Astma bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisha

Astma bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 10:40

Mijn paard heeft gister een accute aanval van astma gehad. Het gaat gelukkig nu weer wat beter hij heeft een injectie gehad en krijgt nu ook medicijnen maar ik weet eigenlijk helemaal niet wat het inhoud en ik had er ook nooit van gehoord. Dus mijn vraag weten jullie misschien wat het precies is of een goede site waar het allemaal op staat ? . Ik heb al gezocht maar ik kan het moeilijk vinden . Alvast bedankt

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:34

Als je bij google even intypt astma paard dan krijg je best veel info

Chronische bronchitis en astma
Veruit de belangrijkste klacht met betrekking tot de luchtwegen bij paarden in Nederland is chronisch hoesten ten gevolge van chronische bronchitis of astma. Deze aandoeningen worden gekenmerkt door een ontstekingsreactie in de luchtwegen waardoor zich slijm vormt in de luchtpijp en de bronchiën. Hierdoor kan het paard gaan hoesten en door het slijm in de longen wordt het uithoudingsvermogen verminderd.
Bij astma is er een ontsteking van de luchtwegen door overgevoeligheid voor stof uit hooi of stro. Hierin komen nogal eens schimmels en bacteriën voor, die allergieën kunnen veroorzaken. Veel paarden blijken zo’n allergie te hebben. Naast de luchtwegontsteking ontstaat er ook een vernauwing van de kleinere luchtwegen. Chronische bronchitis kan het gevolg zijn van een ‘normale’ luchtweginfectie, veroorzaakt door een virus (bijvoorbeeld influenza) of een bacterie. Doordat er bij bronchitis, net als bij astma veel slijm wordt gevormd en dit slijm de luchtwegen irriteert, houdt de ontstekingsreactie zichzelf in stand. Een ontsteking die langer dan enkele weken duurt, wordt chronisch genoemd.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:55

je moet eens met je da overleggen, bij ons op de kliniek hebben we net zo een soort apparaat als dat je voor mensen heb, in het apparaat stop je het medicijn flixotide en dan 1 of 2 x perdag 8 pompjes en dan afbouwen! werkt super, dat apparaat kan je bij equiproducts krijgen... moet er wel even bij vermedlden dat het een prijsig grapje is...

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:32

Niet alle paarden reageren even goed op de gangbare middelen. Mijne was juist allergisch voor de middelen van de dierenarts.
Die reageerde erg goed op middelen van een homeopathisch dierenarts.

Elisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 11:52

Bedankt

RoozJ

Re: Astma bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:17

Op de manege waar mijn pony staat hebben se ook een Astma paardje, die ligt wel eens en dan kucht ie, dan moet hij geljk naar buiten voor lucht. Veel suc6

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:19

Hihi als mijn paard astma heeft kan ik gezellig medicijnen delen
Ik wist overigens niet dat ook paarden astma konden hebben

Elisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 16:42

Ze hebben inmiddels ontdekt wat het is en het was geen astma maar kanker. Ik heb hem helaas op 12-01-06 moeten laten inslapen want het was niet meer te genezen maar in ieder geval bedankt voor de informatie.