[INFO] Luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:05

Ik ben aan het kijken voor een merrie, voor onder andere de fok.
Nu heb ik een heel leuke gezien, alleen, ze zuigt dus lucht.

Ik geef eerlijk toe dat ik echt dacht dat het een stalgebrek was... Maar er zit dus veel meer achter.
De mensen met een luchtzuiger, waarom kochten jullie je paard, terwijl je wist dat het een luchtzuiger is/ was?

En is het erfelijk? Nee toch?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 21:13

Ik heb mijn paard gekocht omdat het een goed paard was en omdat het klikte. Nooit spijt van gehad.

Nee het is in ieder geval bij mijn paard niet erfelijk gebleken. B'elanna heeft drie veulens voortgebracht, heeft het luchtzuigen uitgebreid voorgedaan en geen van de drie veulens (nu allemaal volwassen) is gaan luchtzuigen.

Pareltjuh

Berichten: 281
Geregistreerd: 02-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:53

hayhay,
ik heb alles beetje doorgelezen, maar
wat is nouw pcies het gevaar bij luchtzuigen
(mijne heb het niet, dus ik heb er geen verstand van, maar ik wou het wel even weten eigenlijk)

oke thnx groetjess..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:08

Anneke schreef:
Ik ben aan het kijken voor een merrie, voor onder andere de fok.
Nu heb ik een heel leuke gezien, alleen, ze zuigt dus lucht.

Ik geef eerlijk toe dat ik echt dacht dat het een stalgebrek was... Maar er zit dus veel meer achter.
De mensen met een luchtzuiger, waarom kochten jullie je paard, terwijl je wist dat het een luchtzuiger is/ was?

En is het erfelijk? Nee toch?

Ze was pas 6, ster, prok, bloedje mooi. En ik kon haar voor iets meer dan de slachtprijs krijgen dankzij die stalgebreken (want ze weefde toen ook als een gek, heeft ze bij mij echter nooit gedaan). Zo'n duur paard kan ik normaal nooit krijgen.

En ik zou haar met winst kunnen verkopen, want als ze haar zien springen willen ze haar wel hebben. ik ben dan blij dat ik haar stalondeugden op kan noemen. Anders moest ik toch zakelijk zijn, aangezien ik financieel er niet zo sterk bij zit dat ik kan weigeren. Als ik de stalondeugden op noem, zijn ze nooit meer bereid de prijs te betalen die ik minimaal voor haar wil hebben.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:58

aan alle luchtzuigeigenaren,maken jullie je geen zorgen om de snelle slijtage van de tanden.
en kan het ''high'' gevoel het paard/pony zoverre beinvloeden tijdens omgang of rijden?

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:16

Ook ik kon mijn paardje (super bloed en bloed mooi) goedkoper kopen omdat hij doet luchtzuigen. Anders had ik er veel meer voor moeten neertellen. Ik vind het niet erg dat hij lucht zuigt.
Ik maak me geen zorgen over slijtage van zijn tanden. Dan krijgt hij over 10 jaar gewoon alleen nog maar slobber en luzerne
Ik merk wel aan Santhos dat als hij heeft staan zuigen hij een ietsiepietsie rustiger is met poetsen en rijden. Minder gestressd lijkt het wel. Maar tis geen wereld van verschil hoor

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:43

casanova schreef:
aan alle luchtzuigeigenaren,maken jullie je geen zorgen om de snelle slijtage van de tanden.
en kan het ''high'' gevoel het paard/pony zoverre beinvloeden tijdens omgang of rijden?


Aan de mijne kon je het heel erg merken als hij een tijd achter elkaar gezogen had. Hij was echt zo stoned als een garnaal. echt een waas over z'n ogen. hij was dan nog rustiger in de omgang dan dat hij normaal was. ook was hij dan helemaal niet vooruit te branden met rijden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:07

casanova schreef:
aan alle luchtzuigeigenaren,maken jullie je geen zorgen om de snelle slijtage van de tanden.
en kan het ''high'' gevoel het paard/pony zoverre beinvloeden tijdens omgang of rijden?


Lan heeft nog nooit high getoond van het luchtzuigen. Ik merk niet veel anders aan haar, behalve dat ze rond etenstijd zuigt.

Ze heeft nooit koliek gehad, is absoluut niet mager en loopt gewoon in de wedtrijden mee.

Haar tanden maak ik me geen zorgen om, de plek waar ze luchtzuigt heb ik met rubber bekleed en ze heeft een rubberen voeremmer. Dat vervang ik af en toe.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:10

Ik heb Siem ook nog nooit High gezien of ook maar zoiets gemerkt.

Nou zuigt hij eigenlijk alleen maar als hij wat gegeten heeft en of de wasplaats aan de paal.

Voor zijn tanden ben ik niet bang. Siem is nu 11 en de tandarts moest vorig jaar even goed kijken want hij kon het aan de tanden nauwelijks zien dat Siem zoog.

