Schiefel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramona22

Schiefel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 20:21

Hallo,

Mijn twenter heeft als 1 jarige een flinke schiefel op het been gekregen,( van het een op het andere moment, wrs door trauma) hier heeft ze destijds voor de zekerheid ontstekingsremmers voor gekregen, maar de bult bleef uiteraard. Ze heeft er totaal niet kreupel meegelopen, en we hebben er zelfs rontgenfoto's van laten maken, om te controleren of de griffelbeentjes niet gebroken waren, gelukkig was dit allemaal goed. Je kon heel mooi de botwoekering zien, en op dit moment kun je het nog als een "schoonheidfoutje" zien.
Maar nu 1.5 jaar later, zat er van de week boven de oude schiefel, ineens weer een nieuwe iets kleinere schiefel, dus zeg maar nu 2 bulten boven elkaar, het lijkt natuurlijk heel dom twee van die bulten op het been, maar wederom heeft ze er totaal geen last van.
Het is een groot beestje aan het worden, op dit moment is ze al 1.70 m. Waarschijnlijk heeft de snelle groei (ivm botontwikkeling) er ook mee te maken.
Ze is nog maar 2.5 jaar, maar nu al 2 schiefels op 1 been. Weet iemand ook een middel ter ondersteuning van de schiefels (botgroei)
Osteocure van VSM heb ik al een lange tijd gebruikt.
Alvast bedankt voor de tips

mirgino

Re: Schiefel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:12

ik heb precies hetzelfde bij mijn appaloosa.

in mei toen ze hoog drachtig was heeft ze zich aangetikt en had echt een enorm ei op haar been.
toen we in juli foto`s gemaakt hebben bleek dat het griffelbeen op meerdere plaatsen gebroken geweest was.
nu was het weer vast gegroeit.

en een week of 4 geleden ook ong 1cm boven de grote schieffel een kleinere.
we hebben moeten koelen en daarna klei erop [flogestan]

de bult is wat kleiner geworden maar erg goed zichtbaar.

ze heeft nu op haar rechterbeen aan de buitenkant bovenaan een schieffel,deze had ze al toen ik haar kocht
en nu 2 op haar linkerbeen aan de binnenkant halverwege het been.

verdwijnen zullen ze helaas niet meer en met beenbeschermer moet ik goed opletten dat ze niet schuren.

zij is wel een paar dagen onregelmatig geweest maar heeft nu nergens last van.
mocht dat wel nog komen dan worden ze operatief weggehaalt.

helaas kan je het niet voorkomen!
mijn vorige paard had beschermers om en kreeg een trap net erboven,hij had ook een ei maar geen last.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:34

ik snap je vraag niet echt goed, een schiefel is namelijk een botsplinter.. geen extra botgroei..

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:46

shaneen schreef:
ik snap je vraag niet echt goed, een schiefel is namelijk een botsplinter.. geen extra botgroei..

het is WEL extra botgroei

als het botvlies beschadigd is krijgt het bot een seintje om te gaan groeien en dat is de schieffel.
dit is heel simpel verteld!

als er een botsplinter zou zijn zou deze operatief weggehaalt moeten worden omdat deze anders gaat zwerven!

bij mijn pony is het griffelbeen op meerdere plaatsen gebroken en weer aan elkaar gegroeit en daarop is een schieffel ontstaan,op de foto was dat heel goed te zien dat er een botwoekering zat.

en nu heeft ze zich boven de schieffel weer aangetikt en weer het botvlies beschadigd en daardoor zit er nu een kleine botwoekering ,een schieffel boven de andere.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:49

ja klopt op die manier wel ja, een
'botsplinter
'die weer vast groeit is ook een schiefel hoor...

ramona22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 16:07

Je zegt dat als je pony er last van krijgt, het operatief verholpen kan worden? Zover als ik weet , kan de schiefel zelf (dus de botwoekering) niet verwijderd worden. Ik weet alleen dat als het in een beginstadium is, en er is iets gebroken dat dat wel verholpen kan worden. Misschien kun je me hier wat meer over vertellen als je wat over een operatie weet.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:55

een schiefel kan wel operatief worden verwijderd, ze proberen het ook wel eens met ultrasone of shock therapie...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:03

bij mijn merrie was het griffelbeen weer vastgegroeit aan het pijpbeen,maar de pees loopt daar ook.
en akls ze daar last van zou hebben met rijden dan halen ze het griffelbeen weg met de bijbehorende schieffels.

maar mijn merrie loopt er gelukkig goed mee ,maar mocht het ooit zover komen dan kan ik zo terecht in de kliniek.
wij hebben er foto`s en een scan van gemaakt en de breuk is bij haar redelijk netjes geheelt.

was ze niet drachtig geweest dan was het waarschijnlijk weggehaalt.

bij een paard op mijn stal is van de zomer het griffelbeen verwijderdt van het voorbeen aan de buitenkant vlak boven de kogel
de schieffel zat tegen de pees en hij was daardoor kreupel.

heeft je paard er geen last van dan wordt het gezien als een schoonheids foutje.
ik hoop ook dat de schieffels bij mijn pony kunnen blijven zitten,want een operatie heeft ook risico`s.

dit is een foto van mijn pony met foto`s en scan maken in juli,de schieffel zat er toen 2mnd.
nu heeft ze 1cm boven deze een nieuwe erbij.

