Maximus ziek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Maximus ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 21:41

Ik weet nou niet of ik het hier moet neerzetten, of bij tinkers of bij medisch

Ik begin gewoon en ik merk vanzelf wel of hij verplaatst wordt

Maximus is dus niet lekker Hij is een beetje duf en wil niet echt vooruit komen. Het begon op Tweede Kerstdag, de staleigenaresse ging die 2 van mij buiten zetten, samen met een grote shet. Angel superlol en hard galopperen en maar sjezen door die bak. Max die stond daar maar... Nu is het wel een sukkeltje en heeft hij nooit echt de vaart erin, maar hij stond er ook erg duf bij.

Gisteren was dat ook nog zo, ze waren niet buiten geweet omdat de bak helemaal bevroren was, dus dat durfden we niet aan, vanwege uitglij gevaar. Hij was erg "stil" en bleef een beetje in een hoekje van de stal staan. Maar hij at goed en zijn ontlasting was ook gewoon.

Vandaag belde de staleigenaresse op naar mijn huis, het ging nog slechter met hem. Hij had verhoging (39,5) en hij was nu aan de diaree. Ik had al een vitaminestoot gekocht, dus die ben ik hem gelijk gaan brengen. Ook hebben we hem gelijk ontwormt. Na overleg met de dierenarts, hebben we besloten om het even aan te kijken.

We denken namelijk dat hij een groeispurt krijgt en dat hij er niet goed doorheen komt. Angel is namelijk al iets van 10 cm groter en is een week jonger dan hij is (al zijn alle tinkers uiteraard verschillend ). klinkt stom misschien als vergelijking, maar als mijn dochter een groeispurt krijgt, dan is zij daar ook heel ziek van en heeft dan ook koorts. Na een paar dagen is dat dan weer over.

Ook gaan we Angel vastzetten als ze gaan eten. Ze heeft namelijk door, dat als zij snel eet, ze het eten van Max ook nog even naar binnen kan schrokken. Max schopt ze gewoon weg en hij laat zich dus zo van het eten zetten. We denken dus dat hij gewoon te weinig voedingswaarde binnen krijgt, al krijgen ze onbeperkt hooi. Dus nu gaan ze nieuwe brokken krijgen, met meer voedingswaarde (kernbrok ofzo?) en dus vastzetten van Angel en dan hoop ik dat het weer goed gaat met het kleine ventje. Hij kijkt nu zo zielig uit zijn oogjes

Gelukkig eet hij dus wel gewoon hooi en loopt hij wel mee (al is het wat stijfjes) met ons. Nou ff duimen dus

obelixXx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:43

ja ik duim mee trouwens niet belangrijk of zo maar mijn konijn heet ook maximus haha sorry hoor moest even

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:48

misschien moest t toch naar medisch... ik duim ook met je mee hoor

frenia

Re: Maximus ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:10

AAAAAAAAAAAAH! Arme Max!!!
is idd altijd een beetje een sulletje (niet slecht bedoeld ) maar als hij zich nu niet lekker voelt...

Heb je de da al gevraagd?
Iig is het apart voeren een goed idee!!!

Dit hoort idd meer bij medisch denk ik

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 13:24

Hihihi ja ik wist het niet zeker hoor, ik had zoiets van, hier zijn er meer met veulens die misschien hetzelfde hadden meegemaakt. Bij medisch stonden eigenlijk meer dingen die over volwassen paarden gingen (dus twijfel twijfel)

@Frenia hihihi hij is toch ook een sullelje, dat vind ik juist zo leuk aan hem Ik heb inderdaad de DA gebeld. Die zeiden dat ik alleen de temp even in de gaten moest houden. De staleigenaresse zou dat voor me doen en als er wat veranderde dan zou ze me bellen. Ik heb nog niks gehoord en ik ga zo weer bij ze kijken, dus ben benieuwd hoe sulletje (ahhh wat ben ik gemeen) er nu bij staat. Jullie horen het nog wel

@obelixx ik heb mijn konijn Adhje genoemd, naar die ene uit Paul de Leeuw, ook al zo'n sukkeltje (ik heb alleen maar sukkeltjes hier geloof ik hihihi)

@hollybolly, dank je wel voor het duimen! Hoop dat het geholpen heeft!

