Wat als je paard niet veel drinkt???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Wat als je paard niet veel drinkt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 22:30

Hey,

ben net van stal verhuisd, op de oude stal had ze zeg maar een automatische drinkbak dus ze regelede dr drinken zelf.
Op de nieuwe stal heeft ze zeg maar een eigen waterton. Denk dat daar zo'n 20 liter ingaat. Nou kreeg ik vandaag te horen dat ze die nog niet voor de helft leeg drinkt!
Kan dit kwaad? Ze weet wel dat daar nu het water is want heb dr al wel zien drinken. Maar dacht dat paarden gemiddeld zo'n 25 liter water per dag dronken?!
Dus maak me nu een beetje zorgen eigenlijk...

Wie weet raad???

_Dunja_

Re: Wat als je paard niet veel drinkt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:44

Zie je wel in de stal van je paard plas liggen?
Zo kan je controleren of je paard er last van heeft dat hij niet drinkt.
Goed de ontlasting in de gaten houden als er geen plas in de stal ligt dan zou ik wel alarm slaan.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 22:55

Ja er liggen wel natte plekken in, zal het morgen meteen goed bekijken. ze staat op volpension dus doe de stal niet meer. maar ga het zeker navragen. Dus als ze niet veel geplast heeft zal ze dr last van hebben dus???

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:00

Mariek1983 schreef:
Ja er liggen wel natte plekken in, zal het morgen meteen goed bekijken. ze staat op volpension dus doe de stal niet meer. maar ga het zeker navragen. Dus als ze niet veel geplast heeft zal ze dr last van hebben dus???

Je moet inderdaad met degene die de stallen uitmest overleggen of jou paard minder plas in de stal heeft liggen dan bijvoorbeeld de andere paarden.
Ze heeft wel een maatstaaf doordat diegene meerdere stallen doet.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 23:02

Bedankt

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:04

is der drinkbak wel schoon? soms willen ze niet meer drinken als er ook maar 1 drol in ligt.
Als het water heel erg koud is (door het weer) kunnen ze mischien ook minder achter elkaar door drinken.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 23:05

ze krijgt naar ik weet s ochtends en s avonds schoon water

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 08:39

Met deze temperaturen drinken paarden veel minder dan normaal, houd daar rekening mee.
Bij ons krijgen ze met vorst een paar keer water aangeboden per dag en sommigen willen niet eens..

Een simpele test om te kiken hoe het met de ochthuishouding is :
Pak een stukje vel tussen je duim en wijsvinger en trek het omhoog. Als je het loslaat moet het meteen terugspringen. Als het omhoog blijft staan is er een vochttekort.

Dit geldt overigens niet helemaal voor oudere paarden (vanaf 17 ongeveer), hiervan is de huid iets minder elastisch

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 08:44

weet je zeker dat er maar 20 lieter in die ton zit dat zijn maar 2 emmers en dat is voor geen enkel paard genoeg voor een hele dag of wordt er op jou stal 4x per dag water bij gevuld??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 08:48

Is die ton goed schoon? Ververs je het water iedere dag?
Paarden kunnen daar namelijk ook heel moeilijk over doen! Wij hebben een paard op stal gehad die ook amper dronk, we hebben zelfs om het drinken te bevorderen er een flinke scheut limonade bijgegooit, omdat we er geen raad meer mee wisten.
Toen kwam ik op het idee een andere emmer neer te zetten en ze dronk zo de halve emmer leeg en iedere dag 2x bijvullen was toen zelfs noodzakelijk!

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:20

Miirthe schreef:
!

ze schrijft dat de paarden 2 keer per dag vers water krijgen

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 09:24

Ik zal de ton vandaag eens nauwkeurig onder de loep nemen gna gna. Ze staat op volpension dus die dingen worden zeg maar gedaan voor me. Maar ze is het misschien ook nog niet gewend die ton omdat ze op de andere stal zo'n automatisch ding had....

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:25

Mariek1983 schreef:
Ik zal de ton vandaag eens nauwkeurig onder de loep nemen gna gna. Ze staat op volpension dus die dingen worden zeg maar gedaan voor me. Maar ze is het misschien ook nog niet gewend die ton omdat ze op de andere stal zo'n automatisch ding had....

Maak je maar geen zorgen hoor, als een paard dorst heeft dan drinkt een paard heus wel al is het uit een ton of iets anders.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:37

10 liter op een winterdag als je paard verder niet werkt en dus niet zweet is niet ongebruikelijk. Hangt helemaal van het paard af. Ik heb er hier één die ook 's winters 25-30 liter per dag drinkt, maar de rest zit krap an aan die ene emmer (10 liter) per dag.

Eén van mijn paarden drinkt in het voor- en naseizoen als hij wel op gras staat maar het niet warm is (tot 20 graden) zelfs maar hooguit 5 liter. De rest haalt hij uit het gras.

Pas als het zomers erg warm wordt (25-30 graden of meer) gaat de hoeveelheid drinken per dag naar 30-40 liter.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 09:44

Okey, dus dan is het niet zo heel rg dus! Het was meer omdat de staleigenaar me erop aansprak omdat ze in verhouding tot de andere paarden heel weinig drinkt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:55

vlasta schreef:
Miirthe schreef:
!

ze schrijft dat de paarden 2 keer per dag vers water krijgen

Pfft..
Sorry!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:29

wat voor voeding krijgt ze?

met kuil drinken paarden minder omdat daar meer vocht inzit, maar ook bij hooi wat vrij kort en dun is drinken ze minder..

niet elk paard drinkt evenveel, bij mensen verschilt dat natuurlijk ook.
bij kouder weer zoals nu drinken ze ook minder, omdat ze minder zweten en minder vocht verbruiken.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:38

Aangezien de stal-eigenaar naar je toe komt om dat te melden - sta je wel op een goede stal....
Zoals andere al zeiden - gewoon je paard goed in de gaten houden en als ze verder normaal doet, dan heeft ze gewoon minder water nodig.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 13:53

Ja he dat vond ik ook heel attent! Ik merk verder niks raars aan dr ofzo ga het wel in de gaten houden iig

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:41

heb ergens gehoord en dat doet anky ook bij salinero ,appelsap in het water doen,niet veel maar daardoor wordt het zoeter en drinken ze meer,tis te proberen,zeker niet slecht voor n paard!

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 17:20

Heb vandaag de hele ton schoon gemaakt en leeg gegooid en wee schoon water erin. daarna begon ze meteen te drinken. Dus dek dat er meer verschond mag gan worden met dr water! Ben iig blij dat ik dr weer heb zien drinken

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:42

Gelukkig maar

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:49

ow dat is mooi.. dan is de ton toch niet goed schoongemaakt.. xxx evelien en stravero..