Ervaring? Paard hypermobiel / blokkering in bekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miko

Ervaring? Paard hypermobiel / blokkering in bekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 22:19

Wie heeft dit ook meegemaakt met zijn/haar paard?

Het is wel even een verhaal... zitten jullie klaar ?

Ik heb in september een 3 jarige merrie gekocht. In mei is ze 3 geworden. Het is een slank, elegant paardje, en ze moet nog behoorlijk wat groeien (is nog wat ielig).

In september (toen ze dus ongeveer 3,5 was) rustig aan begonnen met longeren. Achtereenvolgens singeltje op, bit in, zadeltje op (begonnen met een lichte wintec), lichtjes bijgezet om te wennen aan de druk van het bit... Vervolgens heb ik iemand laten komen voor het 'echte werk': het zadelmak maken. Dat is heel goed gebeurd, erg rustig de tijd ervoor genomen. Dit alles bij elkaar duurde tot begin/half december (ik heb dus echt de tijd ervoor genomen!).

De laatste paar keer dat we erop zaten (eerst de professional, ik daarna), zagen we een lichte onregelmatigheid. Voor de zekerheid toch maar de dierenarts laten komen. Die constateerde pijn in het SI-gewricht rechts (waar heup op heiligbeen aansluit) en adviseerde een fysiotherapeut (manueel therapeut).

Die kwam een paar dagen later. Zijn conclusie: het is een heel soepel paard, daardoor een paard met veel potentie (altijd leuk om te horen natuurlijk ), maar ze is wel tegen het hypermobiele aan. En ze heeft nu nog niet de spieren om dat op te vangen. Ze kan daardoor snel wat verdraaien ofzo. Dat is ook met haar heup gebeurd.

Ze heeft een behandeling gehad, manipulatie van het gewricht. De eerste paar dagen liep ze veel beter, maar op een gegeven moment maakte ze toch een paar rare sprongen aan de longe (overigens alleen met bit aan de longe, verder geen bijzet of iets anders, op aanraden van de fysio) en ik weet niet zeker of het daardoor komt, maar ze loopt nu weer heel beroerd...

De fysio komt sowieso nog terug, hij wil haar in totaal 4 behandelingen geven (althans, dat zei hij de vorige keer).

Hebben jullie hier ervaring mee? Geruststellende woorden ?
Ik vind het helemaal niet erg als het nog een tijd duurt voor ze beter is, maar.... als ik haar zo zie lopen word ik er niet echt blij van .

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:33

Heb er van dichtbij ervaring mee, maar gelukkig niet zelf.
Paard is uitbetaald door de verzekering.
Ook dit paard was zeer atletisch.

Verschillende behandelingen op de Lingehoeve mochten net als absolute rust niet baten.

sorry........

Miko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:54

kiana schreef:

Verschillende behandelingen op de Lingehoeve mochten net als absolute rust niet baten.

sorry........

Hmmm... niet echt geruststellend. Wat waren precies de klachten bij dit paard?

Overigens zei de eigenaar van de manege vandaag 'dat er helemaal niets aan de hand is' met mijn paard, dit zou bij jonge paarden horen. Niet te veel geld aan uitgeven, is zijn advies.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:57

niet wanhopen ik weet wat het is ik heb er zelf last van en als puber liep ik meer wel dan niet kreupel
nou zal het bij paarden wel anders zijn dan bij mensen maar zoveel verschil zie ik niet, mijn ervaring is dat vooral mijn banden het er zwaar mee hebben mijn botten niet die zijn mobiel genoeg.
door veel kracht training hou ik het in de hand en heb ik er geen last van.
dat kan je vertalen naar een paard in verzameling en vooral controle!!
dus niet los en ook niet aan de longe, ga er eens met 2 lijnen achter lopen en geef zo beweging.
ik zou het nog niet opgeven

Kuiken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:01

Mijn paard is ook hypermobiel en heeft klachten in haar onderrug door een ongelukje op jonge leeftijd.
Omdat een paard hypermobiel is heeft hij ook meer mogelijkheden om zichzelf te ontlasten. Doordat ze de oorspronkelijke pijn ontlasten belasten ze een andere gebied meer totdat dat ook overbelast is enz enz enz.
Welke arts heb je erbij gehaald?

Miko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:04

alex66 schreef:
niet wanhopen ik weet wat het is ik heb er zelf last van en als puber liep ik meer wel dan niet kreupel
nou zal het bij paarden wel anders zijn dan bij mensen maar zoveel verschil zie ik niet, mijn ervaring is dat vooral mijn banden het er zwaar mee hebben mijn botten niet die zijn mobiel genoeg.
door veel kracht training hou ik het in de hand en heb ik er geen last van.
dat kan je vertalen naar een paard in verzameling en vooral controle!!
dus niet los en ook niet aan de longe, ga er eens met 2 lijnen achter lopen en geef zo beweging.
ik zou het nog niet opgeven

Ik geef het nog niet op hoor . Ben veel te gek op dit paard.
Het gaat me er vooral om: is het te genezen, hoe lang duurt het, etc.

Wat je zegt over training / krachttraining: volgens mijn fysio is het goed voor het paard als het zo vrij mogelijk kan bewegen. Zo natuurlijk mogelijk zeg maar, dus daarom een lange longe en verder geen bijzet ofzo. Werk moet rustig aan opgebouwd worden, en zo wordt ze langzamerhand steeds sterker. En als dat eenmaal zover is, dan is 'krachttraining' voor haar, oftewel regelmatig rijden en 'gymmen' ook het devies denk ik. Ik denk dat als ik nu al iets meer zou vragen, de kans alleen maar groot is dat ze nog een keer wat verdraait...

