galgangenontsteking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hubble

galgangenontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 21:57

Mijn noriker kreeg ik een jaar geleden en ze was heel erg verwaarloosd . Ze knapte op veel punten erg op maar bleef mager en benauwd dus naar de kliniek en daar bleek dat ze een galgangenontsteking had (zit in de lever). De oorzaak is niet bekend het kan komen door leverbot of jacobskruiskruid of ??? Verder nemen haar darmen niet voldoende voedingsstoffen op waardoor ze een groot tekort had aan vit. E en selenium. En had ze diep in de longen een ontsteking.

Ze heeft medicijnen tegen leverbot gehad, antibiotica, extra vit.E en selenium en de bloedwaarden van de lever zijn nu goed. Vit.E hoor ik volgende week. Ze staat al 5 weken op rust, alleen wat stappen in het bos. En dan is ze nog steeds benauwd!

Ze is vooral benauwd als ze zich op lijkt te winden omdat ze bijv. wil rennen ipv stappen. Kan dat? Kan een paard benauwd worden van opwinding? Of zou ze nog meer mankeren. Heeft iemand ervaring met leveraandoeningen?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:01

dat is niet zo mooi.

Mijn advies zou (wederom) zijn: probeer een afspraak te maken met Steffi van der Laarse, zij kent het fenomeen Noriker en zij heeft Morrie ook van zijn slechte nieren af geholpen, door medicijnen, acupunctuur en een ander dieet.

En je zou Aart eens kunnen bellen, die heeft ook een Noriker die vaak benauwd is.

Sterkte!

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 08:58

als een paard(mens ook) zich opwint van schrik of iets anders verwijden de bloedvaten in voorberijding van de inspaning dat vraagt meer zuurstof en als de longen dat niet kunnen geven krijg je het benauwd.
de longen van je paard zijn dus nog niet in orde, als ik jou was vroeg ik advies aan de DA die kent jou paard en kan bepalen of er verbetering is of juist niet
strekte!

hubble

Re: galgangenontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 20:10

Steffi van der Laarse hou ik in gedachte voor als ik niet verder kom. Ben nu met een goede kliniek in Belgie bezig maar zoals ik schreef zie ik nog niet veel verbetering. Smurf ik heb het er met Aart over gehad maar die weet het ook niet, helaas.

Alex66 mijn eigen DA zegt: laat maar inslapen dit wordt niets meer met dit paard. Maar dat vind ik te kort door de bocht zeker nu ik nog niet alles geprobeert heb. Vandaar mijn vraag om herkenning van de aandoening op Bokt en mijn bezoek aan de kliniek. Inslapen kan altijd nog maar is niet mijn uitgangspunt

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:09

Tsjee..dorpsgenoot wat een pech!!!!

fijne diagnose heb je van je veearts gekregen ....

Ik heb geen verstand van leverklachten(heb weleens het een en ander gelezen over maar leverbot..is op het i-net vrij veel over te vinden)
Ik ken wel een Veearts(ook een Belg) die goed is met paarden met longproblemen(is wel wat jaren geleden).
Ik zoek morgen het tel.no even op want weet zo gauw niet waar ik dat kan vinden..ik pm het je wel(hopelijk is het no. nog juist)

Is ze nu onder behandeling in Moerbeke???
Want zij staan zeer goed bekend hier in de omtrek.
Wat is hun conclusie?

En het is goed mogelijk door o.a longontsteking dat ze juist bij inspanning last krijgt.
Paard wat ik gereden heb(longprobleem) werd ook benauwder met inspanning.
Heeft ze ook voor de longen iets gekregen.

Heel veel sterkte....

hubble

Re: galgangenontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:20

Ja ze is naar Moerbeke geweest. Was ik erg over te spreken. Toen de da bloed kwam prikken was ze hengstig en dan is ze nog gilleriger en schrikkeriger dan normaal. Hij vond haar geen leuk paard en daarbij al haar aandoeningen. Hij dacht dat ik er nooit meer recreatief op zou kunnen rijden Afwachten maar.

Cars ik zie je tel.nr wel in mijn pb hoop dat je het nog kan vinden.

Ik zal volgende week nog even met Moerbeke bellen en misschien moet ze nog een kuur?

Leverbot schijnt alleen aan te tonen zijn nadat het paard overleden is. Maar de medicijnen die ze gehad heeft zouden moeten werken