[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:06

zo denk ik er ook over Ellepel


mijn pony staat al 8 jaar op dezelfde wei maar 2 jaar geleden is deze wei herzaaid en sinsdien is de ellende begonnen met schuren...

ik doe hetzelfde systeem als jou nu: rond een uur of 8 gaat hij in de paddock tot smorgens.

dat product dat ik aan het testen ben vind ik geen succes, het is nogal gelachtig en op 5 dagen is er 0.5 liter vandoor... plus de gel koekt samen met vuil en haren en zorgt op zich ook voor jeuk... voorlopig wel nog geen schuurplekken dus de inhoud helpt misschien wel een beetje.

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:42

ok Savath bedankt voor de tip! (hoewel ik nu geen eczemer meer heb )

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:01

hallo!

gisteren las ik een artikel in 'het landbouwleven', een krantje voor boeren en houders van dieren over zomerexceem

enkele tips:

qua bijvoeren is het beter van spelt of zeer zuiver graan te geven, en geen haver, gerst of brokken...ik gaf vroeger een mengeling met brokken maar daar zaten teveel suikers in (en andere rommel) dus ben ik overgeschakeld naar gerst (geplet). dit ging veel beter maar is dus blijkbaar nog niet ideaal. nattuurlijk heb ik gisteren net een nieuwe zak gerst gekocht en moet deze nu op.

qua weides wordt hard gras aangeraden met veel structuur, maar dat wist iedereen hier ondertussen wel al zeker?

maar wat ik wel nog interessant vond (en niet wist) is dat je best de weide bemest met kaïniet,(zelf nog nooit van gehoord) omdat dit veel kali (?) en spoorelementen bevat, en zeker uw weides niet bemesten met aal of stikstof.

heeft iemand ervaring met deze bemesting?

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:51

waarom wel spelt en geen haver ??
haver is van oudsher een lichtverteerbaar paardenvoer

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:13

daarover heb ik die man eeb mail gestuurd met hopelijk meer info..

dit was het enige wat het artikel vermelde..

maar het schijnt dat spelt nog makkelijker verteerbaar is en zeer goed voor de transit.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:50

fjordenfan schreef:
waarom wel spelt en geen haver ??
haver is van oudsher een lichtverteerbaar paardenvoer


Spelt is een graansoort die er niet goed tegen kan om bewerkt te worden. Van overmatige kunstmest of spuiten tegen insecten en onkruid gaat het graan gewoon kapot. Daarom ook dat spelt heel zuiver en puur is.
En dus ook ideaal voor eczemers waarbij het belangrijk is om het lichaam zo weinig mogelijk te belasten met extra afvalstoffen zoals residuen van onkruidverdelgers enzo.

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:50

Ik heb een vraagje over de boett-deken. Hopelijk kunnen jullie me helpen .

Dit is een deel van de maattabel van boett.com:
Storlek Cm Typ av häst Pris
00 80 Miniatyr Shettis
0 90 Mini Shettis
1 105 Shetlandsponny
2 115 B-Ponny Russ
3 125 C-Ponny, Normal Island
S4 125+ Normal Islanshäst, Kraftig bog
4 135 D-Ponny, Stor Island
M5 135+ Stor Island, Kraftig Bog
5 140 Fullblod, Arab


Ik heb een dikke C-pony van 1m32.
Welke maat zou goed zijn? Maat 3?

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:00

Kun je dat niet vragen aan degene die ze verkoopt? Over het algemeen hebben die daar wat meer ervaring mee, zo heeft de Meulenkamp waar ik mijn "nep Boett" vandaan heb mij ook uitstekend geadviseerd.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:56

hallo!


ik heb even gekeken in mn cursus veevoeding over die granen (helaas ben ik even die bladzijden kwijt ,net over haver en spelt maar ik vond wel een samenvatting)

waarin stond dat spelt idd een van de zuiverse granen is met en heel hoog ruwe celstofgehalte, en dus ideaal voor paarden (te vergelijken met harde grassen met veel structuur en weinig 'inhoud')
wat luckystory zegt klopt ook

haver is dan volgens mn cursus een van de moeilijkere verteerbare granen, zeker ongepeld. plus een hoog engergiegehalte en een vetgehalte van 5 %, wat veel is voor een graan, en dus minder geschikt voor exceemgevoelige paarden.

iemand ervaring met Kaïniet?

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:43

zweetvos schreef:
Ik heb een vraagje over de boett-deken. Hopelijk kunnen jullie me helpen .

Dit is een deel van de maattabel van boett.com:
Storlek Cm Typ av häst Pris
00 80 Miniatyr Shettis
0 90 Mini Shettis
1 105 Shetlandsponny
2 115 B-Ponny Russ
3 125 C-Ponny, Normal Island
S4 125+ Normal Islanshäst, Kraftig bog
4 135 D-Ponny, Stor Island
M5 135+ Stor Island, Kraftig Bog
5 140 Fullblod, Arab


Ik heb een dikke C-pony van 1m32.
Welke maat zou goed zijn? Maat 3?

