[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 06:49

Lang Leve AVS 14, het middel dat eindelijk werkt op mijn shettenbeest,
AVS 14 gaat goed de jeuk tegen en zn staart begint al weer aan te groeien .... eindelijk iets gevonden wat helpt...
volgend jaar ga ik al vroeg beginnen met AVS 14 of De deken gaat erop

ellepel

Berichten: 47410
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:23

Citaat:
Ellepel, nog even over jouw vliegendeken.....een echte eczeemdeken (dus met complete hals) werkt stukken beter dan een gewone vliegendeken. De stof is ook totaal anders, bij een eczeemdeken zijn de mazen veel fijner en is het paard een stuk beter beschermd. Dat je paardje dus jeuk heeft is eigenlijk logisch.
]

ja zal wel..maar ik heb geen geld voor een boett, dan moet ik eerst sparen..dus vandaar dat ap deze deken op heeft

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:45

valiant,waar koop je die AVS???

tonie
Berichten: 658
Geregistreerd: 01-01-06
Woonplaats: wieringen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:35

ik kom hier net de hoek om kijken in dit topic, ik heb nu een fjordkruising die gelukkig geen last heeft, maar mijn criollo had dat wel en heel erg zelfs niets hielp, allerlei bloedonderzoeken gedaan, en kon alleen maar dag en nacht binnen staan, maar daardoor kon ik ook niet rijden, want dat was al te lang buiten om jeuk te krijgen,

toen hoorde ik dat er een dierenarts was in loenhout(belgie) die een spuit kon geven, dus ik dach ja ja zal wel weer cortisone zijn..... maar nee het was iets anders, hij bestelde het bij de apotheek (ik geloof dat het uit frankrijk kwam ofzo) en er werdt nog iets aan toe gevoegd, en hij kreeg de spuit en na 48 uur..... jeukvrij , en het werkte het hele seizoen, geweldig geen geemmer meer met dekens en potjes en crempjes en troep ,,,,, de spuit koste wel 80 euro, maar ik liet hem elk voorjaar spuiten.....
en NOOIT jeuk...wat een verademing was dat zeg, en het had geen bijwerkingen zoals de cortico steroide spuiten....

ellepel

Berichten: 47410
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:43

heb je nog wat meer info dan over die spuit?

ben namelijk wel benieuwd wat dat is

tonie
Berichten: 658
Geregistreerd: 01-01-06
Woonplaats: wieringen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:32

ik heb helaas geen gegevens wat er in zit en hoe het heet, het is natuurlijk een niet geregistreerd geneesmiddel voor dieren het is humaan( voor mensen) maar hier zijn de gegevens van de dierenarts.....

http://www.goudengids.be/detail.asp?referer=PRO_YP&siteId=MAIN&page=0&rpp=25&queryString=what%3Dveearts%20address%3Dloenhout&advancedSearch=-1&mode=0&submode=0&seq=0&f0=veearts&f1=loenhout&lang=nl&item=4&ibn=055029050030040021032046023033041020032043095052086119031120012055091101000097114006117085097100000114023096115078107004097110006105028118&Action=ShowDetail&Origin=ResultList&sz=

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:29

shadowlover schreef:
[

Nou, mijn paardje gaat echt goed. Hij schuurt wel, maar heeft nu nog maar hele kleine wondjes (vorig jaar had soms echt een winkelhaak in zijn hals!) En zijn staart heeft hij ook nog niet kapot! wel kaal
Ik denk dat het aan de wei ligt, die hebben we nu door de midden gedeeld om 1 helft rust te geven en ik wou ze eigenlijk binnenkort naar de andere kant doen, maar de helft waar ze nu opstaan is erg kaal, dus ik heb het vermoeden dat het aan de eiwittentoevoer ligt. Denk dat ik hem de hele zomer op deze helft laat staan.
[/quote]


Ik denk ook dat het aan het gras ligt en zeker als het ook nog eens bemest is. Ik denk ook dat later in de zomer de jeuk minder zal zijn dan in het vroege voorjaar omdat in het vroege voorjaar meer in het gras zit en zeker in het korte bladrijke gras.
Paarden die heel de zomer op stal staan krijgen meestal ook hooi dus dan gaat het ook beter, maar je kan ze buiten in de bak/paddock/kaal weitje ook hooi geven. Ik vind wel belangrijk dat ze dan ook schaduw hebben.

