Hoefbevangenheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libertylove

Hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 14:08

Ik vroeg me eigenlijk af of iemand weet wanneer hoefbevangenheid chronisch wordt? Dit i.v.m. mijn verzorgpony. Zij is namelijk 2 maanden geleden hoefbevangen geweest en is er nu helemaal van af, maar een weidemaatje van haar lijkt nu weer licht hoefbevangen te zijn ... volgens verzorgster.
Hoop dat iemand mij kan helpen ....

Gr. Manon

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:13

Een paard heeft chronische bavabgenheid als het steeds terugkeert of blijvend is. Sommige mensen zeggen dat het chronisch is als het hoefbeen is gekanteld. maar dat klopt niet. Er zijn paarden met een gekanteld hoefbeen die alleen bewegingsbeperkingen hebben en het verder heel goed gaan. En er zijn paarden zonder hoefbeenkanteling die van tijd tot tijd aanvallen hebben zonder een duidelijke oorzaak. De mijne is nu bijna 3 jaar chronisch bevangen. Maar is gewoon belastbaar. je moet haar alleen heel goed in de gaten houden en op tijd ingrijpen en geen weidegang.

jojopaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:01

Mijn paard is in augustus hoefbevangen geweest fase 1. Mijn hoefsmid zegt dat het 1 jaar kan duren voordat het helemaal is wegbekapt. Ze blijven in ieder geval hun hele leven gevoelig voor hoefbevangenheid. Wil je meer info, dan kan je dat vinden op de site van hoofcare. www.hoofcare.nl

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:36

Bij mijn verzorgpony was ik er op tijd bij. Ze stond op de wei en wou niet uit de wei komen, dat was niets voor haar. Dus had ik de boer erbij gehaald en toen hebben we samen besloten om haar tijdelijk op stal te zetten. Na een weekje was ze weer opgeknapt en mocht ze weer even de wei op ..... Nu heb ik er geen problemen meer mee, de hoefsmid kwam laatst om te bekappen en vertelde dat ze helemaal vrij is. Ik was weer blij ....
Dat weidemaatje word in de gaten gehouden .... sowiezo staan de paarden in de winter binnen .....

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:46

Mijn pony is waarschijnlijk chronisch hoefbevangen het is een schat van een beestje.. ze werd ongeveer 2.5 jaar geleden kreupel.. 1e dag lichtjes 2e dag kon ze al niet meer lopen!! meteen da gebeld.. gekomen.. ja.. hoefbevangen. Nou ja we hebben haar zo goed mogelijk proberen te helpen. regelmatig de hoefsmid erbij, medicijnen en de da vertelde ons dat ze moest afvallen. Dat kon helpen. Nou ze kreeg dus nog maar een klein handje brokjes en het werd wel wat beter. opeens was het weg!!! (na 1 jaar!!!!)nou ja goed.. lichtjes weer gaan rijden (we gebruikten haar voor buitenritten enz) en dat vond ze geweldig!!! wel rustig aangedaan. Na 3 kwart jaar kwam het weer terug!! Dus nu is ze nog steeds hoefbevangen. we verzorgen haar wel goed maar ze moet dus echt stilstaan.