[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nico1982
Berichten: 532
Geregistreerd: 05-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:38

XxSultanxX schreef:
zins kort schuurt mijn paard,all1 zijn staart en die word al aardig kaal.zijn manen heeft hij maar een beetje jeuk in maar die schuurt die niet hellemaal kaal,wat zou dit kunnen zijn staart en mannen eczeem?
en wat kan je der tegen doen,ik doe nu ant jeuk spul op maar dat helpt niet egt.(dit is de eerste zomer dat hij hier last van heeft)


dat zou best weleens eczeem kunnen zijn, je paard is 3 zie ik, vaak uit zich eczeem in het tweede of derde levensjaar.... je kunt vanalles doen om de jeuk te verminderen, van eczeem afkomen is nog een hele kunst
bijvoorbeeld een eczeemdeken opdoen, met antijeukshampoo wassen, lotion/ vethouden van de eczeemplekken, anti jeukinjectie van de DA, ander voer geven, opstallen (dwz, alleen buiten tussen 10 en 4 overdag), en vliegenspray......
dit wil niet zeggen dat je alles moet doen, je moet uitvinden wat voor jou dier het beste is, ook kun je nog naar de alternatieve geneeswijze uitwijken, die kunnen vaak ook nog hulp bieden, succes ermee!

Dowski

Berichten: 2274
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: de gekste

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:21

nou bij die van mij is het weer als vanouds, de wonden zijn minder diep, maar dat kan nog komen natuurlijk.
heb hem net met betadine gewassen, daarna met teershampoo en ik heb hem een fjordencoupe gegeven, het staat hem ook nog

afwachten hoe het er volgend weekend uitziet.

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:22

nico1982 schreef:
XxSultanxX schreef:
zins kort schuurt mijn paard,all1 zijn staart en die word al aardig kaal.zijn manen heeft hij maar een beetje jeuk in maar die schuurt die niet hellemaal kaal,wat zou dit kunnen zijn staart en mannen eczeem?
en wat kan je der tegen doen,ik doe nu ant jeuk spul op maar dat helpt niet egt.(dit is de eerste zomer dat hij hier last van heeft)


dat zou best weleens eczeem kunnen zijn, je paard is 3 zie ik, vaak uit zich eczeem in het tweede of derde levensjaar.... je kunt vanalles doen om de jeuk te verminderen, van eczeem afkomen is nog een hele kunst
bijvoorbeeld een eczeemdeken opdoen, met antijeukshampoo wassen, lotion/ vethouden van de eczeemplekken, anti jeukinjectie van de DA, ander voer geven, opstallen (dwz, alleen buiten tussen 10 en 4 overdag), en vliegenspray......


dus het beste is gewoon ff een vliegendeken halen en hem inspuiten met vliegenspray???
dit wil niet zeggen dat je alles moet doen, je moet uitvinden wat voor jou dier het beste is, ook kun je nog naar de alternatieve geneeswijze uitwijken, die kunnen vaak ook nog hulp bieden, succes ermee!

nico1982
Berichten: 532
Geregistreerd: 05-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:46

@sultan, ik zou geen vliegendeken halen maar echt een eczeemdeken, deze zijn vele malen beter, ook prijziger....

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:52

Je hebt al een eczeemdeken voor 70 Euro bij Divoza, dus dat valt ook wel mee, toch?

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:55

ik heb een vliegendeken gezien met heel erg fijn gaas zou dat ook niet kunnen dan?

Kinke

Berichten: 20565
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:15

het verschil tussen een gewonen vliegendeken en eczeemdeken is dat de eczeemdekens een hals hebben die tot aan de oren loopt en een buikflap hebben die goed om het lijf sluit. De gewone vliegendekens zijn veel losser en de vliegjes kunnen daardoor het lichaam nog goed bereiken.

Dowski

Berichten: 2274
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: de gekste

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:47

Exceemdekens zijn inderdaad beter (en prijziger). zij sluiten het helemaal af, bij een vliegendeken komen ze er nog steeds onder.

Mijn vraag: hoe stevig zijn die exceemdekens? kunnen ze tegen schuren? (die vliegendeken hield dat nl wel) En hoe stevig zijn ze als er een bijtende hengst bij staat? Shadow kan echt niet alleen op de wei, maar Ed trekt wel altijd zijn deken uit waardoor hij dus meestal nog onbeschermd op de wei staat.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:42

XxSultanxX schreef:
ik heb een vliegendeken gezien met heel erg fijn gaas zou dat ook niet kunnen dan?