Dowski

Berichten: 2274
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: de gekste

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:25

mijn paard staat 24/7 buiten. hij heeft een stal (zo'n omgebouwde container) waar hij altijd in en uit kan.
De grond is niet bemest, al zeker 2 jaar niet. Hij krijgt nu wat kuilgras erbij. (mijn oom hooit zelf namelijk en als een pak niet goed is, dan komt het naar mij) Maar daar moet ik mee opletten, want van de winter heeft hij teveel gehad en zat hij tegen hoefbevangen aan volgens de hoefsmid.


Dit is denk ik de beste foto van hoe de wei er op dit moment bij staat, als is het onkruid al weer ontzettend aan het uitschieten.
Afbeelding

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:32

Kuilgras zit ook veel in en zeker als het van een land komt wat goed bemest is wat bijna alle boeren wel doen.

Maar zomerjeuk zal ook wel samengaan met de muggetjes en misschien ook de zon. Het zal wel een combinatie zijn van die dingen.

Dowski

Berichten: 2274
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: de gekste

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:37

Hij hier nou toch al zeker 2 weken van te eten, dus dat zijn exceem niet explodeert snap ik echt niks van.
eigenlijk zou ik hem op de andere helft van de wei moeten zetten om te kijken of hij daar op reageert. Maar ben zo blij dat het nu zo goed gaat dat ik dat risico niet wil nemen.
Het kuilgras was afgelopen weekend ook goed ingedroogd trouwens, omdat het pak open is en met dit hete weer.

edit: er zijn ook heel weinig vliegjes op de wei nu, ik denk dat dat ook al heel veel scheelt

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:01

Ik heb al bijna alles doorgelezen, maar werken die dekens echt? Ik heb een Ivanhoe besteld, maar weet niet of ik hem nu nog op kan leggen aangezien hij zijn manen bijna helemaal afgeschuurd heeft (in 1 lang-weekend!!). Iemand ervaring met Ivanhoe?

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:12

toverpaardje:
ik gebruik voor de merrie die het minste last heeft iets zelf gemaakt
je kan het ergens in dit topic terug vinden(enkele pagina's terug)
en de fjord die het met de cojosol zo erg deed,is ingespoten met insol,staat nu dus dag en nacht op een weide,naast moerassig en bebost natuurgebied,en ziet er schitterend uit.
Nog niets geschuurd,is niet meer druk,en staat zich niet te bebijten en te krabben met haar hoeven,ze is een heel andere merrie geworden.

Fenne
Berichten: 89
Geregistreerd: 28-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:01

Wat voor bijwerkingen hebben cortico steroiden dan?

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:04

kimmie261 schreef:
valiant,waar koop je die AVS???


ik koop hem hier bij de paardenwinkel, (sanderse ruitersport) hij is overigens ook te bestellen op de site van de paardendrogist (weet zo even niet de site uit mn hoofd )

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:52

Ik hoorde weer dat hoevenvet HET middel is... voordat ik mn paard ga besmeren met die zooi... iemand ervaring ermee?

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:42

Ik niet, jij mag eerst, haha.

Ik denk dat het er vooral om gaat om de huid VET te houden. Dan komen de losse schilfertjes ook lekker los.
Ik weet dat als baby's 'berg' hebben (schilfertjes die op de hoofdhuid vast zitten) dat je er dan babyolie (ook vet dus) op moet doen om de schilfertjes los te krijgen, dus het zal wel op zo'n zelfde manier werken denk ik. Maar het voorkomt niet de oorzaak van de jeuk, het verzacht wel veel.
Mensen met exceem moeten de huid daar ook vet houden.
Ik gebruik altijd gewoon uierzalf overal voor, behalve op open wonden, dan gebruik ik betadinezalf.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:13

ja ik denk dat ook... smeer nu ook sunblock om het vettig te houden, van die anti allergische dinges voor baby's en geen angst zoals bij olie en ander vet dat het zorgt voor verbranden in de zon.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:29

Zonnebrandcrème gebruik ik ook met zonnig weer.

Hoe gaat het met jou paard met de jeuk?

