[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marmot
Berichten: 224
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:44

Ik geef sinds februari dagelijks knoflookpoeder, gist en appelazijn (tip van dit forum): nog steeds geen geschuur!
Dit is beter dan ik had kunnen dromen, afgelopen jaren heeft ze steeds onder een deken moeten staan (en dan nog af en toe schuren).
Ik weet dat de zomer nog niet voorbij is, maar tot nu toe is het hoopgevend.

Marmot

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:53

knoflookpoeder van de supermarkt doe ik in een flesje met heet water, dan laat ik het met af en toe schudden een paar dagen staan. Dan giet ik het door een oude panty en van het 'nat' met enkele druppels citronella spuit ik de shet regelmatig in. Ik zeg altijd: ik heb 200 kilo shaorma in de wei lopen.

nico1982
Berichten: 532
Geregistreerd: 05-11-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:34

Sokkebok schreef:
knoflookpoeder van de supermarkt doe ik in een flesje met heet water, dan laat ik het met af en toe schudden een paar dagen staan. Dan giet ik het door een oude panty en van het 'nat' met enkele druppels citronella spuit ik de shet regelmatig in. Ik zeg altijd: ik heb 200 kilo shaorma in de wei lopen.


haha, lekker hoor!!!

maar wel een creatieve behandeling die had ik nog niet gehoord/gelezen!

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:39

Sokkebok schreef:
Steffie89 schreef:
viewtopic.php?f=53&t=590698
Zo ziet Klaartje er op het moment uit. Erg goed dus



En wat heb jij er aan gedaan dan?

Ze staat onder de vliegendeken van HH en we smeren iedere dag cojosol

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:33

Goh, wat een gemodder toch , dat eczeem.
Dacht ik ervan overtuigt te zijn dat het bij mijn fjord nu vooral lag aan het zonlicht, aangezien ze vorig jaar alleen 'snachts buiten liep en het daar geweldig op deed. Had ik even over het hoofd gezien, dat ze daar ook op een hele kale wei liep. Ze heeft nu de hele winter buiten gelopen, en staat nu een tijdje op een kale wei, is ze gisteren de vette wei in gegaan voor 3 uurtjes. Toen ik 's avonds kwam was de hel losgebroken...Onrustig, geirriteerd en met voor en achterbenen stond ze te slaan, terwijl er geen vliegje of mugje in de buurt was. Ze staat ook onder een eczeemdeken, en nu toch weer die jeuk. ...
Direct heb ik nu een graaskolf besteld..(arm paard...) In de hoop dat dit haar gaat begrenzen met de hoeveelheid gras die ze binnen krijgt en dat het dan beter gaat. Anders zie ik mij genoodzaakt een andere stal te zoeken en haar dit jaar geheel binnen te houden.
Ze staat trouwens bijna met haar beentjes in de zee...

En nog een vraag: Heeft iemand ervaring met het voer van Martall, de isi-mix, speciaal voor eczemers? Ze krijgt nu de pavo summerfit, maar ik las in een ander topic dat sommige paarden daar met jeuk op reageren.. dus ik wil weer wat anders..

Kan iemand mij misschien vertellen wat er in die cojosol zit, waar is het van gemaakt?

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:53

toverpaardje, kijk maar eens op www.cojosol.nl

Ik kan anders wel eens op de fles kijken of daar de exacte samenstelling op staat...

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:00

in de cojosol huidlotion zit in ieder geval teatree olie.
De olie om in het voer te doen bevat vooral gewone lijnolie.

Ik permitteer me hier nog even om mijn samenaankoop teatree olie voor Belgische bokkers onder de aandacht te brengen (voor alle duidelijkheid: ik verdien hier niets aan)

zie topic viewtopic.php?f=63&t=591192&hilit=

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:39

ik heb mijn fjord laten inenten met insol,en ze schuurt tot nu toe niets meer,staat zonder exeemdeken,zonder smeersels dag en nacht op een goede volle weide onder bomen,naast waterkanten.

Aan de persoon die me vertelde van insol bedankt!!!

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:21

wel een idee, maar krijgt de staartwortel dan toch wel genoeg lucht?

ik had ap van de week 1 dag de deken af gedaan, t regende wat dus ik denk hij kan wel even zonder...
volgen de dag zet ik hem even op stal...meteen als een gek schuren met kont en hals!

heb hem maar weer op gedaan,maar zit eigenlijk best wel te twijfelen nu t wat slechter weer is, ben bang dat hij te lang nat blijft en zo misschien verkouden kan worden..
of zou t mee vallen met zo'n deken op?

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:50

Ik doe Evita met regeachtig weer een regendeken met hals op. Ideaal!

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:52

mijn pony stond vandaag ook tjoknat onder z'n deken en heb ikernu afgehaald en regendeken opgelegd, helaas zonder hals (ben ik nog naar opzoek)

de kans dat hij binnen 2 uur schuurt is dus grot maar ik zou mijn exceemdeken nu eens willen wassen want het stinkt en is weer kletsnat.. als het droog is zou ik het terug opleggen en daarboven regendeken om de ergste nattigheid tegen te houden...

maar omtrend dat wassen had ik nog een vraag:
viewtopic.php?f=120&t=592103

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:59

Ik heb mijn shet gisteravond ook de eczeemdeken afgedaan in verband met de voorspelde vele regen.

