[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:01

voorlopig gaat het nog steeds goed met alleen de deken om. Gister was het flink warm en veel vliegjes, toch stond ze zonder haar deken tijdens het poetsen er relaxd bij. Ook is de manenkam niet 1x opgezet geweest!

Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:59

Kusjesmij: ik heb die link die je gaf gisteren aangeklikt.

Mijn Tinkermerrie heeft zichzelf helemaal in het zweet gerend gisteravond, het was zo verdrietig om te zien, ze werd GEK van de beestjes.

En vanochtend is de meneer van die Flyfree deken gekomen, om te passen en ze staat nu dus onder dek. Ik krijg nog een andere, omdat hij nog op maat moet worden gemaakt, omdat ze een kortere rug heeft en een minder dikke buik dan waar de deken voorgemaakt is. Maar vooralsnog hebben we er dus een. Ik moet zeggen: ze is doodkalm ervan en je kunt dus echt merken dat het werkt.

De kap opzetten ging best wel, maar ook die paste niet, die was te klein, dus daar komt ook een ander voor. Nu heeft ze zo'n gaasmaskertje. Geen gezicht, maar toch wel koddig.

Mijn paard heeft geen zomereczeem, of misschien moet ik zeggen: nog niet. Maar ze kan niet tegen gekriebel op haar lijf. Als ze zelfs maar DENKT dat het een beestje is, wordt ze dol in de kop. Vorig jaar had ze hele korte manen van het geschuur, dus jeuk komt er ook bij. Maar geen echt eczeem.

Mijn maatregelen tot nu waren:
-zalfjes en sprays uit de winkel of via postorder bedrijven. Geen echt blijven resultaat
-zelf mengsels maken: werkt, maar wel tijdelijk en ik word er arm van want al die olien zijn nu eenmaal duur
-schuurborstels in de stal: nadat ze het eerste paar heeft opgegeten, begreep ze wat de bedoeling was. Besproeid met anti bijt voor varkens (!) (STINKEN! maar wel werkzaam) en nu gebruikt ze ze intensief en dat is minder schadelijk dan de rand van het luik of onder de eetbak.
-CureMok van de Paardendrogist: ben ik nog mee bezig. Wordt van gezegd dat het van binnenuit allergische huidjeukaandoeningen bestrijdt.
-Thee van Chevalaver: ook nog mee bezig. Was er al in februari mee gestart en ga er ook mee door, maar dus geen directe spectaculaire werking
-Binnenkort krijg ik nog een ander poeder op natuurlijke basis. Wil toch ook daarmee starten. Wie weet...

Mijn paard krijg Quattro mix van Mijten als voer. Is ontwikkeld voor koudbloeden. Is wel duur, maar ze vindt het heel lekker. Ze krijgt twee keer per dag een halve voerschep. Verder drie plakken hooi in de stal voor de nacht, overdag staat ze buiten op een weide die vrij schraal is, maar ja, binnenkort gaat er een nieuw stuk open met mals groen en mijn gevoel is dat dat niet meehelpt aan het proces. Maar om haar nu tot zand te veroordelen...

Ik heb het idee dat al die middeltjes pappen en nathouden zijn. Ik denk dat ons klimaat echt aan het veranderen is. En ik denk dat er veel te veel bemest wordt, zeker waar ik zit. Ik denk ook dat we de misvatting slecht kunnen bestrijden dat gras niet echt goed is voor paarden. Ik zou niks liever willen dan mijn eigen mengsel zaaien, maar dan moet ik wel opboksen tegen mensen die nu hooi van onze weide kopen. In de natuur eten paarden gras ook niet continue, het wordt gemengd met ander spul, zoals distels en kruiden en zo. Boots dat maar eens na in een agrarisch gebied!

Daarnaast weet je tegenwoordig ook niet meer wat ze allemaal in de brok stoppen. Puur afval soms, dus vandaar mijn keuze voor Mijten. Kan zijn dat ik mezelf voor de gek hou, maar ja, slechter dan brok is het zeker niet.

Wat mij verbaast is het verhaal van een van jullie die op stro is overgegaan. Als je nu echt wilt weten wat de jeuk veroorzaakt, hoe doe je dat? Mijn paard heeft jeuk sinds zaterdag en dat was 'toevallig' de dag dat ze een nieuw stukje weide mochten afgrazen. Eiwit of suiker in het gras? Hoe doseer je dat dan?

Ik sta hier niet in mijn uppie en het andere paard is een gewone KWPN-er en de baas van dat paard zou ik dus ook moeten overtuigen en bereid vinden mee te doen aan een experiment en dat zit er volgens mij vooralsnog niet in.