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:58

de Copjosol anti muggen helpt niet echt helaas.....
de deken heeft volgens mij iets te grote gaatjes (per internet besteld in duitsland)
maar ze heeft nog geen wondjes dus alleen wat geschuurde haren op haar staart, nek en buik. Een paar keer per dag schuurt ze haar manen en snachts ook haar staart maar die blijven dus redelijk intact door de bescherming van het dek.
De nieuwe stal is bijna af en ik heb zo'n grote bak gekocht waarmee de muggen worden ge-electrocuteerd. Die ga ik (op een veilige plaats) in of net buiten de stal hangen.
Ik denk dat ze dan in de stal ook minder jeuk heeft, nu is de inloopstal best wel open omdat hij gedeeltelijk is gesloopt al.
Mn eigen brouwsel helpt wel een beetje. En ze staat in een paddock en krijgt alleen eiwitarme brok en oud hooi.

jaja... wat een gedoe he?

Soma
Berichten: 219
Geregistreerd: 17-11-04

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:35

Hoi,

Mijn paardje had ook wat jeuk, schuurde wat als ze op stal kwam. Oorzaak hiervan was zeker het gras (vooral de bemeste weide). Ze staat nu op een vrij kale wei en de bemesting is ondertussen al een tijdje geleden, de jeuk is zo goed als verdwenen. Zodra ze een paar uur op de vollere wei komt, heeft ze weer jeuk. Het heeft bij haar hier echt mee te maken.

Groeten

Soma

iSaBeLL

Berichten: 5951
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:49

ik wil mijn verhaal hier ook even kwijt

ik heb sinds ong. 6 weken een haflinger merrie ..
daar stond die in de zomer maar een 1 tot 3 uur buiten en de rest binnnen.. maar onze paarden hier staan gewoon de hele dag buiten . eerst had mijn haflinger nergens last van jeuk. alleen in der stal begon ze wel is te rollen naar het rijden maar dat kan normaal zijn .. maar sinds 2 weken of zo begint ze heel erg te schuren in haar stal met haar kont tegen het schot en der manen tegen de voerbak schuren .. ze heeft super lange manen en staart , maar hier heeft ze eerder nooit last van gehad . maar zal het gelijk zomer eczeem kunnen zijn ?
want als je bijv. bij der manen kriebelt of staart gaat ze helemaal met haar boven lip over haar onderlip , ze doet dus ofdat ze het lekker vind.. maar ik weet het echt niet meer wat ze nou wel of niet heeft ?
iemand miss. een antwoord ?

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:17

appelwang:cortisone heeft als nadeel dat 1 paard op 100 er hoefbevangen van kan worden.

Soma
Berichten: 219
Geregistreerd: 17-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:19

Hoi,

Het hoeft helemaal niet direct zomereczeem te zijn hoor. Zoals ik al schreef hierboven deed mijn merrietje hetzelfde. Staat jouw paard op een wei met veel (misschien ook nog bemest) gras? Zet haar wat kaler en geef geen krachtvoer bij en kijk het dan eens een week aan. Om goed te beginnen, kun je haar eerst lekker wassen met teershampoo of gewoon met betaneshampoo. Zeer waarschijnlijk zal de jeuk snel minder worden. Een haflinger heeft maar heel weinig nodig om te kunnen leven, het is al snel veel te veel wat ze krijgt en dan kan het lichaam de afvalstoffen niet goed kwijt, waardoor de huid overbelast raakt.

Soms is het natuurlijk een allergie voor de mugjes, maar heel vaak is het de overdaad aan voedingsstoffen.

Succes!

Soma

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:11

Mijn ervaring (nu toch al 3 jaar); het enige afdoende is een exceemdeken. En dat hoeft echt geen dure Boett te zijn hoor, ik heb zelf een eczeemdeken van Loesdau en die functioneert perfect.

Wat ook schijnt te helpen is : een veulen !!
Guinness heeft nog nooit zo weinig last van haar eczeem gehad als dit jaar. ze draagt ivm de veiligheid van haar veulen nu geen volledige deken. Alleen s'avonds heeft ze een halsdeken en hoofdkap om en wordt ze goed ingesprayed met vliegenspul. Ze heeft tot nu toe geen enkel plekje onder haar buik of liezen en ze heeft zowaar lange manen en een voorpluk.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:23

Dan geeft de merrie natuurlijk een hoop energie aan het veulen.
Ik denk dat veel paarden/pony's soberder zouden moeten leven. Vooral de koudbloedjes.
In de natuur eten ze ook geen bemest gras en pakken de nodige takjes en kruiden. Ze kunnen ook meestal in de schaduw gaan staan tegen de zon.
Wij willen vaak TE goed zijn voor onze paardjes.