scheur in de hoef.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

scheur in de hoef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 17:51

Ik heb m'n paard vandaag los gelaten in de bak. De zadelkamer was op slot omdat de staleigenaar er niet was. Dus toen heb ik haar met peesbeschermers om in de bak gelaten. Ze ging echt te keer hoorde een paar keer dat ze de bakrand raakte. In de hoeken maakte ze steeds een hele korte draai om, om te keren.
Later had ik haar gevangen en ben ik wat gaan stappen. Ze was erg chagreinig, en zag ik dat de hoef linksvoor er slecht uit zag. er zat een scheurtje in, was best ver door gescheurd, en het stond omhoog gebogen. Probeerde het terug te duwen, maar dat lukte niet omdat de hoef te hard is. Heb het verder ook nog nooit gezien, onze pony's hebben altijd al hele goeie hoeven gehad. Bij mijn paard komen er snel scheurtjes in ze groeien niet zo snel.
Ze loopt niet kreupel, maar toch vind ik het er niet goed uit zien. Stuk hoef is gewoon helemaal om hoog gebogen. normaal zijn het kleine laagjes die een stukje omhoog buigen, en nu is het gewoon een heel dik stuk hoef. De hoefsmid ga ik vandaag gelijk bellen.
Heeft iemand dit ook een keer gehad? ben wel bang dat het verder door gaat scheuren of dat het afbreekt.

ellepel

Re: scheur in de hoef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:12

ja heb ik wel vaker gezien , vooral bij paarden waarvan de hoeven eigenlijk wat aan de lange kant zijn.

zie het als je eigen nagel, die kan ook makkelijker scheuren als die wat lang is.

bij mijn pony gebeurt het ook wel es, na rijden op de weg of door inderdaad gek doen in de bak.
ik knip zelf altijd met een knijptang het losse stukje van de hoef af en vijl het dan bij met een vijl, dan is t weer klaar!!

als nou de smid bij je langskomt, vraag hem dan hoe je dat heel makkelijk zelf kunt doen, en dan meteen even vragen of hij niet toevallig een vijl voor je over heeft.

hoefsmeden halen zo'n beetje om de week soms wel een nieuwe vijl odmat de oude dan niet goed meer is, maar zelf kun je die dan nog prima gebruiken voor dit soort gevallen.

tip wat erg goed is voor de hoeven: haal bij de ruitersportzaak zeewier, doe dit om de dag door het voer heen, is mineralen en vitamines en erg goed voor hoeven

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 18:24

Afbeelding

is niet de hoef van mijn paard maar even als voorbeeld. Bij het zwarte streepje zit de scheur en dat stuk is omhoog gebogen...dus eraf halen doe ik maar niet, is toch wel een groot stukje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:28

t is wel heel typisch zo'n plek ervoor , precies daar zie ik het vaker.

ik knip het dus af met een knijptang, zo kan het niet verder scheuren.

is niet zo moeilijk hoor, je pakt dat losse stukje en als je dat omhoog buigt zie je een streep op het punt waar die normaal zou afscheuren zeg maar, daar knip ik hem dan af met de knijptang.

maar als je dat eng vind, gewoon niet gaan doen en de smid gaan bellen.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:30

Ja, mijn pony heeft t ook, ze heeft te lange hoeven (Afspraak met de smid is al gemaakt hoor ). Je kunt het er soms met een paar keer over de straat heen en weer lopen wel afrijden, en anders even wachten tot de smid er is! Als het goed is breekt het gewoon af hoor!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:32

mijn pony is een keer tijdens het longeren weggegleden en scheurde daarbij een heel stuk in haar hoef. Compleet kreupel smid erbij gehaald die heeft het er netje afgehaald bijgewerkt maar moest in meerdere keren helemaal weggehaald owrden.Vrij lang kreupel geweest is van de zomer gebeurd scheur zit er nu nog ietsje in klein stukje maar dus bij de volgende beurt is ie weg. Het deed haar toen ook echt pijn. Zo'n pijn dat toen de smid aan haar hoef kwam ze stijgerde en zichzelf tegen de muur gooide met mij ertussen. Maar toch is het allemaal goed gekomen. Moet wel zeggen dat mijn pony vrij slechte hoeven heeft.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:45

Beste is om het er idd zelf af te halen: vaak snijd je het makkelijk door op de plek waar het omgeknakt is. Daarna vijltje eroverheen en het meeste leed is geleden.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 13:41

hoefsmid is gebeld, ze krijgt voor ijzers. Hoop dat t nog goed komt. Kan er niet zomaar afgehaald worden, is een heel stuk van de zijwand, maak morgen wel een foto. Hoop dat ze niet kreupel word (hoefsmid komt woensdag pas)