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:15

Verplaatst naar Medisch

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:44

oh balen zeg dat hij ziek is hoop dat het snel weer beter met hem gaat. Ik hou dit topic in ieder geval in de gaten en je begrijpt natuurlijk wel dat ik extra hard meeduim.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:05

Nou daar ben ik weer

Het was vandaag een beetje een nare dag Toen ik aankwam in de stal, zag ik Max niet . Ik schrok me kapot kan ik je wel zeggen. Maar toen ik dichterbij liep, zag ik een zielig hoopje op de grond liggen. De staleigenaar was al bezig geweest en had de DA al gebeld en wilde net mij gaan bellen. Max wilde niet echt opstaan en we hebben met zijn tweeën staan porren om hem overeind te krijgen.

Toen hij eindelijk stond, liep hij naar de waterbak. Hij leek wel dronken! Helemaal zwierend en zwalkend op zijn benen. Ik heb de DA nog maar eens gebeld of ze niet sneller konden komen. De staleigenaar had gezien dat hij dus waterdun aan de diaree was en Max is aardig ingevallen. Ook kwam hij helemaal niet naar ons toe, normaal komt hij altijd gelijk en zeker naar mijn dochtertje.

De staleigenaresse kwam ook nog even langs (ze doen het uiteraard met zijn tweeën) en zei dat Max gelukkig wel dronk en hooi at, maar dat hij behoorlijk down was. Ze had hem maar geen biks meer gegeven, want ze wilde eerst weten wat de DA zou zeggen.

Eindelijk na 2 uur wachten (pfff dat heet spoed) kwam de DA. Tja wat doen ze dan... een beetje naar de darmen en longen luisteren, en that's it

Ze zei dat Max óf ziek was van zijn enting (week geleden) óf een virus onder de leden had. Hij had koorts (39,8) en had gelukkig wel een roze mond, neus en rond de ogen (weet niet meer hoe dat heet). Hij heeft nu een anti-bioticaprik gehad en een diaree-remmer. Ze zei dat dit als eerste weg moest gaan, anders zou hij nog zieker worden. Hij raakt nu door de diaree uitgeput en houdt dus haast geen krachten over om te blijven staan en daarom ligt hij zoveel. Wat ze wel heel positief vond, was dat hij veel hooi at en veel dronk, dus hij houdt wel zijn energie voorraad in de gaten. Ook zijn darmen klonken goed, evenals zijn longen (dus geen longontsteking).

Nu komt ze morgen terug en dan krijgt hij weer die 2 spuiten. Dan hoopt ze dat het wat beter gaat. Hij mag nu alleen maar hooi eten en geen biks. Dat wilde hij trouwens gisteren al niet. Angel staat nu de hele tijd met haar hoofdje op zijn rug om hem te ondersteunen, echt een heel zielig gezicht

Zucht blijven duimen dus maar. De staleigenaar gaat vanaaf nog wel bij ze kijken en vannacht zou hij ook nog even gaan gluren in de stal. Als er wat was dan zou hij me bellen. Nou dat wordt niet slapen vannacht dus en ik kan morgenmiddag pas bij ze langs, want ik moet eerst werken

Voel me behoorlijk rot nu hoor... voel me zo machteloos, hij kijkt nu zo zielig (deed hij al, maar nu nog erger). Ik hoop dat hij snel opknapt na die prik...

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:23

wat erg zeg, ik zal voor m duimens, sterkte ermee en ik hoop dat t goed komt

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 01:53

OH man, zo naar als je dier wat mankeert, ik duim voor je !

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 06:10

Wat is dat sneu he als je paardebeestje zo ziek is. Ik hoop dat hij snel opknapt

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 08:21

heel veel sterkte, ik hoop dat Max vandaag een stuk opgeknapt is, een voor jou

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 08:49

Dikke knuffel voor Max, en sterkte voor jou. Het is zo rot als je beestje zich zo ellendig voelt ...

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:27

Ahh wat sneu! Hopen dat het vandaag al wat beter gaat! Het zijn zulke zwakke wezens dan he...

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:46

Hoe gaat het vandaag? heel veel sterkte en beterschap....

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:24

en is ie al weer wat beter?

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:33

Hai daar ben ik weer.

