Mijn Fries krijgt in de winter kalen plekken op zijn benen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pablopicasso

Mijn Fries krijgt in de winter kalen plekken op zijn benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:23

Zoals je al leest kalen plekken op zijn benen. Nu heeft hij ze aan de binnen kant voor al hoog op zijn benen. Zomers heeft hij het niet. Vorige winter had hij het ook. Ben er met de dierenarts nog niet uit gekomen. Heeft iemand een idee wat het kan zijn.

ellepel

Re: Mijn Fries krijgt in de winter kalen plekken op zijn ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:51

komt t niet door het liggen?
dat zijn hoeven er langs schuren en daardoor het haar eraf gaat??

klinkt me wel logisch in de oren....

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:17

Hoi,

Ja ik herken dit. Ik heb al zo'n 35 jaar Friese paarden en soms had ik een paard die dit ook had. Men noemde dit Beenschurft of Rap. Al klinkt het raar in deze moderne tijd..ik bestreed dat met ...niet lachen... afgewerkte olie. Gewoon gebruikte olie uit een motor. Ik depte de plekken en vooral daarom heen met een watje olie. Waarschijnlijk zijn de werkzame stoffen zwavel en fosfor die in deze olie volop aanwezig zijn. Het kan geen kwaad om het te proberen. Bij mij ging het in ieder geval altijd over. Suc6.

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:50

klinkt als rasr/rap ja zinkzalf wil ook wel helpen

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:19

Heeft mijn tinker ook....beenschurft/rap
Wassen met Sebacil(als je er nog aan kan komen)

pablopicasso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 03:47

Bedankt waldo50 ik ga het proberen. Hoe vaak deed je dat. En hoelang.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:38

afgewerkte olie nooit gebruiken!!

bij muizen is het al bewezen dat het huidkanker veroorzaakt.

echt niet doen hoor, geen goedkope rommel gaan gebruiken!.

haal gewoon bij je dierenarts er een middel voor of bij de ruitersprtzaak.

pablopicasso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 11:36

Weet je ik ga lekker weer is goed met me dierenarts er over hebben want als dat zo is wil ik dat ook niet voor mijn paard. Je hoort ook zoveel verschillende dingen.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:40

Hoi Hoi,

Zou ook geen afgewerkte olie gebruiken nee, Mijn fries heeft het idd ook wel eens in de winter en ik was ze met sebacil. Of insmeren met zinkzalf werkt ook.

pablopicasso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 11:51

Zikzalf hoor ik nu al een paar keer en het kan toch geen kwaad als ik ga dat toch maar eens proberen. Baat het niet schaat het niet.

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:40

Ach ja..ik had het kunnen weten.. waarom makkelijk en goedkoop, als het ook moeilijk en duur kan. Er zal best wel een medicijn zijn ontwikkeld die hetzelfde bereikt. Zinkzalf wordt gebruikt tegen MOK..enne muizen met huidkanker van afgewerkte olie...hoe verzin je het...(automonteurs opgepast !!)HG.

pablopicasso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:54

Er zijn zoveel middellen die je kan gebruiken ik ken mensen die gebruiken geweer olie maar nu weet ik even niet meer waarvoor eigenlijk. Moet ik toch is na gaan vragen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:06

dan heb ik even het officiele bericht voor je opgezocht

http://www.gabriels.be/olie/veiligheids ... fe5842.pdf

daar komt het vandaan , en dit is de tekst:

afgewerkte olie bevat schadelijke bestanddelen.
In laboratoriumtesten, waarbij afgewerkte motorolie langdurig en herhaald op de huid van muizen werd aangebracht, is huidkanker aangetoond. Daarom dient extra zorg gedragen te worden door het gebruik van beschermende kleding en goede hygiene, om langdurig, overmatig of herhaald contact van afgewerkte motorolie met de huid te vermijden..
--------------------
ik ben echt heel fel tegen motor olie, ik kan je ook vertellen waarom:

ik had vroeger een merrie, die had elke winter weer ernstige mok, ik had op aanraden van een oude boer toen ook afgewerkte olie gehaald en daarmee de mok behandeld, t werkte!!, de mok trok altijd keurig netjes weer weg..

toen mijn merrie 6 jaar was, kreeg ze diverse bulten verspreid over het hele lichaam, diagnose na 1,5 jaar tobben was...

huidkanker.

pas na veel rondzoeken en snuffelen kwam ik dus een arftikel tegen over motorolie en huidkanker..

de link was voor mij heel snel gelegd, en misschien snap je nu waarom ik er zo tegen ben....

pablopicasso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 16:14

Ja ik begrijp je zeker. Wat ik net ook al zei ik heb ook wel is over geweer olie gehoord. Moet ik echt is navragen. Maar ik hou het wel bij gewone medicijnen. Dat weet ik nu wel.

