[INFO] Mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:50

Ik breng olie met een spuitje aan (bij de apotheek gehaald) en smeer het uit met mn handen. Zalf ook met mn handen, wel meestal rubber handschoentjes aan omdat sommige zalfjes best vieze handen geven... En met een borsteltje/ sponsje/ doekje heb je extra verbruik omdat het zelf ook zalf opneemt (zonde) en dan weet ik niet precies waar ik moet smeren haha!

gemma92

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-12-06

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:47

Krijgen jullie paarden die mok hebben ook een wat dikker been als ze op stal hebben gestaan? Na bewegen is hij wel weer dun. Ze heeft trouwens echt nog een paar hele kleine harde puntjes po haar pijpbeen en krijg ze echt niet weg , de mokzalfjes werken niet meer -O- .. Nu lees ik hier dat heel veel mensen de korsten er helemaal af halen, maar komen er dan niet weer nieuwe korstjes voor terug?

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:52

Sinds het bij mijn paard ook wat hoger zit, rond koot en kogel, wordt het been inderdaad 's nachts dikker op stal en met beweging weer dunner.

Dala8
Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-14
Woonplaats: Friesland

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:02

Mijn verzorg fries heeft ondertussen al een hele poos mok. We hebben al van alles geprobeerd om het weg te krijgen, het verminderd soms wel maar helemaal verdwijnen doet het niet. Nu heeft ze sinds 23 april een veulentje. Kan het veulen nu ook mok krijgen omdat ze in het zelfde land staan? Moeten we het veulen ook preventief al gaan behandelen?

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:52

Dramatisch verlopen mok; (duurt nu al meer dan 9 maanden). :( ;(

Ik zet dit op bokt omdat ik denk dat ik andere paarden die dit ook hebben ermee kan helpen!

Het startte in november 2013 met een klein plekje. Groeide uit naar een steeds groter wordende plek.
Van alles geprobeerd via Nederlandse dierenarts, prednisonzalf, speciale gemaakte zalf, antibiotica.
Werd steeds erger met een steeds meer oplopend achterbeen totdat ik het gepruts van deze dierenarts beu was :n en uiteindelijk maar mijn Belgische dierenarts Jan Mertens liet komen in juni.

Onkosten tot nu toe rond de 700 euro. %)

De "simpele" oplossing van Jan Mertens:

In het verband (met bandage) met in eerste instantie Jodium tinctuur (prikkend), daarna met Iso Betadine dermium verder behandelen en zo nu en dat de genezen plekken in te smeren met etherische olie.
Hij had mijn verteld dat het lang zou gaan duren. Ze moest wel ieder dag naar buiten om er voor te zorgen dat haar been dun bleef.

Zie de foto’s voor het resultaat


juni start van de behandeling:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Juli (overleg met Jan Mertens) Mag 1 maal per week met betadine shampoo gaan wassen en stoppen met de tinctuur en verder gaan met betadine (niet prikkend) en niet meer het hele been in de betadine:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Begin augustus (boven op het pijpbeen begint er weer wat korsten te komen, direct weer in de betadine en verband tot de sprong):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gisteren 20 augustus:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Einde in Zicht ?????!!!! PFFFFF zou erg fijn zijn omdat ik dan eindelijk weer na een jaar zou kunnen gaan rijden :=

gemma92

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:19

wooooow wat een verbetering zeg! en je smeert het alleen maar in met betadine en je wast het 1x per week (vanaf juli dan)? En dan gaan al die korsten zo weg :wow:

Edit: deed je er elke dag betadine op?

Anoniem

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:42

Wauw wat een verbetering!
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe vaak je het behandeld hebt.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:55

mooi verslag, fijn dat het zo is opgeknapt!

droogt alleen betadine het niet teveel uit?

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:47

Iedere dag nieuw verband en insmeren met betadine. Zodat het been constant in een steriele omgeving is.
Het uitdrogen valt mee. Het vervellen van de huid heeft ook te maken dat het been heel erg dik is geweest.

gemma92

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-12-06

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:50

okee bedankt! En verder er niets mee doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:57

Ik heb zojuist zinkzwafelpoeder besteld. Smeer nu nog met derfongen (1 keer per week, maar die is bijna op) en tea-tree olie (ook bijna op, gaat snel met 3 mok-paarden die veel mok hebben). En wil eigenlijk mn laatste beetje tea-tree olie mengen bij de zink-zwafelpoeder in een papje van sudo-creme of uierzalf of gewone (baby/ zonnebloem) olie.
Ik twijfel of sudocreme niet teveel zink wordt?

