlijk en ik vind het er erg naar uitzien en het is ook wat gevoelig. Hechten kunnen ze het niet, want dat gaat niet met het hoorn.

Ik doe het nu twee keer per dag schoonmaken met water en betadineoplossing. Daarnaast smeer ik nog een keer acederm op de wond. En dan maar wachten totdat het loszittende stuk hoorn uitdroogt en loslaat.

Hoe kan ik nu het beste hiermee omgaan in de dagelijkse training? Moet ik mijn paard wel gewoon veel beweging geven, dus gewoon doortrainen of zal ik hem even een weekje alleen laten stappen en wat meer rust geven? Hij loopt er niet echt kreupel op, alleen wat kort, maar het lijkt mij dat het juist op die plek steeds weer open zal gaan als hij beweegt.

Wie heeft hier ervaring mee?

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:18

niet teveel acederm op spuiten, gewoon ontsmetten en verder niet teveel aan doen.
het komt heel vaak voor en geneest, mits goed bijgehouden met ontzmetten, meestal vrij snel.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:27

Ik wil je niet laten schrikken maar als de kroonrand diep beschadigd is, kan dat consequenties hebben voor de hoefgroei.
Ik zou bij zo'n verwonding op die plek daarom de DA erbij halen.

Papaya

Re: Balvertrapping - hoe het best te behandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:59

Met beantsje eens, ik zou het denk ik voor de zekerheid ook even doen n.a.v. het gebeuren bij ons op de pensionstal gisteren.
Hetzelfde is bij een wat overenthousiast paard gebeurd. Ze bloedde fors ondanks dat het maar een heel klein krasje was. Ik denk 3 cm lang en het leek net een klein sneetje. Verder was er niets te zien. We hebben een drukverband aangelegd.
Meer ervaren mensen adviseerden de eigenaar de DA erbij te halen.
DA was er binnen een kwartier heeft ontsmet, ingepakt en anti-biotica (in poedervorm) gegeven. Ik ben zelf een beetje anti-biotica maar volgen DA geeft een dergelijke plek op de kroonrand heel vaak problemen (dik worden) en het kan vervelende gevolgen hebben als je daar een ontsteking krijgt.
Het is een wond die ondanks dat hij zo miniem is blijkbaar veel problemen kan veroorzaken omdat hij op de kroonrand zit. DA adviseerde 10 dagen rust om te voorkomen dat de wond weeer opengaat danwel niet goed geneest. Bij slechte genezing kan er blijkbaar een gat in de hoeven veroorzaakt worden tijdens de hoefgroei. En dan zou je een deel van de hoefwand kunnen missen.
Je kan het vergelijken met een tik van een hamer op je vinger. De blauwe plek op de nagel moet er helemaal uitgroeien. Blijkbaar kan dat in dit geval een gat veroorzaken. Het leek mij in eerste instantie eigenlijk helemaal niet ernstig maar de reactie van de DA en van een hoefsmid die er ook nog bij is geweest en die bovenstaande vertelden vanuit hun ervaring gaven me te denken.

Mijn eigen paard heeft vorig jaar een keer de bal beschadigd in het weiland maar daar werd behalve het advies van goed schoonhouden en in de gaten houden geen bijzondere medicatie gegeven. De wond was veel groter dan deze, maar blijkbaar is een kroonrandbeschadiging iets om goed op te letten.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:03

is een nare plaats en een paard kan er flink last van hebben. Het beste is om hem wel licht in beweging te houden. Als het kan het liefst in de wei of paddock.
Daarna goed schoonmaken en insmeren met zalf, dat houdt het soepel.
Tenzij de wond inderdaad te diep of te groot is, dan maar even advies aan de dierenarts vragen. Maar absolute rust lijkt me niet goed.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:05

mijn pony had ook een balbetrapping vorig jaar
en ook precies op de rand.

ik heb het goed schoongehouden,en het is uit de hoef gegroeit,heeft wel ruim 7 mnd geduurd
er zat inderdaad een gat in de hoef,maar daarboven groeide de hoef weer normaal.

de DA is bij mij ook niet geweest,ze was goed geent en meer dan schoonhouden kan je niet.
nu gaat ze los met springschoenen aan,want ze trapt zich regelmatig en meestal zit dan het ijzer los gelukkig.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:52

mijn paard had een paar maanden geleden ook een fikse balbetrapping. Ik heb het zelf schoongemaakt, en vervolgens mijn hoefsmid laten komen, om de stukken weg te snijden, zodat het schoner kan blijven. Als je dit niet goed laat behandelen, kunnen er lelijke plekken over blijven. Zie ook www.hoofcare.nl .. Ik zou er zeker iemand bij halen.