Verder heb je dan nog de bloedlijn van je paard. Ik weet niet wat er in mijn Tinker zit, maar dat het mengbloed is, is zeker. Ze is tegen de 1.60 en heel rijtypisch gebouwd en heeft maar bescheiden sokjes. Wel een lekkere bos manen (mooi aangegroeid in de winter) , maar ook niet zoveel als je soms bij Tinkers ziet.

Waar het ook aan ligt, ik denk dat alles meespeelt van wat ik hiervoor heb genoemd, maar dat bij ieder paard de balans anders ligt. Dat verhaal van Leen Taal zie ik niet voor me, vooral omdat die beweert dat het ook met spanning te maken heeft bij paarden die alleen maar op stal staan (zijn er nog mensen die DAT hun paarden aan doen...?)

Ben benieuwd naar ieders verhalen en ga dit topic in de gaten houden!

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:56

heb de veearts gebeld over de vragen met insol(schimmel enting)
we gaan het ook testen op mijn fjordje(tot nu toe heeft ze zich nog niet geschuurd)
ze staat dag en nacht buiten,als het voor haar helpt,laat ik het jullie wel weten,maar voorlopig gebruik ik mijn eigenmaaksel,en dat van de kliniek heb ik nog niet nodig gehad.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:57

Afbeelding

weten jullie of het buik stuk van de hier boven afgebeelde pagony deken ook in de werkelijkheid zo klein is??
heb voor me oude merrie een boett , maar waarschijnlijk heeft me 2 jarig ook eczeem...
dus wil ik die pagony kopen,maar vind het buik stuk er erg kort hiero op...

help!

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:56

ik kom hier zo binnen vallen...

onze haf heeft ook exceem, ze krijgt al knoflook, appelazijn en we smeren met itch free...

maar vanaf vandaag schuurt ze heel erg, de jeuk neemt steeds meer toe.

we weten eigelijk niet zo goed wat we ermee aan moeten...
ze doet het nu al zo erg..

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:07

Hoe gaat het met de Traumeel paarden?

Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:18

Hier dan mijn bonte dame met haar nieuwe 'look':

Afbeelding

En voor de koddigheid een portretje van de muts die niet paste vanwege de grote oren en het grote snoetje..... A goh!

Afbeelding

Ze was vanavond zoooooo mega cool en kalm en tevreden dat ik het nu al niet meer erg vind om dus voortaan iedere ochtend haar dek op te knuppen en klitten. Eindelijk geen ge-ren meer op de vlucht voor wolken mugjes. Maar ik blijf zoeken naar alternatieven van binnenuit... Alle suggesties welkom, maar hou er rekening mee dat ik in Brabant zit, volgens mij het ergste gebied voor dit gedoe. Ze komt heel de dag buiten, 's nachts wel op stal.

O, en weet er iemand aan zee nog een leuke baan voor een goeie Filemaker programmeur, dan verhuis ik gewoon naar zee!

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:28

Eergisteren was het opeens hel en gisterennacht op stal begon mn Evita opeens aan haar manen.. die eindelijk weer zo langt zijn dat ze gaan hangen....
Ik had zo gehoopt dat ze terug op haar geboortegrond waar ze geen last had weer exzeem vrij zou blijven maar helaas....
Hoe weet je trouwens of het wel of geen exzeem is? Ik dacht eerst aan iets anders omdat ze nu al ging krabben in de winter. Maar nu ze aan haar manen begint weet ik dat het geen verharing kan zijn...
heb dus vanochtend maar haar oude exzeemdeken opgedaan die aan elkaar is geknubbeld... want ze past haar nieuwe dus niet meer. Net in duitsland een deken besteld. Misschien kan ik die wel meer importeren. Kost 120 euro en zo ziet hij eruit.
Afbeelding
Laat maar weten als iemand hem ook wil.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:58

lijkt me qua pasvorm voor ruinen geen makkelijke deken...
kijk maar es hoe ver die buikflap doorloopt, lijkt me moeilijk plassen zo

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:44

wat is een niet al te duur maar toch goed exceem deken?

Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:40

Die fly free van mij kost 130 euro, vind ik acceptabel. De buikflappen kunnen vaak ook nog anders worden afgesteld trouwens, voor ruintjes.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:51

ellepel schreef:
lijkt me qua pasvorm voor ruinen geen makkelijke deken...
kijk maar es hoe ver die buikflap doorloopt, lijkt me moeilijk plassen zo


ik heb een merrie dus gelukkig no problemo!