Ik heb op mijn paard een Bucas Buzz-Off gelegd, dat is een vliegendeken met fijn gaas, een buikflap, hals en staartflap. Mijn paard schuurt een stuk minder, en z'n manen en staart beschadigen niet langer.

het voordeel van deze vliegendeken is dat hij steviger is, wat bij mij op de wei heel belangrijk is, want er staat een houtenhek met veel hoeken en scheuren waar zo'n eczeemdeken gemakkelijk scheurt.

Maar mijn paard is geen zwaar eczeemgeval. Hij schuurt wel in mindere mate het hele jaar door, als hij last heeft van vliegen of wanneer hij het erg warm heeft.

Daarnaast ondersteun ik het door huidlotion op de geschuurde plekken te smeren en af en toe te wassen met teatree shampoo. Gaat tot nu toe heel goed!

Mias
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: drentshe hoofdstad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:37

Hallo iedereen.
Ik zie dit topic nu pas en ik heb geen zin om alle pagina's door te lezen dus ik had even een vraagje.

Welke producten helpen, uit jullie eigen ervaring, nou echt. Er zijn namelijk best veel producten.
Aangezien mijn verzorgpaadje weer lekker begint te schuren wil ik wel wat producten uitproberen voor haar. Alleen weet ik niet wat/ welke producten ik het beste kan kopen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

zappa_Pat

Berichten: 486
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:17

ik heb een vraag,
mijn pony schuur veel, en vooral met zijn manen en zijn staart
onderzijn manen heeft hij een hele wond zitten.
maar nou vraag ik me af of dit geen zomerexceem is?
misschien heeft 1 van jullie een idee?

IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:21

jenn18 schreef:
Hallo iedereen.
Ik zie dit topic nu pas en ik heb geen zin om alle pagina's door te lezen dus ik had even een vraagje.

Welke producten helpen, uit jullie eigen ervaring, nou echt. Er zijn namelijk best veel producten.
Aangezien mijn verzorgpaadje weer lekker begint te schuren wil ik wel wat producten uitproberen voor haar. Alleen weet ik niet wat/ welke producten ik het beste kan kopen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.


Tja bij de ene werkt dit en bij de ander dat product.
Ik zou ook eerst naar de voeding van het dier kijken, want eiwitten en melasse veroorzaken ook een hele hoop ellende!

Toch zou ik het topic een beetje globaal doorlezen, zo kun je lezen wat de ervaringen zijn van verschillende mensen.

Mias
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: drentshe hoofdstad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:12

@ IwanLuver.
De eigenaar heeft speciaal eiwit vrij voer gekocht vaar haar, en dat heeft voor een groot deel ook wel geholpen.
Maar haar veulen gaat er binnenkort er van af en daarom krijgt ze dat voer niet meer. Dit is om te zorgen dat ze nog veel melk gaat produceren vandaar. Nu ze dat voer niet meer krijgt gaat ze steeds vaker/sneller schuren.

Ook zou ik graag willen weten wat jullie ervaring met verschillende producten. Ook ga ik dit topic deker volgen.

Emori

Berichten: 13127
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:09


Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:30

MissToseland schreef:
Ik vrees dat mijn shetje zomereczeem heeft
hier een foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7BRXFAU4
herkenbaar? is dit zomereczeem?
Ik was hem al met jeukstillende shampoo


Ik denk het wel ja.
Je kan het het beste vet houden. Ik gebruik met zonnige dagen goede zonnebrandcrème, regelmatig uierZALF en als het niet te zonnig is ook wel eens babyolie met enkele druppels tea tree oil.

En geen jong bemest gras.

Bitterbal

Berichten: 2508
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Engwierum (Friesland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:55

Ik had eigenlijk even een vraagje, heb er niet de moeite voor genomen om alle 40 pagina's helemaal uit te pluizen, dus kan zijn dat ik ergens overheen heb gelezen...