Je kan ook anders even op deijslanderhop.nl kunnen kijken, daar heb ik mijn deken vandaan en je kan hun gerust een mailtje sturen.

Een vraagje aan alle mensen met een boett deken:
Voelen jullie de paarden de stroom nog wel met de boett hals deken om? Die van mij namelijk niet meer en ik was benieuwd of er meer mensen zijn die er last van hebben

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:36

Gisteren stond mijn paard in de wei, ging even kijken en ze zat onder van die kleine, witte, gestreepte vliegjes. Had al een plaatje van de Culloides opgezocht, die er helaas verdacht veel op leek
Afbeelding

Heb der meteen onder gesprayt met Insect Repel, wat tot mijn verbazing zeer goed werkte (had het nl. even in de gaten gehouden).
Ben ook meteen veranderd van wei ; ligt toch ook aan het landschap waar die mugjes vooral veel te vinden zijn?

kusjesmij
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:57

zweetvos schreef:
Ik heb een vraagje over de boett-deken. Hopelijk kunnen jullie me helpen .

Dit is een deel van de maattabel van boett.com:

Storlek Cm Typ av häst Pris
00 80 Miniatyr Shettis
0 90 Mini Shettis
1 105 Shetlandsponny
2 115 B-Ponny Russ
3 125 C-Ponny, Normal Island
S4 125+ Normal Islanshäst, Kraftig bog
4 135 D-Ponny, Stor Island
M5 135+ Stor Island, Kraftig Bog
5 140 Fullblod, Arab


Ik heb een dikke C-pony van 1m32.
Welke maat zou goed zijn? Maat 3?




Mijn ijslanders hebben ontzettend veel last van eczeem en het enige wat helpt is een deken. Maar deze helpt dan ook heel goed! Alleen het was altijd zo'n rotwerkje om de deken over het hoofd van het paard heen te doen, maar daar heb ik wat op gevonden. Er is nu een nieuw soort deken die je op het paard legt en dan vastmaakt met klittenband en klemmen. Geen gedoe meer met over het hoofd doen dus!
Deze deken heb ik van de site www.fly-free.nl en hij werkt echt goed!

Kijk daar maar eens! Er zijn twee maten en die vallen vrij ruim ( je kan de deken goed verstellen) dus dan is het probleem met de maat ook opgelost...

kusjes mij

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:45

We hebben hier dus het medicijn gevonden wat bij christa werkt, ze staat zonder (boett) deken in de wei schud niet met het hoofd schuurt niet ik ben gewoon zoo super blij en het is niet eens al te duur dacht 50 euro voor de 2 benodigde spuiten die 9 maanden werken.

Het werkte helaas niet bij de buurman. Het is op 100 ijslanders getest en werkte op 50 (mijn pony is geen ijslander hoor)

En het makkelijke je kan het gewoon bij elke da krijgen zonder eerst iets te moeten bestellen.

Pm even voor meer info als je geinterreseerd bent.

Klukka

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Bourtange

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:49

ik heb een deken van Reitsport - Zillke
deze zijn incl. verzendkosten goedkoper als een Boettdeken
er zit een rits in het halsdeel waardoor je hem niet over het hoofd hoeft te trekken.
Voor mijn merrie die ook snel last van haar oren heeft erg prettig.

Kijk op

Reitsport Zillke

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:52

Ik heb voor Amber een deken gekocht bij de Meulenkamp. Ik heb hem tot nu toe nog niet hoeven gebruiken (duimen dat dat zo blijft!), maar ik vind hem er erg goed uitzien, met goede sluitingen ook!
Gebruiken jullie ook hoofdkappen? Zoja welke en hoe is de pasvorm en het comfort?
Karma heeft er echt een nodig ende bucas buzz off die ik nog had van siki is net iets te smal voor haar hoofd... Er flipt steeds een oor uit en aangezien die erg gevoelig zijn voor eczeem is dat niet bepaald handig.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:24

laartjuh schreef:
We hebben hier dus het medicijn gevonden wat bij christa werkt, ze staat
zonder (boett) deken

in de wei schud niet met het hoofd schuurt niet ik ben gewoon zoo super blij en het is niet eens al te duur.
Het is op 100 ijslanders getest en werkte op 50
(mijn pony is geen ijslander hoor)

En het makkelijke je kan het gewoon bij elke da krijgen zonder eerst iets te moeten bestellen.

Pm even voor meer info als je geinterreseerd bent.


