wormenkuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

obelixXx

wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 21:03

ik weet niet precies wat de beste manier is om een wormenkuur te geven ik moet m morgen geven maar weet echt niet hoe dat moet weeten julie het?

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:06

in de mond, bij de wormenkuur is een duidlijke beschrijving lees die maar eens... sommige mensen doen het ook wel eens door slobber maar dat raad ik af, meestal laten paarden dan wat liggen! het beste is altijd wat meer te geven kwa gewicht, dit geld alleen niet voor de equest! de spuit goed achter in de mond helemaal erin en het hoofd ff omhoog houden, niet je paard daarna meteen laten eten dan spugen ze vaak de wormenkuur weer uit! succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:54

Kun je dit niet iemand eerst een keer voor laten doen?
Een dag te laat maakt ook niets uit
Anyway, eerst moet je de juiste dosering geven, dit gaat dmv het gewicht van je paard. Op de spuit zit een ringetje en die stel je dan op het juiste gewicht, bijv. 600 kg (dit zal wel bij de beschrijving zitten!) Als je het echt niks vindt alleen en niemand kan je helpen kun je steeds een beetje op een boterham doen met wat lekkers erop. Deed ik ook een keer bij een paard dat écht niet wou meewerken en de meeste paarden trappen erin en nemen de boterham (met bijv. zonnebloemolie) zo naar binnen. Weet je niet hoeveel je pony weegt, probeer dit dan te schatten, je kan er beter iets overheen zitten dan iets te weinig! Succes

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:28

Wat vraagjes:
- hoe lang heb jij je pony?
- waar staat hij nu?
- welke wormenkuur wil je geven?
- wat is de leeftijd van je paard/pony?

Als je niet zeker weet hoe het moet, niet zeker weet hoeveel hij mag/moet hebben, en geen hulp kunt krijgen, kun je ook de DA vragen of hij wil komen om de wormenkuur te geven.

Ik stel deze vragen omdat je niet iedere wormenkuur aan elk paard kunt geven. Zo is er een wormenkuur die je ab-so-luut niet aan veulens jonger dan een half jaar mag geven, en waar je ontzettend moet uitkijken met overdoseren (werkzame stof Moxidectine).
Daarentegen kan overdoseren met Ivermectine (Eraquell, Eqvalan, Furexell) niet zo snel kwaad.
Onderdoseren is ook niet goed, zo kweek je resistentie.

Je hebt verschillende wormenkuren, ook in brokjesvorm, die je gewoon met het eten mee kunt geven als je paard echt geen pasta blieft of vreselijk tegenstribbelt.

Dus bij twijfel: DA vragen, die zal je vast willen helpen bij het geven van de wormenkuur.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:54

OemmiejO

Re: wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:38

Misschien kan iemand anders het voor de eerste keer voor je doen?
Ik zet altijd (met veel moeite) de spuit aan de zijkant van zn mond. Zorg wel dat je zeker weet dat al het spul weg is, sommige paarden spugen het gewoon uit of smeren het aan de muur ofzo

obelixXx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 19:24

thnQ

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:38