Ik heb in december een shetlandertje gekocht.. met zomerexceem... nou hadden we wat middeltjes en shampoo's meegekregen van de oude eigenaresse en dat zou werken.. wij merkten al snel toen t mooier weer begon te worden dat t dus niet werkte, meneer stond te schuren.. toen kwam er een tijd dat het toch wel een beetje werkte en hij manen kreeg! Eindelijk... maar nu, nu het weer mooier weer word... t is een ramp, alles wat hij tegenkomt moet hij aan schuren en dan vooral zn schoft... nou had ik een deken gekocht (speciale exceemdeken) vorige maandag is die binnengekomen, had hem gewassen met die speciale shampoo van de DA (weet niet precies meer hoe t heet) en die deken opgelegt en lekker in t land gezet.. kom ik diezelfde middag terug... en wat ziet mn oog... hij staat te schuren en nu.. een week later... die hele deken aan flarden.. heb al heel wat middeltjes en dingetjes geprobeerd... maar niks lijkt echt te werken.. iemand een idee?

*edit* van water/wassen enz. word hij nogal agressief... tegen alles aan gaan schuren, jouw bijten.. t beste is m dan zo snel mogelijk loslaten in t land.. maar dan gaat hij dus meteen weer schuren...

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:59

Misschien handig om enkele pagina's door te lezen, dan lees je ook dat op het land/gras staan niet goed is voor exceempaarden.

Bitterbal

Berichten: 2508
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Engwierum (Friesland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:08

Sokkebok, ik heb het ook al geprobeerd om hem binnen te houden, zn waterbak/hooiruif/eetbak/muur overleven dat allemaal niet hoor.. zn deuren worden ook gebruikt... buiten heeft hij nog de meeste ruimte... dr staat daar weinig tot geen gras meer

*edit* Dit topic is toch echt het laatste wat ik probeer hoor, heb al meerdere mensen hier in de omgeving gevraagd, maar niemand weet iets..

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:11

Sokkebok schreef:
Dit is de staart van Dribbel 2 maanden geleden toen ik haar net had gekocht. Ziet er uit als een staart die vorige zomer toch behoorlijk geschuurt is en in de winter weer wat bijgegroeit.

[img]
http://www.mijnalbum.nl/Foto=J7FNWO4L[/img]

Dit is de staart van Dribbel nu. Ziet er goed uit vind ik en is al wat aangegroeit.

Afbeelding



Dit is het verschil in 2 maanden. Op de eerste foto kan je zien dat de staart aangegroeit is in de winter, maar hij groeit nu nog steeds door.
Ze heeft alleen wat kleine kale plekjes naarst haar manenkam, maar dat valt nog niet eens op.
Ik houd het vooral vet en dat werkt in ons geval goed, maar ik denk niet dat alle gevallen hetzelfde zijn natuurlijk.

Bitterbal

Berichten: 2508
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Engwierum (Friesland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:29

Ik kan dat nog wel weer es gaan proberen deze keer... we hebben t wel geprobeerd, maar t ziet dr zo ongelovelijk vies uit... en of hji nou echt minder ermee heeft geschuurd weet ik ook nog niet..

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:37


Bitterbal

Berichten: 2508
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Engwierum (Friesland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:00

Bedankt, ik zal daar eens kijken...
Opzich wil ik de moeite wel nemen hoor om alle pagina's door te lezen, maar ik ben van mening dat dr ook heel wat gezever tussen staat e.d. en dan weet je eigenlijk nog niks

Mias
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: drentshe hoofdstad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:37

@Franka_Vosje bedankt. Er staat veel informatie en produceten op die site bedankt.

Maar het was niet alleen zo dat ik niet alle pagina's door wou lezen ik wou ook graag jullie ervaring willen weten met bepaalde producten
Zoals hoe goed werken equidox en Eczemazalf (volgens mij kun je dit gewoon bij de divoza krijgen) en wat is jullie mening over deze 2 producten.

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:44

Bij mijn paarden werkt Equidoux NIET en Eczema Balm (ook te koop bij de Welkoop/ Boerenbond) prima, dat werkt hier net zo goed als Cojosol bijvoorbeeld (en het ruikt ook nog eens lekker! )

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:48

ik gebruik op dit moment neovet bio-hautöl,dat werkt tot nog toe heel erg goed bij de merrie,ze is opgehouden met schuren,en de huid is mooi aan het genezen..

van de week komt haar exeem deken,dan blijf ik voorlopig doorgaan met huisverzorgende producten,dan deken erop en deze inspuiten met anti vlieg...