spierpijn in rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fique

spierpijn in rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:58

we zijn 3 weken geleden gevallen, maar na een dag of 2 werden de spieren in haar rug steeds harder. ben nu steeds aan het longeren met pasoateugel (niet te strak) en haar rug aan het inwrijven met een of ander goedje dat warm wordt.
nou zei iemand tegen me dat ik dan beter niet met pasoa kan longeren, maar als ik haar zonder doe drukt ze haar rug juist weg en met pasoa zie je dat ze ze veel meer ontspant. wat zouden jullie doen?
rijden kan nog niet, want ze heeft nu last van het zadel op die spieren.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:31

is er al een DA geweest en wat zei die er over????

fique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 17:06

alex66 schreef:
is er al een DA geweest en wat zei die er over????

nee voor spierpijn laat ik niet metteen een da komen.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:33

Misschien toch handig om er een fysio naar te laten kijken. Als ze gevallen is kan het best zijn dat ze wat hulp nodig heeft bij het herstellen. De rug is toch een zwakke plek en het zou zonde zijn als je straks te snel gaat rijden en dan terug bij af bent. Een fysio kan je ook speciale oefeningen geven. Paarden herstellen over het algemeen snel.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:41

als ik het goed begrijp ben je met paard en al onderuit gegaan en nu vertoond het paard tekenen van (spier)pijn in de rug ...zou ik heel voorzichtig mee zijn zeker om dat het al 3 weken duurt..

zobras

Re: spierpijn in rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:39

Je moet je paard in dit geval net behandelen als je zelf zou doen. Als jij gevallen bent op je rug doe je het ook rustig aan. Dan ga je niet gelijk zware dingen tillen, rare bewegingen maken. Dan doe je alles om de ergste pijn te ontlasten. Dit doe je dus niet met je paard, zeker niet door haar in een harnas van bijzet te plaatsen. Ik zou toch meer voorzichtig willen zijn voor haar rug en zoals eerder is geadviseerd een fysio of dierenarts erbij te halen. Als je zelf ook een fikse rugpijn hebt wil een pijnstiller en ontspanner wel eens helpen de druk van de spieren af te halen zodat het herstel beter gaat. Zou dus in dit geval eerst de DA erbij halen en eventueel op DA advies een fysio of acupuncturist erbij halen. Zeker niet forceren.

fique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 13:51

neem er ook wel de tijd voor.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:08

Het paard zal door de val toch wat problemen hebben opgelopen in rug, SI-gewricht, ribben, etc. Spierpijn hoort nu al over te zijn, dus er zal nog wel een blokkade hier of daar zitten.
Een osteopaat of fysiotherapeut zal daar vast wat aan kunnen doen. Ik zou hem niet zomaar gaan longeren met of zonder passoa, eerst maar eens na laten kijken wat er evt. mis is.

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:00

Heb je de beschikking over een solarium? misschien kun je een tijdej proberen om dat goedje op de rug te smeren en dan een half uurtje onder t solarium te zetten. Wel oppassen dat het neit te snel afkoelt als het solarium uit is.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:01

kan ook dat ie spierbevangen is he, is niet bevordelijk dan dat je hem laat lopen... en spierpijn komt nooit pas na twee dagen... succes in ieder geval

EdwardR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:44

Ik heb een jaar lang lopen rondzooien met de rug van mijn paard. Moest hij laatst voor iets heel anders na de fysio, heeft hij gelijk de rug meegenomen. Ik kan me niet herinneren dat hij ooit zo soepel in zijn rug is geweest

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:29

Ik zou in elk geval de dierenarts laten komen, of een fysiotherapeut. En geen pessoa gebruiken, dan dwing je je paard in een houding die hij uit zichzelf dus duidelijk niet wil aannemen. De ontspanning die je denkt te zien, kan ook een vals beeld geven (het paard schikt zich in pijn, zeg maar). En na verloop zullen de spieren wel wat warmer worden, dus ja dan zal het misschien wel minder naar zijn. Maar je bent het toch aan het forceren, denk ik. (Maar ik ben geen DA o.i.d, dus bel nou maar gewoon iemand die er WEL voor geleerd heeft )
Ik hoop dat alles meevalt!

fique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:52

shaneen schreef:
kan ook dat ie spierbevangen is he, is niet bevordelijk dan dat je hem laat lopen... en spierpijn komt nooit pas na twee dagen... succes in ieder geval

heb nog nooit gehoord dat een paard van een val spierbevangen is geworden, maar goed. het gaat nu iig al een stuk beter met haar. na steeds maseren en en gewoon aan de longeerlijn laten lopen. ga van de week weer rustig beginnen met haar.
en spierpijn begint idd niet na twee dagen, maar dat heb ik ook niet gezegd. het word alleen erger na 2 dagen over het algemeen als ze echt goed spierpijn hebben.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:14

hmm, ik heb op t moment een soortgelijk probleem, na zeer idioot doen met springen onwijs stijf in de achterhand/rug.. bij mij duurt dit nu nog maar 2 dagen, en laat m lekker stappen, hij loopt vrijwel uit zichzelf laag, en vandaag wou hij in tegenstelling tot gister ook wat draven (en ging er bokkend vandoor, wat weer een dip betekende) en hij liep weer redelijk zuiver.. niet helemaal.. maar wel stukken beter, ik wacht ff af, en beslis ma of ik nog een da of fysio laat komen, als die al weer rad is, of in ieder geval veel en veel beter loopt.. dan wacht ik denk nog ff af..

maar iemand nog advies wat ik met m kan doen, en wat juist niet