Hebben jullie hier ervaring mee?
Wat zal beter werken, mengen in olie of mengen in vet? En welke olie/ welk vet raden jullie aan?

Met 3 paarden die 24/7 buiten staan (momenteel vanwege de mok en natheid snachts op stal) ga ik ze niet in het verband zetten. Ik knip de sokken al weg (durf niet te scheren maar denk dat ik dat toch maar ga proberen) om het direct op de mok te kunnen smeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-14 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:57

gemma92 schreef:
okee bedankt! En verder er niets mee doen?


Ja klopt, bij het wassen alleen de losse korsten verwijderen.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:00

Shanna schreef:
Ik heb zojuist zinkzwafelpoeder besteld. Smeer nu nog met derfongen (1 keer per week, maar die is bijna op) en tea-tree olie (ook bijna op, gaat snel met 3 mok-paarden die veel mok hebben). En wil eigenlijk mn laatste beetje tea-tree olie mengen bij de zink-zwafelpoeder in een papje van sudo-creme of uierzalf of gewone (baby/ zonnebloem) olie.
Ik twijfel of sudocreme niet teveel zink wordt?

Hebben jullie hier ervaring mee?
Wat zal beter werken, mengen in olie of mengen in vet? En welke olie/ welk vet raden jullie aan?

Met 3 paarden die 24/7 buiten staan (momenteel vanwege de mok en natheid snachts op stal) ga ik ze niet in het verband zetten. Ik knip de sokken al weg (durf niet te scheren maar denk dat ik dat toch maar ga proberen) om het direct op de mok te kunnen smeren.


Dan op stal in het verband zetten omdat daar juist de bacteriën de kans krijgen werd mij uitgelegd door mijn dierenarts. Het is heel belangrijk dat het been met de mok in een steriele omgeving blijft en de benen scheren. Overigens heeft mij paard nu iedere dag nat verband door het slechte weer. Laat haar wel binnen als het de hele dag regent. Ik verwissel s- middags als ze net op stal is haar verband.

Anoniem

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:05

Snachts op stal in het verband is niet haalbaar bij ons. Ik zet ze niet zelf buiten, en mn moeder gaat echt geen verband weghalen. We hebben als bodembedekking Vlas liggen trouwens. Wordt dus niet zo nat als stro.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:17

Shanna schreef:
Snachts op stal in het verband is niet haalbaar bij ons. Ik zet ze niet zelf buiten, en mn moeder gaat echt geen verband weghalen. We hebben als bodembedekking Vlas liggen trouwens. Wordt dus niet zo nat als stro.


Misschien proberen met betadine ontsmetten en betadine zalf te smeren aangezien deze vet is

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:20

Shanna schreef:
Ik heb zojuist zinkzwafelpoeder besteld. Smeer nu nog met derfongen (1 keer per week, maar die is bijna op) en tea-tree olie (ook bijna op, gaat snel met 3 mok-paarden die veel mok hebben). En wil eigenlijk mn laatste beetje tea-tree olie mengen bij de zink-zwafelpoeder in een papje van sudo-creme of uierzalf of gewone (baby/ zonnebloem) olie.
Ik twijfel of sudocreme niet teveel zink wordt?

Hebben jullie hier ervaring mee?
Wat zal beter werken, mengen in olie of mengen in vet? En welke olie/ welk vet raden jullie aan?

Met 3 paarden die 24/7 buiten staan (momenteel vanwege de mok en natheid snachts op stal) ga ik ze niet in het verband zetten. Ik knip de sokken al weg (durf niet te scheren maar denk dat ik dat toch maar ga proberen) om het direct op de mok te kunnen smeren.



wij doen het in babyolie oplossen
hoeveel scheppen zwavelpoeder doen jullie op halve liter olie???

Anoniem

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:49

Is het wassen met betadine-shampoo dan ook aan te raden? Of liever ontsmetten in de vorm van een spray?