Hier foto's verschil ze heeft gratie 3 (bij gratie 4 word geadviseerd om je paard te laten inslapen)

Vorig jaar april!!
Afbeelding

afgelopen Zaterdag(avond):
Afbeelding
Afbeelding


Het verschil is dat ze helemaal geen last heeft meer! je kan de verschillen enorm goed zien.

Ze staat s'avonds binnen maar dat was vroeger ook zo.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:19

laarte, waarom zet je niet hier gewoon neer wat het middel is dat bij jouw paard zo goed gewerkt heeft ?

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:47

Wij gebruiken nou cojosol bij Klaartje. We hopen dat ze hierdoor zonder deken kan.
Ze houd de deken nou wel op. Maar je ziet dat ze er niet blij mee is. De deken kriebelt aan alle kanten. Vooral in de verhaal-periode nou. Zodra ik de hoofdkap afdoe, loopt ze super lang te schuren.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:04

Mijn paard staat nog niet op de wei, maar begon wel wat te schuren op stal. Ik ben huidolie van Leovet gaan gebruiken, en dat lijkt goed te werken.

Maar gister deed hij opeens ontzetten panisch toen ik aan z'n manenkam wou komen om de olie erop te smeren, echt zo hoog mogelijk de hals omhoog...

Nu weet ik niet of dat door een alergische reactie komt, of door de mugjes (ik had net aan de hand gegraasd, en er zaten veel mugjes), door de combi met klitwortel (op alcoholbasis) of omdat hij 5 minuten eerder vanuit het niets als een idioot was gaan hangen en daar uberhaupt nog gespannen door was... Maar vanochtend reageerde hij nog wel toen ik bewust aan zijn manenkam ging zitten, maar wel een stuk minder erg dan gister.

Hebben jullie wel eens van zo'n allergische reactie gehoord?

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:33



gisteren kwam ik om 8 uur savonds aan om mn pony van de wei te doen en stond hij als een gek te schuren, manen en staart hij stond helemaal in het zweet en was echt hyper... heb hem onder de spray en gel gestoken maar hij geraakte maar niet gekalmeerd... ik zelf ben ook 3 keer gestoken door die rotdingen, twas precies een invasie!

vandaag ga ik dus op exceemdekenzoektocht

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:25

Ik wilde gisteren mijn vorig jaar in de herfst nieuw gekochte exzeemdeken op doen... het was idd opeens een hel... mijn paard werd gek!
Alleen... hij paste niet meer (mijn paard is net 4) .... gelukkig heb ik nog een super badstof deken die tot aan haar neus komt (Ivanhoe!! hihi) dus die heb ik maar opgedaan.

Dus TE KOOP S&K LUXE exzeemdeken!
Maat 1.75
met buikflap, bil& staart riemen, hals
hele sterkte kwaliteit die geen regenvocht opneemt. Overal extra lussen en klitteband etc.
Beige met Blauwe biezen.
Hele mooie deken...
En dus helemaal nieuw!

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:29

Jammer, die is te klein voor mijn paard. Ik vrees dat ik er ook aan moet geloven...

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:20

fjordenfan schreef:
laarte, waarom zet je niet hier gewoon neer wat het middel is dat bij jouw paard zo goed gewerkt heeft ?



Jah kan ook, klinkt misschien vreemd maar het werkt dus zoals je kunt zien wel, ik heb dit jaar nog geen enkel zalfje of dergelijke hoeven gebruiken he

het is een anti schimmel middel genaamd insol. gewoon bij iedere DA verkrijgbaar, 2 spuiten voor 9 maanden.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:38

javayo:

de klitwortel moet je niet elke dag erop smeren,maar maar 1x per 3 dagen, ik vind het een beetje raar spul eigenlijk, de mijne kreeg daar namelijk ook een eractie op dat hij overgevoelig werd.

klitwortel weekt namelijk het bovenste huidlaagje af en dan kan dat erg gevoelig worden.

de huidolie van leovet is inderdaad echt een aanrader, dat spul werkt supergoed!

ik zou de klitwortel helemaal weglaten als ik jou was en alleen de huidolie gebruiken

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:19

laartjuh schreef:
fjordenfan schreef:
laarte, waarom zet je niet hier gewoon neer wat het middel is dat bij jouw paard zo goed gewerkt heeft ?



Jah kan ook, klinkt misschien vreemd maar het werkt dus zoals je kunt zien wel, ik heb dit jaar nog geen enkel zalfje of dergelijke hoeven gebruiken he

het is een anti schimmel middel genaamd insol. gewoon bij iedere DA verkrijgbaar, 2 spuiten voor 9 maanden.


Die injecties schijnen ook niet voor iedereen hét middel te zijn. En verder heb ik ook wel eens wat geruchten gehoord dat enkele paarden zijn overleden als gevolg van deze injecties.. (let wel, ken zelf niemand maar heb wel meer tegens gehoord van deze injecties)..