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:50

Waldo50 schreef:
automonteurs opgepast !!)HG.

De vader van de baas van mijn vriend is hieraan idd overleden... Hij heeft kanker gekregen door te veel met afgewerkte olie in aanraking geweest te zijn. Dit omdat hij monteur was, en een bedrijf heeft die tractors etc. maken.
Ik heb ook altijd gehoord dat als je afgewerkte olie met petroleum mengt, dat dit dan werkt tegen mok, schurft en eczeem. Heb het zelf overigens nooit gebruikt, en ga dat ook nooit doen

pablopicasso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 20:11

Ik nu dus ook niet meer maar dat was ik al van plan. Bedankt.

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:00

Ellepel,

lief dat je het opgezocht hebt. Ik begrijp nu je angst. Maar er staat wel LANGDURIG gebruik. Van een paar sigaretjes krijg je ook geen kanker. Mijn paarden kregen ook geen kanker na wat olie op de kale plekken. Trouwens je wilt niet weten wat er allemaal in geneesmiddelen zit aan troep. Bijna al het vlees van slachtpaarden wordt afgekeurd voor menselijke consumptie ivm de genees-middelen die er in zitten en dat is ook niet voor niks. Wij mensen zijn al gauw geneigd conclusies te trekken en verbanden te leggen zoals jij en Starlight doen. Kanker komt sowieso al heel weinig voor bij paarden. Straalkanker komt voor evenals carcinoom bij vooral schimmels. Ik bedoelde het goed omdat ik er goede ervaringen mee had... HG en een Gelukkig 2006

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:34

okee dan is t goed, ging er gewoon even om dat je m'n verhaal snapte.

enne ook een heel fijn 2006 gewenst!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:52

Mijn paard had af en toe ook plekken op zijn benen waar ik het haar zo af kon trekken. Dat moest ik wassen met bethadineshampoo en dan was het weer over. Ik weet niet wat het was trouwens.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:02

Afgewerkte olie wordt ook gebruikt op schimmel bij paarden. Dat het werkt is niet raar. Het is gif. Natuurlijk doodt het schimmel. Of bacteriën. Nog niet zo lang geleden heeft in een bekend paardenblad een artikel gestaan van Offereins die met klem ontraadde dit middel te gebruiken. Het is giftig, kan nare bijwerkingen hebben (o.a. het onstaan van sarcoids) en er zijn werkende niet giftige middelen op de markt.

pablopicasso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 14:04

Nou ik ben begonnen met lijnzaadolie en zeewier bij te voeren en zijn haren komen weer terug. Dus ga dit elke winter dus gewoon doen. Kijken of het dan weg blijft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:53

zeewier is inderdaad heel goed voor de vacht en ondersteunt ook het afweer mechanisme he?

pablopicasso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 18:55

Daarom het gaat heel goed ik heb net nog gekeken toen ik gevoerd had (staat bij ons achter in de tuin) en er is geen kale plek meer te zien. Maar ik hou het wel in de gaten.

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:15

Goed zo! Toen ik in het begin van dit topic 'afgewerkte motorolie gebruiken' las, had ik daar ookal zo m'n bedenkingen bij... Waarom risico's lopen als dat niet nodig is?
Maar goed, de kale plekken zijn verdwenen door lijnzaadolie en zeewier.. Heb met lijnzaadolie inderdaad ook ervaren dat dat goed is voor de vacht.

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:18

Waldo50 schreef:
Hoi,

Ja ik herken dit. Ik heb al zo'n 35 jaar Friese paarden en soms had ik een paard die dit ook had. Men noemde dit Beenschurft of Rap. Al klinkt het raar in deze moderne tijd..ik bestreed dat met ...niet lachen... afgewerkte olie. Gewoon gebruikte olie uit een motor. Ik depte de plekken en vooral daarom heen met een watje olie. Waarschijnlijk zijn de werkzame stoffen zwavel en fosfor die in deze olie volop aanwezig zijn. Het kan geen kwaad om het te proberen. Bij mij ging het in ieder geval altijd over. Suc6.

mijn verzorg fries had dat ook maar dan op ze hooft...
de eigenaar deed er ook moterolie op en het heeft geholpen