@ Esmeralda, ik las op internet 2 afgestreken eetlepels op 1 pot uierzalf (tot het lichtgeel is), denk dat dezelfde verhoudingen voor olie gelden?

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:10

Shanna schreef:
Is het wassen met betadine-shampoo dan ook aan te raden? Of liever ontsmetten in de vorm van een spray?

@ Esmeralda, ik las op internet 2 afgestreken eetlepels op 1 pot uierzalf (tot het lichtgeel is), denk dat dezelfde verhoudingen voor olie gelden?



okey bedankt
pppffttt dan ga ik eeuwen doen met die kilo die ik straks krijg hahahahahaha

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:32

Wat vervelend!! Ik denk eerlijk gezegd dat het meer aan de weerstand van het paard ligt dan aan de natte wei. Ik heb 3 paarden, waarvan 2 met witte voetjes. Een heeft heel soms mok, ander nog nooit gehad.

Het staat vast dat oregano erg gezond is. Het is een van die kruiden waarvan uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het een ontstekingsremmend effect heeft. Het is bij wijze van spreken een natuurantibioticum. Vrije radicalen hebben een taaie aan dit kruid. Oregano - dat rijk is aan ijzer, vitamine K, calcium en mangaan - zou er bovendien voor zorgen dat bacteriën die in voedsel zitten worden geneutraliseerd.

In het orginele artikel is het gericht op menselijke consumptie. Echter wordt het bij veel biologische mengvoeders verwerkt om deze redenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:41

Ik heb vandaag voor de eerste keer zelf mokzalf gemaakt met zwavelbloempoeder. Ik heb er wel veel meer dan 2 eetlepels poeder in gedaan (denk een stuk of 10 op 500 ml olie?) en ook nog wat tea-tree olie doorheen vermengt (zo'n 30/ 40 ml). Het ruikt wel goed en qua dikte vind ik hem ook mooi zo! Mengen heb ik met een blender gedaan (eerst een garde op de blender gezet, geen succes hele keuken zat er onder.. :+ ).

Vanmiddag paardenbeentjes wassen met betadine, en dan ga ik het voor de eerste keer uitproberen! :D

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:58

ik gebruik al jaren dit recept.

1 pot uiercreme 1/4 olijfolie erbij en 10 theelepels zwavelpoeder.

smeer het om de dag in de koten en heb al jaren geen mok meer.

zwinters smeer ik er de andere dag tussen door nog goed uiterzalf zodat het goed vocht tgenhoud en soepel blijft.



dat met betadine ken ik ook

vroeger ook een keer moeten toepassen bij merrie met ontsteking in been om de kogel heen.

moest pampers gebruiken dan kleef bandage erom heen en betadine oplossing in gieten.
dan voor de nacht laten zitten.overdag afhalen en afspoelen en in de betadine zalf

Nsky86

Berichten: 976
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Noord Holland

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:22

wat een verhaal zeg Schangah wel heel fijn dat je het zo op hebt weten te schrijven, hier kunnen andere vast een hoop aan hebben.


Een kleine week geleden hebben we de paarden binnen gehaald en nu staan ze in de paddock en in de nacht op stal.
Nu had ze binnen een dag aan vier benen in de kootholte mok.. Been is daar ook warm. Ik was het met betadine schampoo en doe er daarna sudocreme op maar zi totaal geen verbetering.. Misschien juist wel verslechtering..

Wat is jullie advies?

mokzalf
Berichten: 67
Geregistreerd: 25-08-14
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:36

bij mijn fries gebruik ik het mokzalf van equi protecta, hoorde er eerder al verhalen over, maar blijkt ook echt te werken! Ben er iig heel tevreden over, ook hoe snel het weg gaat :j

Nsky86

Berichten: 976
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Noord Holland

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:37

Toepasselijke naam heb je Mokzalf :) grappig voor dit topic.
Is die mokzalf zwavel houdend?

mokzalf
Berichten: 67
Geregistreerd: 25-08-14
Woonplaats: Delft

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:50

Het is in ieder geval formaldehyde vrij! of er zwavel in zit zou ik zo even niet weten!
Weet wel dat het een heel natuurlijk product is gemaakt van alleen maar biologische elementen.