[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klukka

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Bourtange

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:14

Kijk op De Meulenkamp
Volgens mij hebben hun ook eczeemdekens voor shetlanders.

Succes!

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:02

dit is simply in zijn boett
Afbeelding
Afbeelding

hij heeft er totaal geen last van en komt nu zelfs naar me toe lopen als ik de boett pak na het rijden dan heeft ie ook een stuk minder last van vliegen

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:31

deze deken is toch de nieuwe boett van 2006 in voskleur? dan heb ik hem namelijk ook. Het heeft alleen wel 1 nadeel..
Mijn fjord voelt de draad niet meer met het hals stuk. dus die loopt nu steeds de draad kapot te maken!

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:08

Evita blijft jeuk houden aan haar buik en hoofd. haar manen en staart laat ze met rust. Nu heb ik dat TKC97 spul in haar manen en staart gesmeerd (savonds) ze krijgt er wel enorme schilfers van maar volgens mij helpt het wel. Maar.... haar daar helemaal mee insmeren ??? Volgens de verpakking hoor je dat niet te doen maar wat dan tegen de jeuk op de rest van haar lijf? Anti jeuk shampoo helpt niet en wilmn exzeemdeken liefst zolang mogelijk in de kast laten liggen.

ellepel

Berichten: 47403
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:36

ik zou toch maar die deken op gaan doen.


op andere plekjes misschien een andere zalf proberen?

Klukka

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Bourtange

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:00

Waarom wil je de deken in de kast laten liggen?

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:21

Joh met zo'n deken voorkom je juist jeuk en problemen. Als je te lang wacht met het opdoen dan schuurt ze alsnog en gaat ook de deken kapot...

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:46

Alet schreef:
Joh met zo'n deken voorkom je juist jeuk en problemen. Als je te lang wacht met het opdoen dan schuurt ze alsnog en gaat ook de deken kapot...


inderdaad, ik zou er niet te lang mee wachten hoor!

Klukka

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Bourtange

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:56

Klukka met haar nieuwe deken

Afbeelding

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:11

Ik heb Karma sinds woensdag ook de hoofdkap op, maar gister hing er al een oor buiten Ze leek net een eenhoorn met dat ene oor op dr voorhoofd bungelend

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:44

kvika heeft nu op haar hoofd een plekje en onder haar buik
da's mooi klote want onder d'r buik komt de deken niet....
dan toch maar smeren weer.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:54

Evita staat weer terug in het dorp waar ze eerder niet schuurde. Ze is pas gaan schuren toen ik haar afgelopen zomer naar een bosrijke omgeving heb verplaatst.
Ze heeft een hekel aan de deken, vandaar dat ik hem niet op wil doen als het niet perse hoeft. Het is niet zo dat ze de heel dag staat te krabben maar meer als een ander paard. Ze is er al mee begonnen toen er geen mugjes waren (bij de vrieskou) en ik dacht dat het door de rui kwam, ook omdat ze toen nog onder een deken stond. Maar het jeuken blijft dus..... ik denk dus toch zomerexzeem... maar wel vreemd dat ze het al eerder deed. Ik weet niet of ze zonder TKC97 van haar staart en manen afblijft? Ik smeer het gewoon elke week voor de zekerheid.
Dus... ben het spoor een beetje bijster....
Ik doe zeker haar deken op als ze daar minder last van heeft dan van de jeuk maar nu zou ze meer last hebben van de deken.

chant_xx

Berichten: 815
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:45

helpt een zomerdeken ook tegen de mugjes??
gr..

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:53

even een vraagje. hebben jullie ook gemerkt dan de boett deken de stroom tegen houd?

ellepel

Berichten: 47403
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:58

als je nou over de halslengte een ijzerdraadje inrijgd ofzo?

iets verzinnen waardoor je dier dus wel een stroomstootje krijgt?

