Wormenkuur - Vitaminespuit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Wormenkuur - Vitaminespuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:03

Hoi,
Ik heb een vraagje.
Vandaag heb ik mijn pony's een wormenkuur gegeven. Ik wil zsm ook een vitamine spuit geven, maar zit er een bepaalde tijd tussen het geven van deze 2 spuiten ?
Alvast bedankt !

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:53

hoi volgens mij niet want dat zijn gewoon vitamines en mineralen dan zou je ook geen fruit kunnen voeren en groente.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:31

Die kun je het beste geven na 4 a 5 dagen na de ontworming. Daar ontworming een aanslag is op het paard. Herstelt hij zich sneller als je na 4 a 5 dagen de vitamine spuit geeft (als opkikker)

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 15:15

Oke ! Dankjewel..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:34

Goed idee, alleen toen mijn vorige paard volgens de DA vitamines nodig had, vond die een spuit onzin omdat alles wat je dan in een keer te veel geeft, er toch weer uitgeplast wordt.
Volgens hem kon je beter een kuurtje ofzo geven.

mijn paard krijgt heel weinig biks, daarom voer ik vitamines structureel bij. Ik geef Pavo Vital, dat is los te voeren (en ze vinden het heel lekker). Het is niet duur, 20 euro voor 10 kg en daar doe je tijden mee.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:20

vitamine A, D, E en K worden niet via urine uitgescheiden maar opgelsagen in vet, vooral in de lever. Daar vormen ze een reserve om later aangesproken te worden als het nodig is.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 10:38

Oke ! Dankjulliewel ! Ik heb deze spuiten nu toch al gekocht, dus die maak ik eerst op.
Maar die Pavo Vital lijkt me dan ook wel wat. Nu in de winter krijgt mijn paard ook weinig biks, omdat ze bijna niets doet nu. Hoeveel (in welke verhouding) voer jij Pavo Vital dan ongeveer ? En wat heb je dan als basisbrok erbij ? Ik heb ook gewone Pavo Basis brok, dat kan gewoon door elkaar dus ?

Charley89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:34

IS het goed om gewoon een keer sown vitaminespuit te geven? ook al mankeert je paard niets en is hij kerngezond?

_ViolaineHW_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:40

ja hoor zo'n vitamine spuit is zo nu en dan wel even goed voor je paard vooral in de winter maar ook in een droge zomer

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:35

Mijn merrie had een beetje een dipje, ongeinteresseerd in het werk, overal van schirkken, en half dood op stal. Heb in overleg met mijn spring instructeur haar een vitamine-shot laten geven door de dierenarts, dit is in de spier gespoten. Ik heb voor een shot gekochten en niet voor een vitamine spuit omdat ik het in één keer goed aan wou pakken. Ze heeft hier erg goed op gereageerd. Toch was de dierenarts niet zo'n voorstander, ze zei dat het tussen mijn oren zou zitten als ik vond dat het had geholpen. Mijn paard is er van opgeknapt en ik weet zeker dat het niet tussen mijn oren zat!!!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:11

Het is beter om in de wintermaanden een volledig vitamine supplement te geven. Dan hebben ze er de hele periode wat aan en de werking neemt niet af. wat met de spuit wel het geval is. Zo'n spuit is eigenlijk alleen heel mooi als ze er slecht aan toe zijn na ziekte of na een zware training of concours

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:57

Rupsje schreef:
Oke ! Dankjulliewel ! Ik heb deze spuiten nu toch al gekocht, dus die maak ik eerst op.
Maar die Pavo Vital lijkt me dan ook wel wat. Nu in de winter krijgt mijn paard ook weinig biks, omdat ze bijna niets doet nu. Hoeveel (in welke verhouding) voer jij Pavo Vital dan ongeveer ? En wat heb je dan als basisbrok erbij ? Ik heb ook gewone Pavo Basis brok, dat kan gewoon door elkaar dus ?

Mijn tinker krijgt 2 x 1/4 kg subli, dat is gewoon de standaard-brok van onze pensionstal.

Pavo vital zit in een emmer van 10 kg en die kost 20 euro; in de zomer als ze helemaal geen biks krijgt, krijgt ze 100 g per dag (er zit een maatbekertje bij). Nu krijgt ze ruim een halve.
(Ik ga ervan uit dat een paard dat 2 kg biks per dag krijgt, genoeg vitamines binnenkrijgt. 100 g vitabrokjes geeft ook de volledige vitaminebehoefte)

het mag door de biks, maar je kunt het ook los geven (het ziet er net zo uit als biks). Ik geef het altijd na het rijden, als beloning.
Pavo heeft nu ook een soort vitaminekoekjes met hetzelfde idee maar dat kan je veel moeilijker anders doseren en het is veel duurder in het gebruik.

ik kon wel aandelen in Pavo hebben.....

_ViolaineHW_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:26

tis indd beter pavo vital bij te voeren tijdens de winter.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:53

De mijne krijgt juist het meest in de zomer, als ze dag en nacht in het land staat.
In de winter krijgt ze biks, en biks bevat ook vitamines.

De tinker van mijn man krijgt 2 kg biks in de winter, die krijgt dus geen vitamines meer bijgevoerd in de winter.