Nou het gaat ietsje beter met Max. Ik zeg ietsje, want zwalken doet hij nog steeds. De DA is weer geweest en ze vond hem er wel wat frisser uitzien. Hij komt nog niet echt naar je toen (behalve voor een koekje) en staat met gebogen hoofd voor zich uit te "staren" Hij is gelukkig wel iets minder aan de dunne. Het was nu wat papperiger (sorry geen lekker verhaal) en hij had ook geen koorts meer (38,3). Hij heeft dus zijn 2 prikken weer gehad en een voedingssupplement.

Angel heeft de DA nog in haar bil gebeten, omdat Max dus stond te kreunen van de prik en zij vond dat niet kunnen en greep de DA dus hard in haar bil. We konden er wel een beetje om lachen, ze bekt Max vaak af, maar owee als je aan hem komt (dat mag alleen zij )

Max is dus wel erg verzwakt en we moeten hem de komende dagen goed in de gaten houden. De DA denkt dat hij niet nog meer spuiten nodig heeft, maar anders moet ik morgen weer bellen. Maar ze vond hem na die eerste prikken wel zo vooruit gegaan, dat ze dat dus niet verwacht. (ik vond hem er alsnog slecht en zielig eruitzien, maar dat zal mijn gevoel wel zijn).

Ik heb me de hele nacht zorgen liggen maken of hij geen dekentje nodig zou hebben, het leek me zo koud voor hem Maar de DA zei dat het niet nodig was, hij staat daar goed en beschut (binnen bij de koeien) en niet op de tocht, dus het kon volgens haar geen kwaad. Ook Angel staat constant met haar hoofd over hem heen, dus die houdt hem ook wel een beetje warm.

Hij eet gelukkig nog steeds goed en drinken doet hij ook veel. Hij loopt alleen nog heel slecht vind ik. Hij krijgt nu natuurlijk ook niet veel beweging, maar hij staat echt te zwalken en heeft moeite om vooruit te komen.

Morgen maar weer kijken, zo even de stal bellen om te vragen of zij nog even willen gaan kijken bij hem...

Voel ik me toch iets geruster...

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:45

We leven allemaal met je mee hoor! Maar volgens mij is hij met een paar dagen weer helemaal de 'oude'!

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:16

Morgen een knufje aan Maxje van mij, okee?

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 21:58

Hai FK, ik heb de knuf gegeven hoor

Nou het is gelukkig weer een heel stuk beter met Max, al staat nog wat wankel

Zijn ontlasting is weer redelijk, nog niet helemaal goed maar dat wordt elke dag iets beter. hij eet vrijwel de hele dag door, dus hij is zijn "achterstand" aan het inhalen geloof ik dus je had gelijk hoor Snowdom

Hij is nog niet echt aanhankelijk, maar gisteren een korte borstelbeurt (tja al het poep zat in zijn vachtje) vond hij toch wel lekker. even Knuffelen ook, als ik maar naar hem toe ga. We zijn zijn vandaag klaar met de voedingssuplement, morgen even kijken of hij niet weer koorts krijgt.

Ik ben heel erg opgelucht hoor, pfff vind het niks als zo'n klein humpie iets heeft. Met mijn dieren thuis, kan ik zelf nog toezicht houden, maar nu niet. Dat is wel even wennen voor mij, ik ben echt iemand die graag alles zelf onder controle (probeert) wil houden. Maar de staleigenaresse is echt heel lief en die heeft hem ook elke keer zijn suplement gegeven. Ben erg blij dat ze mee helpt hoor!

Bedankt allemaal voor jullie lieve woorden en jullie ondersteuning, kon ik wel gebruiken

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:32

o gelukkig dat het weer beter gaat, schrok wel toen ik je eerste bericht las. Morgen moet rowie_lover op voor dr rijbewijs, dus hopen dat ze het haalt en dan komen we binnekort denk een keertje langs.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:34

Fijn om te lezen dat de kleine man weer iets beter gaat!

Rowie_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:45

ginger18 schreef:
o gelukkig dat het weer beter gaat, schrok wel toen ik je eerste bericht las. Morgen moet rowie_lover op voor dr rijbewijs, dus hopen dat ze het haalt en dan komen we binnekort denk een keertje langs.

ik ben geslaagd voor mijn rijbewijs dus we zullen de 1st volgende vakantie wel een keer langs komen!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:51

Wat fijn dat hij weer opgeknapt is zeg!!