paard kreupel...maar wat zou het nu zijn..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_20

paard kreupel...maar wat zou het nu zijn..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 14:50

hallo,

ik heb even een vraagje en misschien hebben jullie ervaring met zulke gevallen en heel misschien weten jullie wat het zou kunnen zijn.

voor een paar dagen terug heeft mijn bijrijdpaard in de wei lopen schandalen met zn mede stalgenoten.
toen de eigenaren hem naar binnen wilde doen zagen ze dat zn hoefijzer van zn rechtervoorhoef er scheefonderzat. deze hebben ze er toen onderuit gehaalt. de volgende ochtend was liv stokkreupel, hun de hoef nagekeken, maar hun zelf konden niets aparts zien en alle nagels waren er ook uit. hij was zo kreupel dat hij meer op 3 benen stond dan op 4.
nouja, de eigenaresse vertrouwde het niet en heeft er een DA bij gehaalt, maar die man wist ook niet wat het was en is eigenlijk maar lukraak gaan snijden, hij zei ook zelf dat hij niet wist wat het was maar had op diverse plekjes al weggesneden. de eigenaresse was er zelf niet maar de goed bevriende buurvrouw wel, die zelf overigens ook paarden heeft, zij zei op een gegeven moment dat ze wou dat de da maar moest stoppen met snijden omdat ze het niet vertrouwde. de da het paard maar een antibioticaspuit gegeven en is weer weg gegaan. beetje een vreemde actie van de DA ofniet?

gister was er nog helemaal niets veranderd, nog net zo kreupel en de hoef voelde erg warm aan, de eigenaresse heeft hem gister 3 keer over in een sodabad gehad, en gisteravond nog een hoefschoen aan gedaan met soort van trekzalf, ook dat mocht niet baten, want gisteravond merkte ze dat het been dik begon te worden, zij hem afgespoten. maar vanmorgen was zijn been echt heel dik en zijn been en hoef beide erg warm. ik vanmorgen een stukje met hem aan de hand gelopen, naar een paar minuten begon hij wel wat beter te lopen maar het blijft gevoelig en ik heb het idee dat hij hem niet goed durft te belasten. de eigenaresse contact gezocht met de hoefsmid, deze is straks geweest en heeft het ijzer er weer ondergezet want hij zag niets vreemds aan liv zn hoef. ook vond de hoefsmid de DA nogal een onkundige man omdat hij maar wat heeft zitten snijden aan de hoef wat helemaal niet nodig was geweest!
volgens de hoefsmid is er niet zo veel aan de hand meer een verstapping ofzo.

nu ben ik zelf natuurlijk ook geen da, maar ik heb toch het idee dat er niet helemaal niets aan de hand is, want een paard gaat toch niet voor niets stok kreupel lopen en krijgt ook niet zomaar een dikbeen..

hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn..de da heeft zitten snijden omdat hij dacht dat er ergens een hoefzweer zat..maarja niet gevonden dus..

alvast bedankt voor jullie reactie!!

OemmiejO

Re: paard kreupel...maar wat zou het nu zijn..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:40

Ik denk ook dat je paardje zich (flink) verstapt heeft. Ik weet niet hoe oud je paard is, maar bij oudere paarden is het meestal wat erger dan bij de jonkies.

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:43

je moet hem even aan de longeerlijn laten lopen, en dan kun je zien wellk been pijn doet. Als je goed let op hoe hij steunt en loopt op zijn benen, kun je ook zien waar het ongeveer is. Verder benen goed navoelen op verdikkingen, zwellingen en warme plekken.
Succes ermee. Veel rust geven en als het niet overgaat de hoefsmid bellen. (of veearts)

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 17:45

hoi bedankt voor jullie reacties, ben net even naar liv geweest en nu er weer een ijzer onderzit lijkt het alsof hij al een stuk minder kreupel is.
volgens de hoefsmid was het zo:

die dierenarts heeft maar wat aan de hoef zitten snijden, en dat terwijl ze vorige week nog bekapt en op ijzers gezet zijn. dus de dierenarts heeft hem te kort bekapt (wat helemaal niet nodig is geweest) en ook nog eens ongelijk bekapt, en een stukje tot in het lever gesneden! dat doet hem dus zeer zeker als hij op het harde loopt. nu er een ijzer onderzit is het minder gevoelig. maarja waar dat dikke been vandaan komt is nog een vraag.

ik weet wel dat als een paard te kort bekapt wordt dat hij dan last kan krijgen van zn pezen, maar ofdaar ook een dikbeen van kan komen weet ik niet. nou liv gaat t nog een paar dagen rustig aan doen, wel een paar keer daags aan de hand stappen (de bak is te opgevroren). en we zien wel hoe het gaat! maar nogmaals bedankt voor jullie reactie!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:17

meest waarschijnlijke is dat hij (zoals je al vermoedt) op een nagel van het losse ijzer heeft gestaan, waardoor er een ontsteking is ontstaan- heel erg jammer dat de DA antibiotica heeft gespoten want (als het dat is) ben je nog verder van huis ! het zal de vorming/rijping van de ontsteking remmen, waardoor je nu nog langer bezig bent! Domme actie van die DA !
Antibiotica verkleurt bovendien de hoefplaatjes dus een eventuele smid die nu nog probeert de ontsteking te vinden heeft een zware klus.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:23

Veel paarden die langere tijd op ijzers staan lopen erg gevoelig als ze er een kwijt raken, combineer dat met raar doen op de wei en je hebt en kreupel paard. Zeker omdat het na het opnieuw onderslaan van het ijzer een stuk verbeterde denk ik dat het een verstapping is geweest. Weekje aankijken en aan de hand rustig stappen. Hou wel zijn temperatuur in de gaten voor het geval er toch een nagel verkeerd heeft gezeten.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:03

Ongelovelijk dit is precies hetzelfde verhaal als van mijn vriendin.
Echt precies het zelfde.

Zij heeft ook weer een ijzer er onder gezet en daarna liep ze weer als een zonnetje.

Woon je bij Arnhem in de buurt, misschien dezelfde veearts HAHA

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:39

Ik denk dat het paard zijn voet verdraaid heeft bij het aftrappen van het ijzer.

Paard zet een hoef op het ijzer, voorbeen wil weg, maar kan niet omdat er een andere hoef op het ijzer staat.
Daardoor is er flink kracht opgekomen, wat ook blijkt omdat het ijzer er scheef onder lag.

Ik denk dat jou paard wat banden en pezen in de hoef en daarboven heeft verrekt.
Dan krijg je ook zwelling en warmte.

Ik zou alleen maar stappen aan de hand en veel koelen.
minimaal 3 x daags 10 minuten met echt koud water.

Heb ooit ook zoiets meegemaakt, heeft totaal 4 weken geduurd.

succes

Rainta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:14

als je het niet vertrouwd kun je toch een andere DA ernaar laten kijken die je misschien wel kan vertellen wat er pecies aan de hand is en wat je nu moet doen?