paard draaft op harde niet goed,op zachte onder zadel wel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

paard draaft op harde niet goed,op zachte onder zadel wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 18:52

WAt kan dat betekenen? Da is geweest en zag op het harde dat ie niet goed draafde,buigproeven maakten het niet erger.
Toen gingen we longeren en even erop,en daar zag ze niks.
Kan dit iets met pezen zijn? Ik laat dinsdag een echo maken. gr eline

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:04

Wat zei de DA er verder over dan ?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:39

Als hij niet rad is op het harde zou ik foto's laten maken, geen scan. Het feit dat hij op het zachte wel rad is wijst juist niet op een peesprobleem.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:40

Het verhaal zit zo,int kort:
5 weken geleden heeft ie zich verstapt,en da dacht dat het een pees was.echo gemaakt was niet het geval.
Na 8 dagen ben ik er weer rustig aan opgestapt,maar nu word been toch weer dik net boven kogel,al het vocht is er wel uit,wat er in zat.
Dus ik twijfel,is die echo wel goed gemaakt toen op stal.
Deze da ziet geen reden dat het een pees kan zijn,en denkt 2 weken stappen en dan weer proberen.
Maar ik ben toch bang voor een pees,omdat het na hetw erk ook warm is,dus wil toch een echo.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:50

Ik begrijp je bezordheid, maar logisch geredeneerd, als een paard op zachte bodem loopt, buigen de pezen dieper door dan wanneer hij op asfalt loopt. Omdat asfalt vlak is, de belasting is constant.
Daarom, als hij last van een pees zou hebben zou je dit eerder zien op zachte ondergrond omdat de pees willekeurig uitgerekt wordt bij elke stap.

Een paard wat kreupel loopt op het harde kan een bot-probleem hebben. Ik heb 1 paard met ernstige arthrose, daar rij ik gewoon op, maar soms als ik "spoken"zie (en die zie ik regelmatig ) dan laat ik haar een paar pasjes op het harde draven, zodat ik voel dat het goed is- en dat ik me weer voor niets zorgen zit te maken

peesproblemen zie je wel duidelijk op een echo hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn.

Een hoefzweer kan trouwens ook dit beeld geven, beter op het zachte lopen als op het harde, opgelopen beentje, en dan vooral op "rust" heeft hij destijds antibiotica gekregen ?

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:57

ja 1 spuit antibiotica,hij loopt nu ook in stap verder niet kreupel ofzo. Het is allemaal 5 weken geleden begonnen,na die verstapping,nadat ie in de paddock in de blub had gelopen. Daarvoor had ie nooit wat.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:00

been is ook nog warm,net boven kogel

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:01

niemand meer?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:42

Het probleem zit in ieder geval in zijn onderbeen. Maar waar, in hoef, gewrichten of pezen kan een dierenarts beter uitzoeken. Door verdovingen, foto's, scan, net wat nodig is. Wacht je dierenarts maar even rustig af, die komt er vast wel uit. In de tussentijd niet rijden, alleen in de wei of stappen aan de hand.

lorelei

Re: paard draaft op harde niet goed,op zachte onder zadel we

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:09

ik heb een paard met artrose.mijn paard loopt ook op harde grond niet goed en op zachte grond loopt ze wel goed.
jou verhaal klinkt mij heel bekend in de oren zo begon het bij mijn paard ook.ik heb op aanraden van de DA foto's laten maken.hier is de artrose uitgekomen.heb je inmiddels alweer contact met je DA gehad?

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:34

Ben benieuwd naar de uitslag.
Als het alleen op de harde ondergrond kreupel loopt zou je zeggen dat het probleem idd niet van pezen oid afkomt, waarschijnlijk laag of zelfs in de hoef. Misschien hoefzweer?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:45

Problemen op t harde zijn haast altijd bot-problemen als artrose. Dat wil niet zeggen dat jouw paard dat heeft natuurlijk! Pees problemen zal je zoals al geschreven is op zachte bodem zien (op t harde lopen ze dan juist beter, zie heldere uitleg in n eerdere reactie), net als spierpijn ed. Enn scan if echo zal dan ook niet zo veel zin hebben. Als je meer zekerheid wil kan de foto's laten maken.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 12:29

Fotos zijn gemaakt inmiddels,ik ahd een neiuw topic al geopend,daarom niet meer gereageerd hier.
Hij heeft een botsplinter bij zijn kogel,echt heel miniscul. Het is geen ocd maar door een trauma van buitenaf. Nu nog 4 weken staprust en dan worden er weer fotos gemaakt,of het is ingekapseld.Het valt dus godzijdank mee.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:48

Orlando8 schreef:
Fotos zijn gemaakt inmiddels,ik ahd een neiuw topic al geopend,daarom niet meer gereageerd hier.
Hij heeft een botsplinter bij zijn kogel,echt heel miniscul. Het is geen ocd maar door een trauma van buitenaf. Nu nog 4 weken staprust en dan worden er weer fotos gemaakt,of het is ingekapseld.Het valt dus godzijdank mee.

Dat is idd goed nieuws!!!! Goed dat je foto's hebt laten maken.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:30

Goed dat je foto's hebt laten maken!
Nu heb je tenminste zekerheid.
WAt als je er over 2 weken weer opgestapt was?
Had je het nog niet geweten.
Hopelijk gaat het over 4 weken beter!
suc6!