[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:10

mangopink schreef:
levertraan werkt in ieder geval bij mok en andere huidproblemenm dus waarom niet proberen?

ik kreeg laatst van iemand de tip van een product wat in een apotheek zelf gemaakt hier in frankrijk en super werkt, dus dat ga ik dit voor jaar maar es proberen.

ja noem de zalf maar!!!!!!!!
levertraan werkt vooral op kale huidplekjes waar weer haar moet gaan groeien.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:01

Ik heb via iemand op bokt de HH vliegendeken besteld. Compleet met hals en hoofdkap. Nou is die alleen wat te groot. Aangezien mijn fjord een super brede en dikke hals heeft moest maat L perfect zijn. Hij is alleen te lang. Zou dit een echte hinder voor haar zijn? Ik zal dadelijk eens foto's maken.

ellepel

Berichten: 47410
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:20

zelf een stukje kleiner maken?

en anders via een naai zaakje?
moet toch wel wat voor te vinden zijn, ik heb een boett deken 2e hands, die te krap rond de schouders zit, maar ga er zelf een stuk bij in zetten zodat t beter past..

als t lukt tenminste

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:47

Mijn paard schuurt ook wat in de zomer, niet tot bloedens toe, maar hij krijgt wel wat kalere plekken bij zijn staartwortel en in de manenkam. Er komen dat wel wat kleine wondjes… een milde vorm van zomereczeem.

Ik kreeg van de week een folder over PCS Cojosol producten… heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind het namelijk vrij duur spul.

Afgelopen zomer was ik er wat te laat bij, en ben ik later begonnen met Klitwortel Lotion, en nog wat smeerseltjes… ik merkte vooral dat Klitwortel goed werkt als de eczeem zich nog in het begin stadium bevindt. Ik ben dus van plan om van ’t voorjaar al om de dag de staart en manen ermee te behandelen, en van de zomer dagelijks.

Ik had ook eens als tip gekregen om het met zeewater te behandelen? En ik zag die hier ook voorbij komen… Kan ik dan zeewater gewoon in een spuitfles doen, en het op de staart en manen spuiten, of moet dat anders gebeuren? Ik woon 20 minuten van het strand, dus ik wil best af en toe met een jerrycan heen en weer rijden En anders kan ik altijd nog overwegen om mijn paard bij het strand te stallen… mits dat de oplossing is natuurlijk. Want weilanden langs het strand zijn hier toch vrij beperkt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:44

Het schijnt niet te helpen als je zeewater bottelt en meeneemt. Het moet kennelijk echt recht uit de zee komen. Niemand heeft ooit kunnen aantonen waarom dat zo is.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:08

Ehm... dat is dan weer jammer... dan toch maar 's avonds regelmatig op de trailer om daar te rijden

Maar goed, proberen kost niks, hooguit de benzine om naar het strand te gaan...

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:30

mijn shetje van 2 jaar heeft heel erge jeuk rond haar uiertje, iemand tips of weet wat het kan zijn? ik zelf zie niks (plekjes, beesjes)

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:23

Desiree schreef:
Het schijnt niet te helpen als je zeewater bottelt en meeneemt. Het moet kennelijk echt recht uit de zee komen. Niemand heeft ooit kunnen aantonen waarom dat zo is.


ik denk dat er dan meer zuurstof of alg ofzo in het water zit... wat afsterft als je het vervoert ofzo... nja zal wel

Marmot
Berichten: 224
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:03

De olie van Leovet waar Ellepel het over had is Staart en Manen liquide. Het wordt maar af en toe gemaakt, en is daarom slecht verkrijgbaar. Maar het helpt goed om de huid soepel te houden en ook een beetje tegen de jeuk. Het is heel zuinig in gebruik.
Als ik het zie staan, koop ik meteen de hele voorraad, en dat doet volgens mij elke gebruiker. Ook een verklaring voor de slechte verkrijgbaarheid!

