Het is wel even een verhaal... zitten jullie klaar
?Ik heb in september een 3 jarige merrie gekocht. In mei is ze 3 geworden. Het is een slank, elegant paardje, en ze moet nog behoorlijk wat groeien (is nog wat ielig).
In september (toen ze dus ongeveer 3,5 was) rustig aan begonnen met longeren. Achtereenvolgens singeltje op, bit in, zadeltje op (begonnen met een lichte wintec), lichtjes bijgezet om te wennen aan de druk van het bit... Vervolgens heb ik iemand laten komen voor het 'echte werk': het zadelmak maken. Dat is heel goed gebeurd, erg rustig de tijd ervoor genomen. Dit alles bij elkaar duurde tot begin/half december (ik heb dus echt de tijd ervoor genomen!).
De laatste paar keer dat we erop zaten (eerst de professional, ik daarna), zagen we een lichte onregelmatigheid. Voor de zekerheid toch maar de dierenarts laten komen. Die constateerde pijn in het SI-gewricht rechts (waar heup op heiligbeen aansluit) en adviseerde een fysiotherapeut (manueel therapeut).
Die kwam een paar dagen later. Zijn conclusie: het is een heel soepel paard, daardoor een paard met veel potentie (altijd leuk om te horen natuurlijk
), maar ze is wel tegen het hypermobiele aan. En ze heeft nu nog niet de spieren om dat op te vangen. Ze kan daardoor snel wat verdraaien ofzo. Dat is ook met haar heup gebeurd.Ze heeft een behandeling gehad, manipulatie van het gewricht. De eerste paar dagen liep ze veel beter, maar op een gegeven moment maakte ze toch een paar rare sprongen aan de longe (overigens alleen met bit aan de longe, verder geen bijzet of iets anders, op aanraden van de fysio) en ik weet niet zeker of het daardoor komt, maar ze loopt nu weer heel beroerd...
De fysio komt sowieso nog terug, hij wil haar in totaal 4 behandelingen geven (althans, dat zei hij de vorige keer).
Hebben jullie hier ervaring mee? Geruststellende woorden
?Ik vind het helemaal niet erg als het nog een tijd duurt voor ze beter is, maar.... als ik haar zo zie lopen word ik er niet echt blij van
.
Je kan er al wel weer op dus, dat scheelt wel, kan het paard de energie nog wat kwijt... Moest trouwens erg lachen om je 'eerste keer weer draven' foto's