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:28

Paarden hoeven het toch niet van elkaar over te nemen?
Bij ons op stal stond er ook 1tje en die mocht van andere mensen niet tegenover hun paarden staan omdat ze bang waren dat hun paard het dan ging overnemen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:26

momenteel is ze weer flink bezig met luchtzuigen, heel typisch. Ze heeft het met periodes dat ze het erger doet dan anders.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:53

Santhos heeft dat niet, kan het niet zijn dat ze mss een beetje last heeft van stress, of toch wat meer buikpijn dan normaal?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:28

Ik durf het niet te zeggen. Sinds gisterenavond was het een stuk minder en vanmorgen heb ik het haar ook niet horen doen.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:12

Ik heb santhos vorige week van box verhuisd en het is nu nog minder geworden. Hij stond in een buitenstal, maar kon alleen zijn overbuurvrouw zien. Nu staat hij in een binnenstal met links en rechts van hem een paard en alleen tralies ertussen. Hij vind het volgens mij gezelliger en staat daarom minder te zuigen. Mss een idee om jouw paard eens in een andere box te zetten?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:42

Quentin pakt ook weer alles vast wat hij ziet
zet hem op de poetsplaats en hij staat non-stop op het hek te zuigen
en op stal alleen tijdens het eten van zn brok/muesli
op de wei(waar hij heel de dag staat) kan hij nergens op zuigen, alles heeft een stroomdraadje erlangs, dus slijtage van zn tanden maak ik me niet druk om
ook heb ik hem nooit high gezien op wat dan ook

wondertje
Berichten: 1093
Geregistreerd: 02-01-05

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:12

Ik heb ook een luchtzuiger. Toen we hem kochten wisten we niet dat hij dat deed. Misschien is hij wel bij ons begonnen ermee. Wij kregen hem toen ie 6 jaar was. Hij heeft altijd in een box gestaan met tralies waardoor hij kontact kan hebben met andere paarden, loopt 's morgens in de molen en 's middags rijden we. Meestal komt ie er 's avonds ook nog wel even uit,hij heeft altijd hooi om op te knabbelen. Dus van verveling kan het denk ik niet komen. Wonderboy zuigt heel veel, vooral na het eten van zn krachtvoer is het heel erg. ( hij laat zn krachtvoer trouwens niet liggen voor zn hooi). Hij heeft ook een tijdje een band omgehad, maar toen heb ik een keertje bijna gestikt (dat riempje schoot door en toen zat ie in het bovenste gaatje, hij lag op de grond te spartelen enzo, heel naar). Ik ben daar heel erg van geschrokken en heb het nooit meer omgedaan. Zijn tanden slijten wel heel erg. Er zitten hele inhammen in zn tanden waarmee hij het vastpakt. High is hij nog nooit geweest, heb in ieder geval nog nooit iets gemerkt.

Zijn er misschien ook mensen die een muilkorf om hebben bij hun paard tegen het lucht zuigen?

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:00

Mischien is het al eens eerder gemeld, maar veel paarden die luchtzuigen hebben last van stres. Hierdoor krijgen ze last van hun maag. De maagklachten kunnen dus komen van stress, maar ook andersom. Stress van de maagklachten. Stress kan komen door verveling, maar ook wel eens door een verkeerde stal. Misschien wel aardstralen of een paard naast de box waar het paard door een rangorde probleem moeite mee heeft. Probeer dus zoveel mogelijk stress weg te krijgen en voor de maagklachten kan je maagkruiden proberen. B.v. maagcompositum van de groene os.

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:41

En wat dacht je van alle stress die een veulen meemaakt voordat wij er eens op gaan rijden? Als veulen een eerste keer een halstertje om, afspenen, eerste keer in een trailer, noem maar op. En dan als 3 of 4 jarige inrijden, wedstrijden, trailers, etc.
Als je er over nadenkt is er zo veel waar een paard stress van zou kunnnen krijgen en waar wij ws niet eens bij stil staan omdat wij die dingen zo gewoon vinden.

Een dierenarts vertelde me pas dat 90% van alle veulens stress en maagproblemen heeft alleen ontwikkelen ze, gelukkig, niet allemaal een maagzweer en/of gaan (later) zuigen/weven.

wondertje
Berichten: 1093
Geregistreerd: 02-01-05

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:49

Ja dat zou ook kunnen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:24

Ik kan niet ongedaan maken wat er met mijn paard gebeurd is in het verleden. Ik weet wel dat ze haar helemaal gek voerden en vervolgens te weinig uit de stal deden. Kon ze zichzelf daar lekker op staan te vreten. Die fout maak ik niet meer. En het weven is dan ook spontaan opgehouden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 12:37

ja dat geldt ook voor mijn Lan. Als moederloos veulen was ze niet echt gelukkig en ze had natuurlijk onregelmatig eten. Niet drinken bij haar moeder. Ze is ook heel jong gaan luchtzuigen.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:45

Ik weet helaas niet waarom Santhos is gaan zuigen. Ik heb hem als vier-jarige bij de fokker vandaan en zei vertelde me dat ze op stal kwamen en hij het ineens zomaar deed, zonder rede. Kan natuurlijk niet, maar ik had toch geen ander antwoord gekregen...

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:05

Anya schreef:
ja dat geldt ook voor mijn Lan. Als moederloos veulen was ze niet echt gelukkig en ze had natuurlijk onregelmatig eten. Niet drinken bij haar moeder. Ze is ook heel jong gaan luchtzuigen.


Helaas, het kan wel. Zomaar ineens luchtzuigen. Een pony kwam drie jaar geleden op bij ons op stal en ineens pakte hij op een paal vast. De eigenaar zei, dat hij dit nog nooit eerder had gedaan. De pony was net drie dagen hier en werd gereden door iemand die hij niet kende. Na een tijdje deed hij het ineens niet meer. Na een jaar werd de pony verkocht aan andere klanten vanons. Hij bleef bij ons staan, zelfde box zelfde verzorging, alleen een andere ruiter. Iets onzekerder dan de vorige berijdster. De pony stond na een week weer lucht te happen. Na wat stress weg gewerkt te hebben en de maagkruiden was het na een maand weer over.

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:09

ik heb ook een paard die luchtzuigt maar die krijgt gewoon een band om hoor

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:32

Ik doe dat ook wel eens, een band om. Maar soms denk ik dat dat meer kwaad doet, dan het luchtzuigen zelf.