Stalbandages: slecht voor de pezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Stalbandages: slecht voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:20

Vooral met dit koude weer, nu mijn paard maar weinig buiten loopt, doe ik haar stalbandages om op stal.

Met voeren is ze nogal onrustig en trapt ze met haar achterbenen tegen de stalwanden. Ook krijgt ze van veel op stal staan vaak wat volle kogels aan de achterbenen.

Daarom bandageer ik haar met Veredus stableboots (zie foto) en daar heb ik goede ervaringen mee.

Afbeelding

Doch, iemand bij ons op stal zei dat het erg slecht voor de pezen is om op stal te bandageren. Deze zouden dan te warm worden. Maar de benen worden niet warm onder de bandages, maar blijven wel mooi dun en het geeft enige bescherming tegen verwondingen.

Hoe denken jullie hierover? Graag jullie mening.
Laatst bijgewerkt door nadita op 30-12-05 19:29, in het totaal 2 keer bewerkt

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:22

gewoon omlaten!

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:22

ik ben zowiezo tegen te lang iets om de benen heen doen.

na de cross doe ik tot savonds de stalbandages om, daarna gaan ze af.
idd kan het er te warm onder worden en dat is niet goed.
en IMO moet een paard tegen een stootje kunnen.
beweging bij stalbenen is altijd beter dan bandages

nadita

Re: Stalbandages: slecht voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:28

Crossmonster, ik ben het met je eens dat beweging beter is dan stalbandages. Maar momenteel met de bevroren grond en sneeuw is het voor mij onmogelijk om mijn paard buiten te hebben.

Nu heeft ze ze hele dagen om, anders alleen gedurende de nacht.
En in de zomer helemaal niet. Alleen tijdens erge kou en hele natte vochtige periodes.

simongek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:14

Mijn pony had ze ook altijd om als ze geschoren was. Bandages met onderlappen.

Nooit geen last van gehad.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:33

Ik ben geen voorstander van bandages. Heeft weinigfunctie, houdt de benen onnodig warm. (waardoor ze theoretisch juist dikker zouden kunnen worden??). Ze kunnen gaan knellen, afzakken, etc.
Ik zie geen voordelen, alleen nadelen.
Blijft het paard de hele dag op stal???
Kan hij er helemaal niet uit?

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:59

je kan beter rubber tegen de achterwand hangen dan stalbandages omdoen wanneer ze met het voerne onrustig is
buiten t feit dat van dag&nacht de stalbandages omlaten de benen idd te warm kunnen worden, kan ze ook bv haar sprong beschadigen met het tegen de muur trappen(heeft de mijee gedaan, na 6 weken rust&stappen was het eindelijk over en deed hij het nog een keer )

komt je paard er nu helemaal niet uit, of rij je hem nog wel?
is evetjes loszetten in de bak geen optie, of iemand die hem 's ochtends longeert en dat jij hem 's avonds rijdt ofzo?
de hele dag op stal is niet goed, maar als de paarden het niet gewend zijn is de bevroren grond ook niet geweldig(die van mij staan gewoonm van 8.00 tot het donker is buiten, ook toen mn paard nog een gezond sportpaard was en Z liep, maargoed hij was het gewend)

eventueel alleen 's nachts om zou nog kunnen, maar zelfs dat vind ik zelf al te lang

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:00

Volgens mij is het niet slecht want de paarden van bijvoorbeeld Anky of Edward Gal hebben dat toch ook altijd?

xxx

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:26

Ik doe het ook regematig. ëén van mijn paarden heeft door gezondheidsredenen het snel koud en dikke achterbenen Ik bandageer ze dan in met onderlappen en de volgende morgen zijn ze heel mooi dun. Ik vindt het ideaal. En als je ziet hoeveel het gebruikt wordt op de grotere stallen dan kan ik mij niet voorstellen dat het slecht is. Het stimulleert juist de bloedsomloop

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 12:09

Bedankt voor jullie reacties.
De laatste week kon mijn paard er inderdaad niet uit. Alleen een uurtje in de paddock, waarvan de bodem ook hard bevroren was.

