Pony rilt....te koud?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Pony rilt....te koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 16:26

Hej

toen ik vandaag ff bij me fjordje was om te nieuwe spullen te passen rilde ze helemaal...
Haar flanken, staart, achterhand en schouders trilden. Ik dacht gelijk dat ze het echt te koud had. Aan haar oren gevoelt en die waren ook ijskoud, haar voorbenen koud en achterbenen vielen wel mee.
Normaal staat ze het hele winterseizoen zonder enige dekens en een dikke teddyvacht.....Deze winter ook. Ze staat nu altijd binnen.

Ik heb haar nu me nieuwe fleece deken opgedaan met een deken singel erom. Toen ik een tijdje later vloede bij der flanken waren die al warmer.

Heb ik zo juist gehandelt?
En als ze straks nog steeds rilt moet ik er dan nog een wollen PAVO daken bij doen? Winterdekens heb ik niet omdat ze die nooit op heeft.

Tanja

EdwardR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:43

Je kunt ok zien aan een paard of hij het koud heeft door te kijken of zijn haren overeind staan en of zijn staart dicht tegen zijn achterhand gedrukt is

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:09

het beste is om ook even met het paard te stappen en te temperaturen, er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom een paard staat te rillen... een beetje warme slobber is vaak ook lekker, mocht het paard het echt koud hebben...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:25

Neem idd even de temperatuur op. Als hij zijn vachtje heeft "open" gezet, dan heeft hij het koud. Een beetje slobber is idd ook erg lekker voor wanneer ze wat kouwelijk zijn.
Gaf hij verder wel een gezonde aanblik, dus niet ziek ofzo?

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:06

Gaf hij idd een gezonde aanblik ? Keek hij duf uit zijn ogen, was het tandvlees goede kleur, goede temperatuur ?

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:10

ik ga nu temeraturen. Verder zag ze er lekker uit, hinnekend toen ik naar ser stal liep. Ze eet ook netjes der hooi en brokken op.
We hebben geen warm water op stal en de waterkoker is al een tijdje kaduk.... dus de slobber zit er niet in....

Amber_

Re: Pony rilt....te koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:14

Ik ken het.. ik had precies hetzelfde.
Je moet haar een dekentje op doen, totdat ze niet meer rilt.

Dan heb je haar namelijk even lekker opgewarmt en kan ze er weer tegen aan.
Als de huid (tussen de haren) nog warm is, is er niks aan de hand. Dit heb ik mij laten vertellen.

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:31

Toen ik zonet de stal inkwam en het licht aan deed toen stond madam net op met der oogjes nog half dicht... die lag dus al te dromen.
toch getemperatuurt, 37.7 niets aan de hand dacht ik....
Ik zag namelijk dat ze der hooi niet op had, terwijl ze anders altijd de eerste is die het op heeft. Ik heb geprobeert het uit de hand te voeren maar nee. Een handje biks schrokte ze wel naar binnen.
Der oren waren nu al minder koud en ze rilde niet meer. Toch maar ff een arts gebelt voor de zekerheid om te praten. Na eerst 2 keer te zijn doorverbonden via de voismail had ik er 1 te pakken en die zei dat ik maar moet afwachten.....

Morgeochtend weer ff kijken en dan zien we verder....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:07

neem warm water mee in een thermoskan voor de slobber

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:21

mijnpony's flanken rilden toen ze spierbevangen was maar dit zal daar wel niet mee temaken hebben..

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 22:10

zonet zei iemand op msn dat het misschien maandagziekte kon zijn...
Nat staat eigenlijk gewoon op zaagsel (vanaf dit jaar) maar omdat het zo koud werd heb ik er een pak stro bij in gestrooit. Is wat warmer. Maar dat was vandaag allemaal op, en er is niet uitgemest (wel drollen geschept). Dus neem ik aan dat ze alles op heeft gegeten.
Dat zou betekenen dat ze meer eten heeft gekregen en de hele tijd stil heeft gestaan want ik kon niet traine met haar (lees: alleen een buitenbak en die was spekglad door sneeuw en ijs)....

Ojah ze fleemt ook de hele tijd, geen idee of het ermee te maken kan hebben....

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:43

koliek?? teveel stro gegeten en te weinig gedronken?? flehmen is soms een teken van koliek.