Heb hem gewassen en kletsnat buiten opgehangen als test. Tot mijn verbazing was hij in 1,5 uur helemaal droog!

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:02

Klaar staat op met zijn deken nou buiten. Gelukkig heeft ze een schuilstal. Waarschijndelijk heeft iemand er nou hooi ingedaan.
Dus dan staat ze heerlijk droog.
Ik gooi dadelijk mijn leerwerk even aan de kant (exames) en dan ga ik weer even lekker buitenrijden.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:06

toen ik van de week ap zijn deken eraf had gedaan heb ik hem even in een bak met water gehad, ding was zooo smerig!
maar nadat ik dus deken te drogen hing op de rand van de bak was ie na 20 minuten ofzo alweer droog( t waaide ook hard) .

maar ap zal nog tot vanmiddag moeten wachten en hoorde net alweer berichten dat t vanmiddag droog zou worden, dus geen idee eigenlijk..ligt er een beetje aan hoe hij eronder staat denk ik

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:27

Ik steek mijn deken in de wasmachine als we gaan rijden, als we terugkomen kan hij meteen weer op (nat!)

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:38

Ik heb geen wasmachine in mijn bosweitje staan

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:40

Je kunt ook een wastobbe in je trailer zetten en dan heel wild de bochten nemen

venusjah

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Beveren,Oost-Vlaanderen, Belgie!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:51

Heb een vraagje over het schuren, hoop dat jullie er antwoord op kunnen geven! Mijn paard is sinds enkele weken aan het schuren, er zitten zelfs al kale plekken tussen zijn manen en staart! Is het nu zeker dat hij exceem heeft? Hij heeft geen korstjes of dergelijke tussen zijn manen & staart. Ga dit topic maar eens doorlezen voor tips om de jeuk te verzachten .. Alvast bedankt!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:52

Ik heb Zep hier de eczeemdeken ook maar afgehaald met dit weer.
De deken hangt nu binnen te drogen.
Heb hem nog niet zien schuren, maar houd het wel in de gaten!

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:56

Ik laat Klaar gewoon met deken staan. ze gaat nou gewoon lekker in de schuilstal staan gelukkig.
Ik heb gisteren om Klaartje's neus allemaal zwarte plekjes gezien. Laatst zaten ze er ook al, alleen nou worden ze groter.
het word dus een grotere plek. Het jeukt verder niet. Ik vond het er een beetje uitzien als schimmel.
Het waren echt allemaal zwarte kale plekjes met soms haren ertussen.
Zou dit schimmel of iets dergelijks kunnen zijn? Of heeft het waarschijndelijk met zomereczeem te maken>

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:39

gisteren had ik dsu z'n deken in de was en na een uur ging ik terug om deken op te leggen

het weer was ongeveer zo: rukwinden 70 km/h, regenen en koud maar hij stond toch te schuren

ook met deken op even later zag ik hem wrijven... ik zal hem denk ik nooit helemaal jeukvrij krijgen maar het helpt wel

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:56

Met onze shet gaat het nog steeds heel goed. Ik vraag me af of dat komt door het weer, of door het vet wat ik er opsmeer en stinkgeurtjes om de vliegjes weg te houden. Maar de eerste puntjes van het rijke gras zijn nu ook meest op dus dat kan ook schelen. Ik denk dat het voorjaar erger is als de zomer, maar de tijd moet dat leren omdat we de shet pas hebben.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:21

Blijkbaar heeft Volumia een stuk minder last dan de meesten hier... nu met dit stormachtige weer schuurt hij helemaal niet. Ik smeer nog steeds minstens 1x per dag Cojosol huidlotion op, en ik merk nu dat zijn huid helemaal mooi is geworden. Hij staat dus ook nog steeds zonder eczeemdeken.

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:29

Mijn ijslander en shet staan nu in de regen en harde wind ook zonder eczeemdeken.
Helaas schuurt mijn ijslander haar hoofd de laatste dagen stuk aan de waterbak. Op deze manier heeft ze ook al haar vliegenmasker afgeschuurd en vernield.
Dit is het eerste jaar dat ze zo reageert. Andere jaren had ze alleen een beetje jeuk aan haar staart zonder dat daar iets aan te zien was. Ze is nu 14 jaar,ik heb haar zelf gefokt en ze heeft altrijd op dit plekje gestaan. Iik ben hier niet blij mee!
Ook heeft ze sinds 2 dagen een aantal bultjes onder haar buik, precies op de plek van de singel. Voorlopig niet rijden dus.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:54

Poeh, moet weer een tijdje zorgen voor 2 pony's, een 36 jarige welsh en een 25 jarige Shet.
Zeker de manenkam van die welsh ligt nou al echt tot bloedens toe open en de Shet is ook al weer beginnen met z'n staartwortel..
Ze hebben enkel zwavel/teer shampoo staan en een flesje Horsol, die is alleen niet meer goed na 2-2006, staat op het flesje.
De eigenaresse zou binnenkort eens naar een andere shampoo gaan kijken bij de Tuinen [?] ofzo. Verder heb ik weinig in te brengen.. En ik kan moeilijk zoveel dingen kopen, heb ook nog m'n eigen paard om te onderhouden