Romeotje
Berichten: 144
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Hengelo (Ov)

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:05

Mij haf heeft ook zomereczeem en ik had verleden jaar een middeltje wat super werkte, ik verkreeg het via een DA in Den Bosch geloof ik. het is een fles van een liter voor 45 euro ofzow, en je kunt er erg lang mee doen en het werkt echt super goed! mijn verzorgster en ik zijn het op een gegeven moment (werd betaald door iemand anders) ook op 2 manege pony's gaan gebruiken, deze 2 hadden echt heel erg eczeem en idd ook tot grote bloedende wonden aan toe schuren, en binnen 2 weken zag je al heel groot verschil en na een maand waren de wonden weg en schuurden ze niet meer. ik zal voor de liefhebbers eens uitzoeken welke DA het ookalweer was en hoe het spul ookal weer heette. het werkt namelijk echt supergoed en met die fles van een liter kun je echt de zomer doorkomen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:45

Doe maar eens Romeotje, als het op 3 paarden inderdaad zo goed werkte zal het wel echt een goed middel zijn.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:05

Ik ben ook wel benieuwd Romeotje!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:25

Ik zweer al 3 jaar op Fenonolf
Mijn haflinger had een van de ergste vormen van eczeem (tot bloedens toe schuren enz.) en ze heeft weer prachtig lange manen en een mooie volle staart. Plus dat vorig jaar en dit jaar ze er geen last van had! Alsof het bijna verdwenen is ofzo... Maar ik roep maar niet te hard!

Ilsel
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-04-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:23

Eczeem wordt meestal veroorzaakt door problemen van binnen uit.

Van Marstall (http://www.marstall.nl) bestaat er ook de ISI-Mix.

De ISI-mix bevat de op huidprobleem afgestemde ingrediënten;

    •Biologische actieve sporenelement in het bijzonder Zink, Koper en Selenium werken via de stofwisseling en het bloed preventief tegen huidproblemen.
    •De etherische olie van knoflook werkt bloedzuiverend en stimuleert de haar- en hoefgroei, ook verbetert het de algemene conditie. Dit in combinatie met de antiparasitaire en insectwerende werking maakt het tot een waardevol ingrediënt van de ISI-mix
    Kiezelzuur bevordert de regeneratie van huid en slijmvliezen en is bindweefsel opbouwend.
    •Speciale kruiden welke een specifieke invloed hebben op de bloedsomloop en darmwerking waardoor huidproblemen van binnenuit worden tegen gaan.
    •Eczeem verwijst meestal naar een niet goed functionerende binnenhuid (slijmvliezen). Lijnzaad zorgt voor een goede slijmlaag in de maag- en darmwand en wordt tevens gebruikt als omhullend middel om schadelijke stoffen en bacteriën uit het lichaam te verwijderen.
Er zijn zowel in binnen en buitenland al goede resultaten mee behaald. Het belangrijkste is om hiermee in de wintermaanden al te beginnen (dus februari/maart).
Vaak is het wel handig om uitwendig ook nog wat te ondersteunen.

Trouwens; de opmerking die eerder werd gegeven over dat je beter brok kunt voeren gaat niet altijd op. In brok zijn ook niet altijd de granen bewerkt/ontsloten.

In de Marstall muesli's zijn alle granen hydrothermisch bewerkt. Dit betekend dat het zetmeel beter verteerbaar is voor het paard. Er hoeft minder van gevoerd te worden en is daardoor minder belastend voor het maag-darm stelsel.

de ISI-Mix kan gevoerd worden als volledig voer gegeven worden, of in combinatie met een andere muesli als er meer energie nodig is in het rantsoen. In dat geval wordt vaak 500 gram ISI-Mix per dag bijgevoerd ter voorkoming van huidproblemen.

Via het kantoor in Swalmen zijn adressen verkrijgbaar waar het voer te bestellen is (wordt evt thuis gebracht)

Groetjes, Ilse

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:36

wanneer beginnen jullie met de boett deken omdoen? wanneer ze voor het eerst schuurt of is het dan al te laat?

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:38

Ik heb geen idee of het een vorm van zomerexceem is... of iets dergelijks, maar dit is de situatie.

Het paard staat 's winters zolang het licht is buiten.
Komt ze op haar stal, het eerste wat ze doet is een paar keer heen en weer tegen de muur aan lopen.
Ze heeft daardoor een kaal plekje op haar heupbeen (dat bot boven de weerborstel) en op haar schouder.
Dit doet ze alleen maar even als ze weer op stal komt, verder niet eigenlijk .

Wat zou het kunnen zijn?