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:13

Klaartje is gisteravond ook gek geworden van de vliegen.
Ze bleef maar rollen en rennen. Volgens mij was het gisteravond heel erg als ik jullie allemaal hoor.

Waarschijndelijk zijn alle mugjes nou echt opgestaan uit hun winterslaap

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:28

jaa mooi weer is fijn maar alle insecten komen nu ineens in de aanval!

happyfell

Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Coevorden

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:48

Mijn pony heeft sinds vandaag vanaf het midden van zijn rug tot aan zijn staart dikke opgezette plekken, als je eraan komt vindt hij het niet zo prettig en staat dan te rillen, bij zijn manen zie ik niets, heeft dit met exceem te maken of is dit wat anders?

Groetjes Francisca

Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:55

Klinkt heel eng, maar het zou me niet verbazen als het wederom de mugjes zijn. wat hebben we die beesten toch ooit misdaan dan ze ons dit aandoen? Wel, de paarden dan he! Succes ermee en zoals hiervoor uitgebreid omschreven: kan je een deken aanraden. Ik zweer je dat mijn paard me dankbaar aankijkt!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:02

kvika, dit is Zep van ons met zijn Pagony eczeemdeken:
(niet een erg duidelijke foto, maar je hebt een indruk)

Afbeelding

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:50

mijjn pony gaat om 4 uur naar binnen en heeft tot op heden maar een heel klein beetje met de staart geschuurd
van de winter begon hij ineens, toen we van stal veranderd waren en hij in plaats van hooi voordroog kreeg
Toen ik weer op hooi ovestapte is hij gestopt

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:45

Heb gisteren de pagony eczeemdeken binnengekregen (is in de aanbieding voor ca. 62 euro bij divoza) en haar ook gisteren laten enten tegen schimmel. Over twee weken krijgt ze de tweede enting. Hopelijk is Venezia een van de paarden waarbij deze enting ook tegen zomereczeem werkt.
Weet pas over een aantal weken of het werkt dus tot die tijd loopt ze ingepakt rond

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:21

hallo!

woensdag mn deken besteld gisteren binnen!

hij heeft z'n eerste dag met deken er al op zitten (pagony) en bevalt heel goed, veel ruimte nog voor z'n koker (met nadeel dat de insecten daar nu allemaal gaan zitten)

viel me op deze morgen, heel z'n deken za vol met die stomme vliegjes gelukkig niet meer aan hem
er kropen er wel nog op z'n benen en dus aan z'n koker..maar die heb ik een dikke laag anti-vliegenspul gegeven.

ik ga nu een foto uploaden

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:36

Bonny4life schreef:
ik kom hier zo binnen vallen...

onze haf heeft ook exceem, ze krijgt al knoflook, appelazijn en we smeren met itch free...

maar vanaf vandaag schuurt ze heel erg, de jeuk neemt steeds meer toe.

we weten eigelijk niet zo goed wat we ermee aan moeten...
ze doet het nu al zo erg..



presiec wat mijn shet ook heeft ( ook de middeltje s)

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:36

foefer met pagon exceemdeken

Afbeelding
Afbeelding

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:38

voor mensen met zo'n deken heb ik nog een vraagje

mijn pony heeft een hele dikke bos manen van zo'n 15 cm lang... vraag me eignelijk af of het comfortabeler voor hem is onder dit deken met korte haren of houden jullie ze ook lang?

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:35

Acilon schreef:
voor mensen met zo'n deken heb ik nog een vraagje

mijn pony heeft een hele dikke bos manen van zo'n 15 cm lang... vraag me eignelijk af of het comfortabeler voor hem is onder dit deken met korte haren of houden jullie ze ook lang?



Bij mijn paard is het in ieder geval toch de bedoeling dat ze lang worden. Nu al 15 cm, maar het mag nog veel langer
Ik laat ze gewoon los, ze heeft er geen last van. Maar als haar manen nog langer worden en de temperatuur stijgt nog enkele graden, dan ga ik er wel enkele vlechten in maken. Zodat ze toch wat warmte kwijt kan.

yvanda
Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: op de veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:18

hey ik kom ook net binnen valle mij fjord heeft zins een week ook weer als van 'het' de poedersuiker wordt er gek van!! maar omdat me vader er echt geen deken op wil!! zit ik nu dus aan de tkc helpt wel alleen heel duur. ik zet er ook op stal over dag maar waneer moet ze na binnen en waneer kan ze na buiten ik laat haar nu de hele nacht buiten lopen!!