[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:50

Onze paarden staan gewoon in een groep. Twee wel te verstaan een groep van vijf merries en een groep van drie ruinen. Wanneer er veel gespeeld wordt is het risico op beschadigde dekens natuurlijk groter.
Ik heb SweetItch Control en healer het eerste jaar gebruikt dat het op de markt was. Met de healer gaan wondjes wel snel dicht maar de control hielp niks. Het stinkt trouwens o n g e l o f e l i j k naar knoflook.
De laatste drie jaar gebruik ik alleen nog möskitozon uit het ökozon pakket en dat helpt prima. Soms als ik aan de late kant ben (schemert al) staan de paarden wat onrustig in de wei maar na het insmeren keert de rust gelijk weer terug. Ik verbaas me daar iedere keer weer over.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:59

möskitozon uit het ökozon pakket is dat een anti vliegen/muggen middel? Waar haal je dat?

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:11

Bij Hestarholt in Lieren. Je kant het denk ik via google wel vinden. Ik geloof niet dat ze het fijn vinden als ik hier een website ga noemen. Op de site is een aparte pagina besteed aan de ökozon.
Het is inderdaad een anti muggen middel.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:22

En dat smeer jij op de plekken en dan komen je paarden in alle rust door de schemering heen? Ik ga ff googlen.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:26

Ik smeer het op alle kritieke plaatsen. Langs de hele manenkam, in de oren, de kruinen in de liezen en langs de buiknaad. Het helpt prima. Het is best een duur middel, maar je hebt aan één liter fles genoeg voor één paard/seizoen. Er zijn ook genezende smeersels, kruidenvloeistof/brokjes enz.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:38

Ik kan op de site alleen het prijzenoverzicht van het pakket vinden. Vind ik wat veel voor een paard dat niet zo'n extreem geval is. Ik heb ze een e-mail gestuurd om naar een prijzenoverzicht van de losse producten te vragen. Als je inderdaad genoeg hebt aan 1 fles voor het hele seizoen dan is het wel het proberen waard.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:42

Laat ff weten als dat kan! Ik heb ook via mn hoefsmid het nummer van iemand die een middel met geheime samenstelling maakt .. en dat schijnt ook te helpen. Ik ga ze eens bellen en houdt jullie op de hoogte van het resultaat!

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:44

Een literfles möskitozon kostte vorig jaar 40 euro en is dus genoeg voor één seizoen. Een jerrycan van 5.5 liter is in verhouding veel goedkoper. Het is een middel zonder chemische conserveringsmiddelen en dan bederft het gewoon te snel.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:52

Dan is het voor 1 paard dus niet interessant om voor zo'n jerrycan te gaan. Ach als het 40 euro is voor heel de zomer én het werkt echt, dan is dat wel de moeite waard.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:21

hier ook nog steeds geen geschuur... hij wordt dagelijks aan manen en staart ingewreven met antivliegengel... maar hij staat nu nog veel binnen in de stal omdat hij nog niet op de wei kan... dus blijkbbaar helpt binnenhouden dus ook!

degenen die paarden binnennemen: uur van binnen en buitenlaten?

krijgen jullie dieren dan nog hooi bij? probleem is dat hij zo weinig mogelijk hooi mag eten omdat hij erg gevoelig is op de luchtwegen.. deze winter heb ik het kunnen onderdrukken door hem een minimum aan hooi te geven en zo vaak mogelijk op de wei te zetten..hoorde maar gisteren voor het eerst gehoest onder het rijden terwijl het vorig jaar heel erg was, zelfs met dubbele ademhaling enzo...


dus ik zit in dubio... (als ik snachts nog hooi moet bijgeven)

een deken raadt heel mn omgeving af, plus hij is een vernieler... en zoals ellepel zegt vind ik ook dat het er niet supercomfi uitziet op foto; ik heb het nog nooit in het echt gezien helaas...

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:44

Acilon schreef:
een deken raadt heel mn omgeving af, plus hij is een vernieler... en zoals ellepel zegt vind ik ook dat het er niet supercomfi uitziet op foto; ik heb het nog nooit in het echt gezien helaas...

mij staat die deken ook nog steeds tegen hoor! lijkt me niet prettig op 24/7 zo'n deken te moeten dragen. Mijn paard komt in een wei waar ik nooit paarden met dekens heb gezien, hooguit een vliegennetje... maar mocht ik de zomereczeem (in zijn geval trouwens niet bewezen!) niet onderdrukken dan wil ik zeker die deken gaan proberen.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:17

Het ziet er misschien niet comfortabel uit. De paarden hebben gauw genoeg in de gaten dat het helpt tegen de muggen. Zelfs mijn tweejarige dook zelf de deken in als ik hem voorhield. Wij hebben alleen een weiland met schuilstal ter beschikking en dan is het toch gewoon kiezen of delen.

