iemand ervaring met muisjes (om rustig van te worden)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mar_Nimbus

iemand ervaring met muisjes (om rustig van te worden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 13:03

mijn paard staat met een blessure maar is niet meer te houden onder het zadel en aan de hand
om hem nu een beetje meer relaxed te maken dacht ik om hem muisjes te geven
zeker nu met die kou en oudejaarsavond
maar ik weet niet hoeveel

hij is een stevig gebouwd kwpnér van 1.75 hoog

graag advies

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:11

Ieder paard reageert anders op de muisjes. Je zou het met een kleine dosering kunnen proberen en zachtje opvoeren. Hou er wel rekening mee dat je twee uur moet wachten voordat je echt resultaat ziet.

Zit er een maatschepje bij?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:27

Als het alleen voor het vuurwerk tijdens oudejaarsavond is kan je voor de zekerheid ook net voor het knallen extra hooi geven. Mijn paard was ook eens helemaal gek van die knallen, maar dan kalmeren ze vaak snel als ze kunnen eten. Licht aan helpt ook zodat ze al die flitsen enz niet zo erg zien. Van de muisjes is lastig inschatten hoe je paard reageert. Ene paard is bijna stoned van een schepje terwijl het andere paard bij 4 schepjes nog niet eens veel rustiger wordt.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:13

weet je wat ook goed helpt, ez kalm, hievan word het paard rustig in zijn hoofd maar kan dus wel gewoon blijven lopen, het nadeel van muisjes (waar haal je die trouwens want hier in de buurt zijn ze niet meer te krijgen) is dat het paard ook zijn benen niet goed op tilt en dit met een peesblessure dus ook nadelig kan werken, muisjes hoef je niet 2 uur van te voren te geven maar 1 uur! Wat je ook nog kan doen is sedalin/tranquigel dit is makkelijker te doseren, vind ik persoonlijk en het is idd even kijken hoe jou paard eropreageert, mijn kwpner is 1.74 en had 2 spuiten nodig terwijl die van mijn vriendin maar 3 streepjes nodig heeft! groot verschil he!
succes

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:20

Muisjes mogen niet meer verkocht worden, maar heb zelf ook nog wat achterin de kast staan. Ik zou beginnen met een beetje, want sommige paarden vallen om van een beetje en andere denderen nog vrolijk door op flink wat.
Sedalin is ook een goede oplossing en daarvan volstaat meestal één spuit wel van om ze een paar uur zoet te houden.
Wil je alleen gaan wandelen, dan geef je een kwartier van te voren een paar streepjes en dan is ie zeker een half uurtje rustig. Succes.

Mar_Nimbus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:38

oke dank julli wel

ik heb hem nu een klein schepje muisjes gegeven
even kijken hoe dat werkt

simodi

Re: iemand ervaring met muisjes (om rustig van te worden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:07

Ik neem aan dat je met muisjes Vetranquil bedoelt? Mijn merrie kreeg die een jaar of 5 geleden ook toen ze 3 maanden moest stappen ivm peesblessure. Ze kreeg een schepje per dag, bleef redelijk rustig, maar ik merkte niet dat ze d'r benen niet optilde. Ik denk dat je dat krijgt bij een grotere hoeveelheid, dan worden ze echt suf.

Mar_Nimbus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 23:14

er zit zo'n dubbel schepje bij
ik doe dan de kleine hoeveelheid