Altijd mager...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

douschka

Altijd mager...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:45

Ik heb een vraagje

Een kennis van mij heeft een trekpaard.
Dit paard hebben ze nu +/- één jaar (denk wat korter)
Dit paard is altijd te mager!
Je ziet de ribben overduidelijk, en ziet eruit alsof hij verwaarloosd wordt!
Het paard eet heel veel, maar komt er dus niet door aan.
Hij heeft geen wormen, en het bloed is in orde.
De dierenarts weet dus ook niet wat er aan de hand is...

Wie weet wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:53

Wat krijgt hij voor voer?

douschka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:59

Ze staan bijna altijd op de wei (het trekpaard staat samen met een haflinger, in de zomer staat er nog 2 haflingers bij) dus eten veel gras, ook krijgt hij biks of een "paardenkoek"

Ylana

Re: Altijd mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:01

Krijgt hij hooi of kuil bijgevoerd?

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:01

de tanden ook gecontroleerd??
misschien een snelle stofwisseling... komt bij mensen ook voor

douschka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:04

in de zomer geen hooi of kuilgras (er staat voldoende gras op de wei), in deze tijd weet ik het niet..

tanden zijn goed

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:06

Als het erg koud is en paarden staan dag en nacht op de wei dan hebben ze veel nodig om warm te blijven. Een goede kwaliteit hooi voeren is dan onontbeerlijk. En soms is dat niet genoeg en moet je nog wat extra's doen.

douschka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:08

Het paard is ook te mager in de zomer...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:10

nou even wat opties..

- wordt het paard wel ontwormd tegen lintworm (zit niet in de standaard wormkuren, veel paarden hebben wel lintworm).
- staat er voldoende voer in de wei (d.w.z. met voldoende voedingswaarde, dat kun je laten testen).
- heeft de da het bloed laten onderzoeken?

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:11

Ik zou hem maar eens wat krachtvoer bij gaan geven. Dan zou ik kiezen voor een merriebrok. Deze brok is voor de aanmaak van vlees en spieren. Een sportbrok zorgt voor energie. Denk dat dit paard dat niet nodig heeft. Eventueel zou je haver bij kunnen voeren voor energie.

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:12

ander soort voer proberen of misschien toch de schildklieren laten controleren

maar zit hij slecht in zijn haar?? is het dof, pluizig, onregelmatig? en hoe oud is het paardje??

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:14

tandarts laten kijken....andere dingen gaan voeren als kuil,slobber,musli etc

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:19

ik ken ook een paardeje die word gewoon bij gevoerd maar word ook neit dikker...

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:31

Soms wil mais (maisvlokken) ook wel eens helpen om ze dikker te krijgen. Dat heb ik mijn vorige paardje gegeven toen ze niet dikker werd. Door de maisvlokken kwam ze toch weer aardig op gewicht!

douschka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:33

Het bloed is dus onderzocht, en daar kwam niks uit (helaas?!)

De vacht is ook niet optimaal, de manen bijv. zijn heel erg stug en de vacht is meer een beer (met verschillende vachtlengtes), dus ook in de zomer

dit paard is dus niet van mij, en ik persoonlijk spreek de gene waar het paard staat weinig in de winter (mijn pony staat er in de zomer 2-3 maanden)

Mijn moeder spreekt ze om de 2 weken, dus ik zal alles op papier zetten en dan zet ik het antwoord hier

CherrenJessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:04

douschka schreef:
Het bloed is dus onderzocht, en daar kwam niks uit (helaas?!)

De vacht is ook niet optimaal, de manen bijv. zijn heel erg stug en de vacht is meer een beer (met verschillende vachtlengtes), dus ook in de zomer

dit paard is dus niet van mij, en ik persoonlijk spreek de gene waar het paard staat weinig in de winter (mijn pony staat er in de zomer 2-3 maanden)

Mijn moeder spreekt ze om de 2 weken, dus ik zal alles op papier zetten en dan zet ik het antwoord hier

Problemen met de vacht toont vaak toch een dieper liggend probleem aan. Problemen met de stofwisseling, met het verteren of misschien met het binnen krijgen van eten.

Een gezond paard heeft heldere ogen en een egale glanzende vacht, maar waar is er in het bloed dan allemaal naar gekeken??

Verder is suikerbiet misschien een goed idee, maar je moet er dan alleen rekening mee houden dat als je de droge vorm voert, je het echt minimaal 12u moet laten weken anders krijg je behoorlijke problemen...

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:28

Ik denk dat je paard te korten heeft aan bepaald vitamines en sporenelementen. Ik zou een kuur haemolytan 4000 van Equistro doen en dan met conditiebrok wat bijvoeren en heel goed hooi bijvoeren.

Ook tanden na laten kijken en een complete wormenkuur geven tegen lintwormen en de andere wormen zoals hierboven beschreven zou ik anraden

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:12

Dat had ik ook me mijn ene tuiger gerald die was altijd mager... de ribben staken eruit en verder was hij gezond kreeg genoeg voer etc. toen is zijn maatje geraldo (stonden samen altijd) overleden... en toen werdt gerald heel dik opeens de verklaring van de da was: geraldo was de baas en gerald at altijd als laatst en dat klopt ook want als ze stuk land erbij keregn jaagde geraldo gerald altijd weg omdat hij eerst wou eten.. geraldo was de baas..en nu is gerald dat en is die dus dikker

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:26

Hoe oud is het dier? Of heb ik daar overheen gelezen?

Verder ben ik het met Amnero eens, dat het volgens mij een wat dieper liggend probleem is dan alleen maar te weinig eten of wormen. Als de tanden idd goed zijn, dan vraag ik me af of de darmwerking/-flora wel 100% is.

douschka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 20:09

Lydian schreef:
Dat had ik ook me mijn ene tuiger gerald die was altijd mager... de ribben staken eruit en verder was hij gezond kreeg genoeg voer etc. toen is zijn maatje geraldo (stonden samen altijd) overleden... en toen werdt gerald heel dik opeens de verklaring van de da was: geraldo was de baas en gerald at altijd als laatst en dat klopt ook want als ze stuk land erbij keregn jaagde geraldo gerald altijd weg omdat hij eerst wou eten.. geraldo was de baas..en nu is gerald dat en is die dus dikker

Het paard krijgt apart eten, zodat de rest het eten niet op kan eten

Iedereen heel erg bedankt! Als jullie nog meer dingen hebben, hoor ik het graag...

Ik print woensdag alles uit, en laat jullie zo snel mogelijk meer info weten!

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:00

is hij wel ontwormt? Veel paarden worden mager als ze wormen hebben...Ik zou hem eens een wormenkuur geven , kijken of dat helpt

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:29

Josiej; Er stond dat hij geen wormen had .

Er bestaat ook speciaal voer waar ze sneller dikker van worden, misschien moet je daar eens naar informeren bij bijvoorbeeld de Boerenbond, of een dierenspeciaalzaak.
Succes!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:34

Hele rare reden maar zelf meegemaakt...
Mijn eerste paard was een ruin. Op de manege waar hij destijds stond, stond hij overdag tussen de koppel manegepaarden.
Ik reed helemaal niet zo intensief, de wei was niet schraal, hij kreeg ook nogeens 2 kg biks bij, ik ontwormde trouw, het gebit was goed en toch bleef hij schraal. Je kon al zn ribben tellen en ik wist maar niet waarom...

Totdat ik hem een poosje geobserveerd heb in de wei. Ik zag hem binnen een kwartier ofzo 4 x een merrie dekken...ja, een RUIN.

Eenmaal uit de koppel kwam hij gauw bij.