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:08

weet je ik heb hier twee exemers staan,en heb vanaalles geprobeert.
Bij ons op de kliniek verkopen ze een spul dat dus wel echt afdoende werkt,eerste week elke dag,daarna om de drie dagen,en ik gebruik het nu al twee zomers,zonder deken,en dag en nacht buiten,of in buiten box(met hek geen deur)
wat ik ook gebruik voor de vliegen en dazen,help ook goed tegen schuren(voor de moment gebruik ik alleen dit en pas als het een dikke maand verder is dat van de veearts)

om de twee dagen moet je het gebruiken,en als je gaat rijden en je hebt je paard gesprayd is hij zeker en vast hoe erg het ook zweet vlieg en dazen vrij.

je neemt 10 druppels pure onversneden citronella olie,10 druppels pure euchalyptus(uit de bladeren) olie,en 25 druppels thee tree olie(de zuiverste die je kan krijgen.
je gaat naar de apotheker en vraagt om een emulgator,dan kan je de olieen met de emulgator mengen(evenveel emulgator als olie)
en beetje bij beetje 1 liter water bijdoen,goed schudden.
door de emulgator blijven de olieen verspreidt in het water,en het krijgt een melkwitte kleur.

Ik zelf laat hem permirtine op basis van 25op75 mengen,en daar doe ik dan 5 ml in een liter bij.

permitrine is het bestandeel dat in de flyban gebruikt wordt, ik doe er veel minder van in dus minder giftig,maar de olien doen het meeste werk.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:09

oja,de kostprijs komt dan per liter maar op 2 euro,dus zeer zuinig produkt kan je dus je paard goed mee vochtig spraten.mag ook op veulens en drachtige merries

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:11

"Ik zelf laat hem permirtine op basis van 25op75 mengen""

Wie laat je dat doen, de apotheker?

chant_xx

Berichten: 815
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:27

nogmaals helpt een zomerdeken ook tegen de mugjes!!

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:43

als die een buikflap, staartflap en hals heeft wel, zoals de Harry's Horse deken (maar dat is van een soort horrengaas, niet echt dekenspul)
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47403
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:29

ja want zonder staartflap, halsstuk en buikflap krijgen ze alsnog last van jeuk he?

dat is t rare ervan, een gewone zomerdeken of vliegendeken werkt niet afdoende, de moeten echt zoveel mogelijk bedekt zijn.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:07

ik ben van mening dat het probleem van binnenuit komt
in het lijf zijn afvalstoffen opgehoopt en die komen via de huid naar buien en dat jeukt.
Daarbij zijn ze supergevoelig voor de mugjes.
Ik heb met andere, veel armere, voeding een groot deel vn de jeuk onder controle gekregen, maar moet op blijven letten. zodra hij iets te rijk gevoerd wordt komt het schuren terug. En nie t te lang in de volle zon. Dus hij gaat nu eerder dan de andere paarden naar stal in de middag.

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:12

klopt, en 2 keer per jaar een reinigingskuur is ook geen overbodige luxe bij eczemers (en dat geldt ook voor mensen met allergieen) en dan met de combi schraal voeren en kruiden mixen heb je het een heel eind onder controle!

ellepel

Berichten: 47403
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:54

daarom had ik eind vorig jaar dus de drainage kuur gegeven en krijgt appie nu dus aloe vera ook om te ondersteunen met reinigen.


ik sta nu alleen op mijn stalling en kan helemaal precies bepalen hoe ik alles dit jaar hebben wil.
appie gaat straks als hij echt 24 uur buiten blijft vanaf een uur of 6 smiddags de bak in samen met een plukje hooi tot de volgende morgen. en dan de wei weer in

ik ben van mening dat gras toch ergens een belangrijke factor is, en als ik hem dan eerder in de bak zet hij dus ook niet teveel gras binnen krijgt.( gras word bij ons altijd flink bemest met kunstmest vandaar)

maar ook hier weer een gelukje denk ik want doordat hij nu alleen staat kan het gras wat hoger groeien en zo dus toch wat minder eiwit rijk zijn, jong kort nieuw gras is nog altijd t vetste qua voeding....

nou ja...we zien wel hoe t allemaal gaat

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:56

Josefien: ik laat de apotheker het samensttellen en de verdunde permitrine gebruik ik dan in mijn vliegenprodukt.