Miko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:06

Kuiken schreef:
Mijn paard is ook hypermobiel en heeft klachten in haar onderrug door een ongelukje op jonge leeftijd.
Omdat een paard hypermobiel is heeft hij ook meer mogelijkheden om zichzelf te ontlasten. Doordat ze de oorspronkelijke pijn ontlasten belasten ze een andere gebied meer totdat dat ook overbelast is enz enz enz.
Welke arts heb je erbij gehaald?

Bekend verhaal . Gelukkig ben ik er op tijd bij en heeft mijn paard nog geen andere gebieden belast, volgens mijn fysio.

Ik heb er een echte paardendierenarts bij gehaald, Paul van Gorkom (Dierenkliniek Gooiland), en mijn fysio is Jan Maarten de Jong (komt uit Bakkum).

Kuiken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:14

Miko schreef:

Bekend verhaal . Gelukkig ben ik er op tijd bij en heeft mijn paard nog geen andere gebieden belast, volgens mijn fysio.

Ik heb er een echte paardendierenarts bij gehaald, Paul van Gorkom (Dierenkliniek Gooiland), en mijn fysio is Jan Maarten de Jong (komt uit Bakkum).

Grappig Paul kwam ook altijd bij mijn andere paardje! Goede arts!
Ik ben nu 7 maanden bezig met fysio e.d.

Miko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 13:11

Kuiken schreef:

Grappig Paul kwam ook altijd bij mijn andere paardje! Goede arts!
Ik ben nu 7 maanden bezig met fysio e.d.

Ik had wel al een vermoeden dat je 'm zou kennen, aangezien je uit Soest komt .

Maar 7 maanden... pffff... dat is echt lang! Wat zijn de prognoses? Mag je paard nog wel iets doen of helemaal niets?

Miko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 13:13

Miko schreef:

Maar 7 maanden... pffff... dat is echt lang! Wat zijn de prognoses? Mag je paard nog wel iets doen of helemaal niets?

Heb even in je profiel gespiekt Je kan er al wel weer op dus, dat scheelt wel, kan het paard de energie nog wat kwijt... Moest trouwens erg lachen om je 'eerste keer weer draven' foto's

Kuiken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:37

Miko schreef:
Miko schreef:

Heb even in je profiel gespiekt Je kan er al wel weer op dus, dat scheelt wel, kan het paard de energie nog wat kwijt... Moest trouwens erg lachen om je 'eerste keer weer draven' foto's

Prognose is nu heel goed.
We mogen nu rustige bosritjes maken en de staptraining in de bak weer oppakken. Ze heeft veels te lang echt in de knoop gezetten om het binnen een paar maanden goed te krijgen. Ik denk dat ze einde zomer alles wel weer mag.

Hoe pak jij je training op??
Leuke foto's he ze had/heeft er echt zin in. Ze voelt zich nu zoveel beter!

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:31

Miko schreef:
kiana schreef:

sorry........

Hmmm... niet echt geruststellend. Wat waren precies de klachten bij dit paard?

Dit paard was erg krom in galop aan de longe en in draf was hij echt onregelmatig, ging het been bijzetten ipv onderbrengen. ( steppen)
Wilde in aan de longe al helemaal niet draven, ging dan als een idioot bokken en springen om verder te gaan in galop.

Miko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 20:50

kiana schreef:
Dit paard was erg krom in galop aan de longe en in draf was hij echt onregelmatig, ging het been bijzetten ipv onderbrengen. ( steppen)
Wilde in aan de longe al helemaal niet draven, ging dan als een idioot bokken en springen om verder te gaan in galop.

Klinkt toch wel een beetje anders dan bij die van mij... Ze draaft wel, en af en toe maakt ze wel een rare sprong, maar dan meer van frissigheid. Nou ja, ik blijf maar uitgaan van het positieve en geef 'r gewoon de tijd .

Miko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 20:53

Kuiken schreef:

Prognose is nu heel goed.
We mogen nu rustige bosritjes maken en de staptraining in de bak weer oppakken. Ze heeft veels te lang echt in de knoop gezetten om het binnen een paar maanden goed te krijgen. Ik denk dat ze einde zomer alles wel weer mag.

Hoe pak jij je training op??
Leuke foto's he ze had/heeft er echt zin in. Ze voelt zich nu zoveel beter!

Fijn zeg dat het zo goed gaat! Moet wel een opluchting zijn. En dat het dan nog even duurt voor ze weer alles mag, maakt volgens mij niet eens zoveel uit. Je bent op de weg terug en daar gaat het om!

Ik ben nu alleen aan het longeren, 20 min. Eerst 5 min stap en vervolgens 5 min draf op de ene hand, daarna hetzelfde op de andere hand. En gewoon a/d hand stappen, lange rechte lijnen. En iedere dag los.... Volgens mijn fysio gaat het er nu om dat ze zo natuurlijk mogelijk kan bewegen, zo vrij mogelijk zeg maar. Hij komt a.s. donderdag weer en dan zullen we wel weer nieuw huiswerk krijgen... Aangezien ze echt net zadelmak is zal het allemaal wel heel rustig aan zijn . Maar dat maakt me niet uit, als het maar goed komt!