Normaal loopt ze overdag een paar uur in het land, elke dag. Maar nu met de sneeuw (en hoefijzers) en de bevroren ondergrond was dat even niet mogelijk.

De benen worden niet warm onder de beschermers, maar blijven wel mooi dun.

En, zoals iemand in een voorgaande post schreef, deze beschermers kunnen niet afzakken of los gaan. Ze sluiten helemaal rond de kogel. Dus het gevaar dat ze er in verstrikt raakt is er niet.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:51

Nadita,

wat een geweldige dingen zijn dat, wil je mij alsjeblieft doorgeven waar je ze gekocht hebt ?
ik zoek al heel lang naar dit/zo'n soort stalbandages
(heb een paar van wel 15 jaar oud en die zijn echt versleten)

ps. gaat er veel zaagsel,stro of vlas tussenzitten ?

squitward

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:09

NOOIT bandages gebruiken, iedereen gebruikt het gewoon omdat het 'mooi' staat :S past goed bij mijn setje.. bah bah!!

Bandages zijn echt super slecht voor de benen

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:53

squitward schreef:
NOOIT bandages gebruiken, iedereen gebruikt het gewoon omdat het 'mooi' staat :S past goed bij mijn setje.. bah bah!!

Wat zullen al die dressuurpaarden van bekende topruiters dan slechte benen hebben. Of je kunt niet bandageren...... want dan alleen is het slecht

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:01

Weer dezelfde discussie!

Bandageren/peesbeschermers, het is toch echt afhankelijk van het paard! Mijn paard krijgt van voor met rijden absoluut geen peesbeschermers maar bandages, want ze heeft een schiefel en die 'rechte' peesbeschermers kunnen zo schuren.

Ander paard heeft weer om andere reden voorkeur bij peesbeschermers!

nadita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:08

squitward schreef:

Volgens mij heb jij het topic niet goed gelezen. Ik gebruik de stalbandages niet voor de show of zo, maar op stal tegen het oplopen van de benen en voor de bloedsomloop. Met name in de koude periode dat mijn paard niet zo veel buiten loopt.

Tijdens het rijden gebruik ik alleen strijklapjes.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 08:57

Tegen het oplopen van de benen is beweging de beste remedie.
Zelf ben ik geen voorstandfer van banmdageren omdat de warmte van de benen niet wegkan.
Warme pezen is erg slecht voor het paard en en geloog zelf niet dat onder bandages de temperatuur niet oploopt.

Je moet dat echter zelf ervaren, als jij vind dat de pezen niet warm worden en de benen dun blijven en je bent er happy mee :gewoon blijven doen.

Zelf doe ik er niks omheen, met de vorst staat mijne ook binnen en ik rij hem als het kan. Dan maar iets dikke pootjes maar hij blijft met blote beetjes staan

nadita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 11:05

QuijoSavan schreef:
Weer dezelfde discussie!

Bandageren/peesbeschermers, het is toch echt afhankelijk van het paard! Mijn paard krijgt van voor met rijden absoluut geen peesbeschermers maar bandages, want ze heeft een schiefel en die 'rechte' peesbeschermers kunnen zo schuren.

Ander paard heeft weer om andere reden voorkeur bij peesbeschermers!

Ook jij hebt het topic niet goed gelezen. Het gaat hier om een paard wat stalbandages draagt. Het gaat er niet om of bandageren tijdens het rijden wel of niet goed is. Het gaat hier uberhaupt niet om peesbeschermers of iets dergelijks. Die worden gebruikt tijdens het rijden of gedurende weidegang.
Hier gaat het om een paard wat tijdelijk minder buiten kwam door de sneeuw en vorst en waarvoor stalbandages worden gebruikt. Dat is toch heel iets anders dan peesbeschermers.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:21

Na een zware training of bij erg koud weer staat mijn paard ook met stalbandages om.
Het is mij aanbevolen door de veearts.
Mijn merrie is geschoren en loopt in de sport, ze heeft het snel koud, staat met 2 dekens, de veearts raadde me aan om stalbandages om te doen, om haar benen ook warm te houden, en dat gaat heel goed.
Na zware training doe ik het zodat de benen kunnen rusten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:51

Horselover, zo dacht ik dus ook. Maar zoveel mensen zoveel meningen.
Ik laat tijdens het koude weer de stalbandages in ieder geval om, zowel voor bescherming als voor de spieren en de bloedsomloop.