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:20

rianne1987 schreef:
wanneer beginnen jullie met de boett deken omdoen? wanneer ze voor het eerst schuurt of is het dan al te laat?

als het weer omgaat en niet meer zo koud is, als het rond twaalf graden is worden de muggen weer actief.
ik kijk altijd naar me paard, staat ze te slaan met d'r benen tegen d'r buik, en naar d'r staart.

maar vaak is het dan wel al iets aan het jeuken.. dus eigelijk te laat

Romeotje
Berichten: 144
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Hengelo (Ov)

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:20

over het middel heb ik inmiddels deze extra informatie, weet alleen nogsteeds niet hoe het heet
Dierenkliniek den Heuvel
Oirschotseweg 113a Best
En het kost 48,40 per liter fles
http://www.dierenkliniekdenheuvel.nl/

ik zal als ik weer bij mijn paard ben es kijken of ik nog een fles heb liggen met de naam wat het precies is, het nadeel is dat er een situatie is waardoor ik daar niet zo vaak ben, dus dat kan nog wel een week of 2 zijn voordat ik daar weer ben

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:49

Ilsel schreef:
Eczeem wordt meestal veroorzaakt door problemen van binnen uit.

Van Marstall (http://www.marstall.nl) bestaat er ook de ISI-Mix.

De ISI-mix bevat de op huidprobleem afgestemde ingrediënten;

    •Biologische actieve sporenelement in het bijzonder Zink, Koper en Selenium werken via de stofwisseling en het bloed preventief tegen huidproblemen.
    •De etherische olie van knoflook werkt bloedzuiverend en stimuleert de haar- en hoefgroei, ook verbetert het de algemene conditie. Dit in combinatie met de antiparasitaire en insectwerende werking maakt het tot een waardevol ingrediënt van de ISI-mix
    Kiezelzuur bevordert de regeneratie van huid en slijmvliezen en is bindweefsel opbouwend.
    •Speciale kruiden welke een specifieke invloed hebben op de bloedsomloop en darmwerking waardoor huidproblemen van binnenuit worden tegen gaan.
    •Eczeem verwijst meestal naar een niet goed functionerende binnenhuid (slijmvliezen). Lijnzaad zorgt voor een goede slijmlaag in de maag- en darmwand en wordt tevens gebruikt als omhullend middel om schadelijke stoffen en bacteriën uit het lichaam te verwijderen.
Er zijn zowel in binnen en buitenland al goede resultaten mee behaald. Het belangrijkste is om hiermee in de wintermaanden al te beginnen (dus februari/maart).
Vaak is het wel handig om uitwendig ook nog wat te ondersteunen.

Trouwens; de opmerking die eerder werd gegeven over dat je beter brok kunt voeren gaat niet altijd op. In brok zijn ook niet altijd de granen bewerkt/ontsloten.

In de Marstall muesli's zijn alle granen hydrothermisch bewerkt. Dit betekend dat het zetmeel beter verteerbaar is voor het paard. Er hoeft minder van gevoerd te worden en is daardoor minder belastend voor het maag-darm stelsel.

de ISI-Mix kan gevoerd worden als volledig voer gegeven worden, of in combinatie met een andere muesli als er meer energie nodig is in het rantsoen. In dat geval wordt vaak 500 gram ISI-Mix per dag bijgevoerd ter voorkoming van huidproblemen.

Via het kantoor in Swalmen zijn adressen verkrijgbaar waar het voer te bestellen is (wordt evt thuis gebracht)

Groetjes, Ilse

En waarom hebben ze daar alleen dan in de zomer last van?

De meningen hierover zijn nog te zeer verdeeld. En ik weet niet wat de hoofdoorzaak is.

Mijn hoefsmid had echter een tip. Hij zegt: 'heb je er 80 euro voor over om er van af te komen?"
Ik zeg "ja, als het dan ook ECHT helpt. Niet 80 euro en dan dat het maar half helpt of niet". Hij zegt "ik lever jou een aantal bussen veerust, en die spuit je elke dag op. Met mooi weer over het hele lichaam, bewolkt alleen manen en staart". Hij heeft er 3 staan met exceem maar die staan de hele zomer buiten en hebben daarom nergens last van.

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:50

Weet iemand ook waar je alleen een halsdeken kan halen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:50

Romeotje schreef:
over het middel heb ik inmiddels deze extra informatie, weet alleen nogsteeds niet hoe het heet
Dierenkliniek den Heuvel
Oirschotseweg 113a Best
En het kost 48,40 per liter fles
http://www.dierenkliniekdenheuvel.nl/

ik zal als ik weer bij mijn paard ben es kijken of ik nog een fles heb liggen met de naam wat het precies is, het nadeel is dat er een situatie is waardoor ik daar niet zo vaak ben, dus dat kan nog wel een week of 2 zijn voordat ik daar weer ben

Die kliniek ken ik. Daar is iones wel eens geröntgend. Ik ken iemand die daar werkt, Chantal.

