Welk krachtvoer voor hoefbevangengevoelig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crissy

Welk krachtvoer voor hoefbevangengevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:51

Een paard van een vriendin is hoefbevangen geraakt. Nu krijgt ze alleen oud hooi en geen krachtvoer. Straks als ze wat meer aan het werk gaat, mag ze wat krachtvoer en dit mag langzaam wat opgebouwd worden.
Niet alleen eiwitten maar vooral ook suikers zijn slecht. In het voer van Pavo zit rond de 30% zetmeel en suikers en bij Equiral zelfs 35%. Dat is dus niet goed voor dit paard. Granen enzo werd ook niet geadviseerd omdat er zoveel koolhydraten in zitten.
Het is lastig om de samenstellingen te achterhalen; op internet staat dit bijv. niet.
Hebben jullie een tip welk krachtvoer erbij gegeven kan worden (met de percentages eiwit, suikers/zetmeel?

Xox

Re: Welk krachtvoer voor hoefbevangengevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:37

Mijn chronisch bevangen merrie doet het heel goed op Muesli zonder haver. het eiwit en koolhydraten percentage is hier laag wardoor zeer geschikt voor bevangen paarden. Die van mij is hierdoor weer normaal berijdbaar en krijt er nu als ze hard werkt ook conditiebrok bij.

De muesli is van de firma langwerden en het merk is Lavor.

De preciese percentage's kan ik nu zo niet meerzetten daar de voerzakken net weg zijn en het voer in grote tonnen zit. Heb het wel ergens opgeschreven dus moet even aan het zoeken

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:52

Ik heb ook een merrie die heel snel bevangen is. Ze krijgt nu hooi en wortels. Om de 6 weken krijgt ze een vitaminespuit. Het is een Andalusische fokmerrie die af en toe aan de longe loopt. Meer doe ik niet met haar. Ze loopt de hele dag zonder deken buiten.

Je kan beter de merrie schraal houden en heel langzaam over gaan op nieuwer hooi, dan zou ik beginnen met een pavokoek (summerfit vitamine koek) en dan heel langzaam opbouwen met een muslie zonder haver van Havens.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:43

absoluut schraal houden, dus oud hooi , wortels en af en toe een handje eiwit arme muesli van equisanum. paarden die 1 x bevangen zijn geweest zijn daar de rest van hun leven gevoelig voor, dus opletten geblazen, ook als hij straks de wei weer in gaat zet hem op een kaal stuk.

romeorowan

Re: Welk krachtvoer voor hoefbevangengevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:43

Mijn paard is dus bevangen geraakt omdat ze de suikers niet kan verwerken (insuline resistentie). Ik voer nu Safe and Sound van Dodson and Horrel. Dit is speciaal voer voor hoefbevangen paarden, laag in fructaan( suiker), hoog in vezels met toegevoegde vit. en mineralen. Dit voer is goedgekeurd door de Laminitis Trust in Engeland.
Ik denk niet dat het onder het kopje: krachtvoer past maar zo geef ik het wel aan mijn merrie en ze doet het erg goed op.