Afbeelding

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:07

bij mijn paard was ook het griffelbeen gebroken, maar is dat niet een beetje off topic?!?!?

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:15

shaneen schreef:
bij mijn paard was ook het griffelbeen gebroken, maar is dat niet een beetje off topic?!?!?

Hoezo??

ze heeft daar een schieffel,en om de schieffel gaat het toch?

wat is volgens jou dan een schieffel?

volgens mij is dat een botwoekering,doordat het botvlies beschadigd is.
en bij mijn pony zit dat nu toevallig daar waar de schieffels het meest voorkomen.

en waarom is dit offtopic? dat snap ik even niet.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:56

Ook mijn paard heeft aan beide voorbenen aan de binnenkant een schiefel. Heeft er ook geen last van, idd nu alleen een schoonheidsfoutje. Mijn veearts zegt er niets aan te doen, tenzij het groter wordt.

ramona22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:02

Ja inderdaad, zo'n schieffel heeft mijn twenter ook, en ook erboven zit nu de kleinere schiefel. Ik zal als het lukt er een foto van maken en deze erbij zetten.
Op dit moment heeft de twenter er totaal geen last van. Maar ik ben wel nieuwschierig waar ze deze operatie doen, en hoe dat precies gaat. Heeft iemand hier info over of een site oid?
Want de bult, dat is immers gewoon bot en het is niet even simpel zo van dat halen we er even af, dat zit allemaal met elkaar verbonden.
Ik ben benieuwd!

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:13

bij mijn pony wilden ze het gedeelte van het griffelbeen verwijderen wat gebroken is geweest.
dat zou dan het onderste deel zijn.
bij haar is het gebroken waar het griffelbeentje weer aan het bot vastzit.
ze schrapen de botwoekering los van het been.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:33

MIjn 4 jarige ruin heeft er ook 3, aan elk been een aan de binnenkant en bij een been aan de buitenkant. Heb het er ook met de veearts over gehad, hij zei zolang hij er geen last van krijgt niets aan laten doen. Maar hij vertelde mij ook dat bij mijn paard de schieffels op een gunstige plek zaten, niet in het gebied van de pezen enz.

Cin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 11:22

Mijn paard heeft ook een schievel, hij was na een uitje in het weiland erg kreupel maar kon in de eerste instantie niets vinden.

Dus week gestapt maar hij bleef kreupel, dus wij naar de dierenarts. Ga ik hem klaar maken on de trailer in te gaan zie ik dus dat hij een bult aan de binnenkant van zijn been heeft, die heel pijnlijk was.

Bij de dierenarts zeiden ze dat dat mogelijk was, dat hij zich dus in het weiland aan heeft getikt en dat er dan dus pas een week later een schiefel komt.

Ook foto's gemaakt, maar hij zat gelukkig "goed". Ik kreeg een goedje mee met onstekingsremmer erin die ik met een kwastje er op moest smeren.
Daar werd de zwelling al gauw minder door, maar je ziet nog steeds een verdikking zitten die gelukkig rustig blijft.

Het is toch zo dat een schiefel na verloop van tijd soms weer kan gaan werken? Of zou dat ermee te maken hebben dat hij dan toch weer aangetikt is?

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:10

[quote="Cin"]Mijn paard heeft ook een schievel, hij was na een uitje in het weiland erg kreupel maar kon in de eerste instantie niets vinden.

Dus week gestapt maar hij bleef kreupel, dus wij naar de dierenarts. Ga ik hem klaar maken on de trailer in te gaan zie ik dus dat hij een bult aan de binnenkant van zijn been heeft, die heel pijnlijk was.

Bij de dierenarts zeiden ze dat dat mogelijk was, dat hij zich dus in het weiland aan heeft getikt en dat er dan dus pas een week later een schiefel komt.

Ook foto's gemaakt, maar hij zat gelukkig "goed". Ik kreeg een goedje mee met onstekingsremmer erin die ik met een kwastje er op moest smeren.
Daar werd de zwelling al gauw minder door, maar je ziet nog steeds een verdikking zitten die gelukkig rustig blijft.

Het is toch zo dat een schiefel na verloop van tijd soms weer kan gaan werken? Of zou dat ermee te maken hebben dat hij dan toch weer aangetikt is?[/quote

bij mijn pony zit hij op een rotplek en hij was eerst kleiner en daar er weer tegenaan te tikken is het groter geworden.
een optie is om ze dag en nacht met beschermers om te zetten maar daar zie ik niets in.
krijgt ze daar weer problemen mee.

ik hoop nu dat ze voorzichtiger is ,want als ze het weer aantikt wil de DA ze verwijderen.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:11

bij mijn pony zit hij op een rotplek en hij was eerst kleiner en daar er weer tegenaan te tikken is het groter geworden.
een optie is om ze dag en nacht met beschermers om te zetten maar daar zie ik niets in.
krijgt ze daar weer problemen mee.

ik hoop nu dat ze voorzichtiger is ,want als ze het weer aantikt wil de DA ze verwijderen.[/quote]