winchester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:57

Mijn paard heeft het vorig jaar ook gehad, gewoon goed schoon houden.
Ik had voor de zekerheid wel de dierenarts erbij gehaald, want het was de eerste keer voor mij, maar ik kreeg zalf en daarna moest er een gaasje op en omwikkelen met verband, Dan geneest het sneller.
En daardoor kon hij ook gewoon los in de bak enzo kwam er geen zand in.
Maar het gaat echt vanzelf weer dicht. Het duurt alleen wel lang, bij mij iets van 3 weken.

succes

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:46

Ik heb de dierenarts gelijk gebeld, maar die kwam niet want ze kon er toch niks aan doen zei ze. Ik moest het van haar gewoon goed schoonhouden en ontsmetten.

Het is nog niet echt dik. Wel iets gebold aan de kant van de hoef, waar dus als het ware een stukje hoorn open staat. Daarnaast blijft het een beetje open staan en komt er nog niet echt een korstje op.

Moet ik alsnog een dierenarts laten komen, omdat het opbolt en nog niet echt een korstje heeft? Ik heb hem gister rustig 30 minuten gestapt aan de longe en vandaag heb ik er 45 mee gestapt onder de man. Ik heb ook even een rondje gedraafd zodat iemand mee kon kijken of hij kreupel liep, maar dat was niet het geval.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:57

Rustig beweging blijven geven. Vooral lekker gaan stappen. Beweging is goed voor herstel. Iets warmer en dikker mag, is deel van het genezingsproces. Goed blijven schoonmaken en zalf erop doen.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:38

Hmm, mijn DA zei juist dat bij balbetrappingen het echt beter is om ze in te zwachtelen. Zodat er even tegendruk wordt gegeven. Omdat er toch veel druk op die wond staat. Zo kan het ook mooier genezen. Mijn paard heeft t nu al 2 keer gehad. En ook beste wonden. Maar elke keer netjes genezen. Maar wel bijna een week ingepakt gestaan met zo'n stomme hoefzak er overheen, zodat ie gewoon naar buiten kon.
Mijn DA deed er gaasjes met betadine op, daaromheen zo'n soort wattenverband. Zo'n vierkant groot ding, dat helemaal om z'n hoef ook heen ging. Dan een katoenen verband, en daar overheen zo'n zelfklevende. (met van die mooie kleurtjes...) Dan in een hoefzak. Na 2 a 3 dagen verband verschonen, en dan na een paar dagen kan het er in principe vanaf.
Bewegen mocht dus wel, maar alleen met die hoefzak. Dus niet in de bak rijden enzo. Hij zei dat zulke wonden vaak onderschat worden.
Succes ermee!

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:44

zo zie je maar weer dat elke DA zijn eigen methode heeft!

bij mijn pony moest ik alleen goed schoonhouden en met betadine wassen,droogmaken en verder niets.
ze mocht gewoon in de wei of bak
het was ook een flinke betrapping,het stond echt open en later met groeien van de hoef zat er een gat die uit heeft moeten groeien.

maar juist niet afplakken ,zoveel mogelijk in de frisse lucht!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:00

Na die paar dagen wel ja! Maar eerst moest t mooi bij elkaar komen. Het is echt super genezen, dus de volgende keer als ie t weer heeft, pak ik t precies t zelfde aan. Ik heb t wel over beste betrtappingen. Dus dan de hoef mee gescheurd is. Plekjes alleen boven op de bal doe ik meestal ook niet veel aan.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 10:35

Inderdaad grappig hoeveel verschillende behandelmethoden er zijn. Het gaat nu wel goed eigenlijk. Er zit nu wel echt een soort korstje op, alleen is de hoef nog wat warm, maar dat is ook wel logisch want het zal allemaal wel flink aan het werken zijn.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:35

Ik heb toevallig een week of zo terug ook hierover gezocht op internet en kwam ook tegen dat bij een open wondje bij de bal van de voet inzwachtelen wordt aangeraden en goed ontsmetten natuurlijk! Vreemd dat de arts er zo laconiek op reageerd.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:52

Dat vond ik dus ook zo apart. Je wilt niet weten hoe een voet eruit komt te zien als je het niet goed behandeld!