Romeotje
Berichten: 144
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Hengelo (Ov)

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:03

kee dan
twente - best, das nogal een eindje

misschien kun je via haar vragen hoe het heet, zoals ik net al zei, ik heb op het moment niet echt makkelijk om te kijken hoe het heet

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:12


Ilsel
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-04-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:19

Desiree schreef:
Ilsel schreef:
Eczeem wordt meestal veroorzaakt door problemen van binnen uit.

van Marstall (www.marstall.nl) bestaat er ook de ISI-Mix.

De ISI-mix bevat de op huidprobleem afgestemde ingrediënten;

    •Biologische actieve sporenelement in het bijzonder
    Zink, Koper en Selenium

    werken via de stofwisseling en het bloed preventief tegen huidproblemen.
    •De etherische olie van knoflook werkt bloedzuiverend en stimuleert de haar- en hoefgroei, ook verbetert het de algemene conditie. Dit in combinatie met de antiparasitaire en insectwerende werking maakt het tot een waardevol ingrediënt van de ISI-mix
    Kiezelzuur bevordert de regeneratie van huid en slijmvliezen en is bindweefsel opbouwend.
    •Speciale kruiden welke een specifieke invloed hebben op de bloedsomloop en darmwerking waardoor huidproblemen van binnenuit worden tegen gaan.
    •Eczeem verwijst meestal naar een niet goed functionerende binnenhuid (slijmvliezen). Lijnzaad zorgt voor een goede slijmlaag in de maag- en darmwand en wordt tevens gebruikt als omhullend middel om schadelijke stoffen en bacteriën uit het lichaam te verwijderen.
Er zijn zowel in binnen en buitenland al goede resultaten mee behaald. Het belangrijkste is om hiermee in de wintermaanden al te beginnen (dus februari/maart).
Vaak is het wel handig om uitwendig ook nog wat te ondersteunen.

Trouwens; de opmerking die eerder werd gegeven over dat je beter brok kunt voeren gaat niet altijd op. In brok zijn ook niet altijd de granen bewerkt/ontsloten.

In de Marstall muesli's zijn alle granen hydrothermisch bewerkt. Dit betekend dat het zetmeel beter verteerbaar is voor het paard. Er hoeft minder van gevoerd te worden en is daardoor minder belastend voor het maag-darm stelsel.

de ISI-Mix kan gevoerd worden als volledig voer gegeven worden, of in combinatie met een andere muesli als er meer energie nodig is in het rantsoen. In dat geval wordt vaak 500 gram ISI-Mix per dag bijgevoerd ter voorkoming van huidproblemen.

Via het kantoor in Swalmen zijn adressen verkrijgbaar waar het voer te bestellen is (wordt evt thuis gebracht)

Groetjes, Ilse

En waarom hebben ze daar alleen dan in de zomer last van?

De meningen hierover zijn nog te zeer verdeeld. En ik weet niet wat de hoofdoorzaak is.

Mijn hoefsmid had echter een tip. Hij zegt: 'heb je er 80 euro voor over om er van af te komen?"
Ik zeg "ja, als het dan ook ECHT helpt. Niet 80 euro en dan dat het maar half helpt of niet". Hij zegt "ik lever jou een aantal bussen veerust, en die spuit je elke dag op. Met mooi weer over het hele lichaam, bewolkt alleen manen en staart". Hij heeft er 3 staan met exceem maar die staan de hele zomer buiten en hebben daarom nergens last van.



De meningen zijn inderdaad nogal verdeeld.
Veel nuttige informatie is misschien te vinden op http://www.zomereczeem.info/

Paarden die schuren hebben niet per definitie "zomereczeem".
Zomereczeem wordt gezien als een allergie, en een allergie kan vaak het beste van binnenuit worden behandeld.

Zoals boven aangegeven bezit de Marstall ISI-Mix afgestemde ingerdiënten welke ieder een aparte (en op huidprobleem afgestemde)werking hebben.

Hierdoor wordt bijvoorbeeld het "mugje" (wat vaak als oorzaker wordt gezien) geweerd, zou het paard minder gevoelig worden voor insectenbeten, hebben ze een betere weerstand, bouwen ze weefsels sneller op, worden belastende stoffen sneller en makkelijker afgevoerd, etc etc...

Ik denk dat er veel verschillen zijn bij paarden onderling, zoals vaak bij allergieën. Vaak is het toch zoeken naar een geschikt middel voor jou paard.

Groetjes, Ilse

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:23

Heb dit 2 winters gegeven en geen verschil gemerkt. Wel met reinigen, eiwitarm voeren en kruiden/evt met ondersteuning van buiten af, stalling om 18 uur en een deken overdag. Dan schuurt hij niet!