Aan de voorbenen ben ik er mee gestopt, want ze heeft me al 2 paar gesloopt. Wordt me te kostbaar, hahaha.
Trouwens, het bandageren van de voorbenen was ook maar tijdelijk ivm een kreupelheid. Dat is nu gelukkig weer over.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Afbeelding

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:47

Als er geen problemen optreden, zou ik zeggen houd ze om met de koude dagen. Echter, houd er rekening mee, dat je paard zo wel minder bewegingsvrijheid heeft in de benen. Kijkend naar de foto, vind ik dat er vooral onder de kogel minder bewegingsvrijheid is. Ik weet niet of je paard graag ligt in stal maar ik kan me zo voorstellen dat het dan aardig kan gaan knellen. Misschien ligt je paard niet omdat het weet dat het dan minder goed door de gewrichten kan buigen. Een goed alternatief om de paardenbenen te beschermen tegen de kou: gewoon wat meer stro (zaagsel, vlas, wat je ook gebruikt) in de stal leggen.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:03

Wat een geweldige uitvinding! Waar heb je die gevonden?
Als ze niet buiten kunnen vind ik het een mooie oplossing. Mijne heeft ook snel last van stalbenen, maar die gaat gelukkig wel elke dag buiten (ondanks sneeuw + ijzers, gaat prima), maar als dat niet kan vind ik het een mooie oplossing.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:07

maar als je paard in de wei staat terwijl het koud is, dan heeft hij of zij toch ook geen bandages om?
weet ik natuurlijk niet wat jullie doen, maar de meeste mensen doen in de wei geen bandages om. En in het wild hebben de paarden dat toch ook niet...

of ben ik nou gek..
jouw paard zou misschien niet goed tegen de kou kunnen, maar dan kan je beter een deken om doen. Aan de benen hebben ze het niet gauw koud. Tenzij je geschoren hebt.

groetjes Michelle

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:09

ow sorry,, ik had alleen nog maar onder het plaatje gelezen..
nu klopt mijn theorie niet echt meer

ik heb geen idee hoe ik het moet verwijderen dus reageer ik er maar op:P:P

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:35

Ik heb ook 1 paard die altijd stal bandages omheeft.
Doe ik dit niet dan zijn 's morgens d'r benen twee keer zo dik.
's morgens om 8 uur gaan ze af en tussen de middag rond 1 uur gaan ze weer aan.
Paard heeft dit al jaren, ook op aanraden van de DA en ze loopt nog steeds goed en ook hoog in de sport.
Zonder bandages is voor dit paard slechter.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:28

horselover21 schreef:
Na een zware training of bij erg koud weer staat mijn paard ook met stalbandages om.
Het is mij aanbevolen door de veearts.
Mijn merrie is geschoren en loopt in de sport, ze heeft het snel koud, staat met 2 dekens, de veearts raadde me aan om stalbandages om te doen, om haar benen ook warm te houden, en dat gaat heel goed.
Na zware training doe ik het zodat de benen kunnen rusten.

niet aanvallend bedoeld: maar ik heb altijd geleerd dat na het rijden de benen koelen erg goed is, dit ook ivm het ontstaan ven schiefels, en het feit dat het sneller inkapseld als de benen na het rijden/ aantikken direct gekoeld zijn.
dus als je ze al gebruikt (niet mn voorkeur, maar sommige paarden hebben dr blijkbaar baat bij) zou ik t dus niet direct na t rijden doen, maar alleen s' nachts.
en verder de beste remedie tegen stalbenen is bewegen, als er geen weidegang mogelijk is, mss smorgens losgooien/longeren en smiddags rijden..?