Jorissie
Berichten: 223
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:45

ik heb een vraagje.
mijn paard schuurt zijn staart het hele jaar door. en ik heb nu eindelijk een zalfje dat goed werkt(gekregen van de DA)maar het is ten eerste super duur. en ik wil liever voorkomen dan genezen.
heeft iemand een goede tip?

ellepel

Berichten: 47404
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 07:27

zoek een baantje erbij

sorry...flauw, alle goede middeltjes zijn idd erg duur, voor goede tips zul je t hele topic door moeten lezen,staat vast wel wat voor je bij...

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:53

Ik heb mijn paard tegen schimmel laten enten zie website van dierenartsen praktijk bodengraven. en ik meld nog steeds geen geschuur... maar ja wat niet is kan nog komen.
Moet zeggen dat ik ook preventief nog fenonolf op de hals en staart spuit, ook helaas loei duur spul

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:19

Hebben die van jullie nu al last?. Die van mij hou ik dit jaar s'nachts binnen.
Het gaat nog steeds erg goed. Maar meestal krijgen ze toch pas later last als het warmer wordt.

Mirjam

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:42

Mijn eczemers hebben sinds gisterenavond de deken weer op. Ze werden wat onrustig. Vandaag wordt het erg warm, dus vanavond zullen er wel megaveel muggen zitten.

chant_xx

Berichten: 815
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:56

kruiden helpen ook !
elke dag knoflook voeren droge brantnetels en paardebloem en kamille toevoegen
een halve ui in de stal leggen
was het aangetaste plek met een aftreksel van munt
en als het droog is smeer het in met calendulazalf
zelf ga ik dit wel proberen !!
en dit is veel goedkoiper dan al die middeltjes maar het kost wel meer moeite maar daar heb ik het wel voor over

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:25

Javayo schreef:
Acilon schreef:
een deken raadt heel mn omgeving af, plus hij is een vernieler... en zoals ellepel zegt vind ik ook dat het er niet supercomfi uitziet op foto; ik heb het nog nooit in het echt gezien helaas...

mij staat die deken ook nog steeds tegen hoor! lijkt me niet prettig op 24/7 zo'n deken te moeten dragen. Mijn paard komt in een wei waar ik nooit paarden met dekens heb gezien, hooguit een vliegennetje... maar mocht ik de zomereczeem (in zijn geval trouwens niet bewezen!) niet onderdrukken dan wil ik zeker die deken gaan proberen.


ja echt weer grote paarden mensen!
dat ze vinden dat zo deken zielig is.
a mijn paard stopt ook zelf d'r kop door het gat heen. ze weer gewoon dat het goed voor d'r is

en b en een deken de heledag op in de winter? dat is ineens wel normaal? en niet sneu?

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:16

hahaha Kvika, helemaal mee eens (en dan hebben we het niet over de afgeschoren kinharen, want die zien er niet uit, toch? Hoezo ze moeten er mee voelen??? )

ellepel

Berichten: 47404
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:41

ik kreeg nog een tip gisteren:

bij begin van het voorjaar kun je appelazijn kopen en dat natuurlijk inwendig maar ook uitwendig gebruiken!

bij plekjes en wondjes beetje appelazijn op een spons en je helpt de huid te herstellen..

nou ja valt te proberen toch?

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:16

Appelazijn prikt ontzettend op open wondjes! Ook krijgt mijn paard er een ontzettend droge huid van, ben er niet zo'n voorstander van om het uitwendig te gebruiken. Inwendig krijgt hij het wel, maar of het helpt?

ellepel

Berichten: 47404
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:19

geen idee,maar een kennisje zit er nu helemaal in in de kruiden en dingetjes zelf maken enzo, en die kwam ermee.

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:37

Heeft ze misschien ook gezegd hoevel brandnetel en paardenbloem je moet geven ellepel?
Brandnetel krijgt hij nu al een aantal weken, paardenbloem zit ik over te twijfelen, durf het eigenlijk niet aan, er zit nml een heleboel fructaan in paardenbloem....

Helaas is het schuren na de regenbui van zaterdag weer begonnen En ik was nogal zo blij dat zijn snot agv hooikoorts door de regen minder was..... Heel raar, over het algemeen jeuken eerst zijn manen, nu is heel zijn navel opgezwollen en jeukt, ook de binnenkant van 1 voorbeen heeft hij kaalgeschuurt De ellende begint weer, en ik had nogal zo'n goede hoop, verwachtte echt dat de werking van de brandnetel zou helpen, maar misschien voer ik te weinig?

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:45

Refagreni schreef:
De laatste drie jaar gebruik ik alleen nog möskitozon uit het ökozon pakket en dat helpt prima. Soms als ik aan de late kant ben (schemert al) staan de paarden wat onrustig in de wei maar na het insmeren keert de rust gelijk weer terug. Ik verbaas me daar iedere keer weer over.


Gebruik je dan helemaal niets anders van het pakket, alleen de moskitozon?