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 22:47

arg niet weer koliek!!
een paar week terug mijn andere pony een zware koliek aanval!! wist niet wat me overkwam... ging allemaal zo snel toen. Gelukkig wel allemaal goed gekomen

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:51

een fjord is een bikkel die zal niet gauw laten zie dat ze pijn heeft. maar als een fjord niet eet is er wat mis, weet je zeker dat ze gemest heeft?

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:09

denk eens na, ze staat normaal niet op stro en heeft nu heel haar box leeggegeten. als het koud is drinken paarden soms veel minder. het is heel goed mogelijk dat ze koliek heeft. hetzelfde is mij ooit met een van mijn paarden overkomen. die stond al een paar weken in de wei en moest een nacht op stal. heeft ook teveel stro op en niks gedronken. ook koliek.

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 23:21

alex66 schreef:
een fjord is een bikkel die zal niet gauw laten zie dat ze pijn heeft. maar als een fjord niet eet is er wat mis, weet je zeker dat ze gemest heeft?

ja wel gemest

jackie schreef:
denk eens na, ze staat normaal niet op stro en heeft nu heel haar box leeggegeten. als het koud is drinken paarden soms veel minder. het is heel goed mogelijk dat ze koliek heeft. hetzelfde is mij ooit met een van mijn paarden overkomen. die stond al een paar weken in de wei en moest een nacht op stal. heeft ook teveel stro op en niks gedronken. ook koliek.

ik wist niet dat paarden minder drinken als het koud is...
dat met het sro schoot me ook pas zonet tebinnen, eerst was ik meer bezig met de kou...
maar nu ik zo zit na te denken (wat ik al de hele aaf doe, het zit me niet lekker) denk ik dat het stro de boosdoener was....

morgeochtend ga ik kijken hoeveel ze heeft gemest en gedronken, ik temp haar weer ff en kijk hoe ze loopt. Als er met 1 van die dingen iest niet pluis is komt de DA gelijk ter controle

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:24

Een paard rilt als ie het koud heeft of als ie niet helemaal in orde is. Als je het mij vraagt klinkt het als het laatste. Paard is niet ok, zeker met dat flemen erbij!
Hou hem goed in de gaten! Lijkt op wat problemen in de darmen. Staat het paard bij je thuis? Dan zou ik vannacht ook af en toe even kijken...

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 23:31

paard staat niet bij me thuis maar op een stalling in de buurt....
ik ga morge ochtend om half 9 weer kijken

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:02

wat krijgt hij van voer die van ons word ziek van kuilgras,
mij buurvrouw haar fjord word hier ook ziek van.
was eerst gezond sinds kuilgras diaree zou het niet meer krijgen werd erger da erbij bloedwormen is behandeld en nog steeds mager en wilde wel eten maar krijgt niet genoeg moest volgens de da 7 keer flink hooi krijgen, is nu ook kouwijk staat ook op stal en moet flink wat hooi eten worden ze warmer van.
kan ook een andere oorzaak zijn dus wel uit laten zoeken, die van haar had geen koorts.
stro is goed voor de darmen maar als ze de stal leeg eten krijgen ze toch te weinig gewoon voer.

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 08:08

Natilie staat dus op dieet, omdat ze van de zomet te dik was geworden. Tegen het hooi en biks wat ze nu krijgt kan ze gewoon want dat krijgt ze jaar in jaar uit al....
Het dieet is samen met de DA samengesteld en ze krijgt nu 3 plakken hooi, 1 kilo biks en nog 2 wortels (of 2 andere fruitstukken).
Natilie is eigenlijk niet echt een stal pony en verveelt zich gouw, misschien dat ze daarom ook zoveel (stro) is gaan eten.
Zometeen er weer heen en kijken hoe het is...

ellepel

Re: Pony rilt....te koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:07

ze komt nu niet buiten?

wel je biks gaan minderen nu, ze beweegt niet, dus verbrand ook niks.
een kwart kilo is op dit moment echt genoeg.

denk dan dat ze best last kan hebben van haar spieren, omdat er nu veel afvalstoffen in blijven zitten doordat ze dus niet beweegt.
een beetje biks voor de vitamines is op dagen dat ze niet bewegen meer dan genoeg..