[INFO] Luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:33

Ik heb geen liksteen omdat ie erop zou kunnen zuigen :+

Maar sinds ik vitalbix voer hebben ze bij mij allemaal geen interesse meer in een liksteen.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 00:24

sorbetje schreef:
Hoe gaan jullie om met zoutblokken? Wat gebruiken jullie eventueel als vervanging hiervan door het voer?

Bij onze pony hingen we deze zo laag mogelijk in de schuilstal. Ons ervaring is dat als het beneden kniehoogte is ze er niet aan wil luchtzuigen. Je kan hem ook heel hoog hangen. Op ooghoogte deed ze bij ons er ook niet aan luchtzuigen, likken gaat dan wel. Maar omdat ze niet in de schuilstal mest hebben we hem laag gehangen.

Voeren van hooibrok + vitaminebrok en mariadistelzaadjes (dus inderdaad geen bix dat is trigger) doen we in een flexibele emmer. Die sleept ze wel de hele paddock en stal door maar daar kan ze niet aan luchtzuigen :j

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:04

Liksteen niet geven omdat hij er op zou kunnen zuigen is alleen maar symptoombestrijding.

Ik zou lekker de liksteen ophangen en laat hem maar zuigen, mineralen zijn juist goed voor een paard.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 10:10

Bedankt voor de tips!Misschien geod om nader toe te lichten.Luchtzuigen in dit geval is spanningsgerelateerd. Dat kan zowel positieve als negatieve spanning zijn. Zoutblok wordt in dit geval als eten gezien, wat voor positieve spanning zorgt en met overenthousiasme wordt begroet. Op de steen zelf wordt niet gezogen zeg maar. Op geen enkel object trouwens op handdoeken en touwen na.Ik heb bij mijn andere paarden standaard zoutblokken liggen en dit is voor mij even uitzoeken dus.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:01

Hallo, ik ben nieuw in dit topic en heb geen tijd om alle 188 pagina's door te lezen. Maar ik ben benieuwd wel supplement oor jullie paarden het beste werkt om het luchtzuigen te verminderen.

Ik heb audevard ekygard gegeven, hier was ik erg tevreden over maar is zeeeer prijzig. Daarnaast het ik pronutrin geprobeerd, maar het effect viel mij erg tegen. Toen ben ik groene OSS maag compositum gaan geven, en het duurde Erg lang voordat ik het effect hier an ervaarde (4 weken). Nu geef ik sinds kort NAF Gastriaid, omdat ik daar veel goede recensies over had gelezen maar mijn paard staat nu zelfs in het land op de palen te zuigen...

Ik weet niet of dit direct met de supplementen, maar ik was benieuwd welke supplementen voor jullie het beste werken?

Ps:ik ben op de hoogte van het belang van een goed stal management etc, dus deze vraag gaat echt over supplementen

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:02

sorbetje schreef:
Omdat de zoutblok dit geval een "zuig" trigger geeft. Zuigen beperkt zich alleen tot eetmomenten en dat wil ik liever zo houden.


Hier niet.. Ons paard is er na jaren zuigen toch vanaf gekomen. Vroeger ging hij altijd luchtzuigen nadat hij zijn brokken op had. Nu gaat hij aan de liksteen (himalaya) likken als zn brokken op zijn.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:20

Ik heb goede ervaringen/ verbeteringen gezien met een groene leem kuur wbt het luchtzuigen werkte beter dan de maag compositum. Maar ik denk wel dat het belangrijk is om eerst omeprazole te geven zodat de eventuele maagzweren kunnen genezen en dat je daarna eventueel een supplement als ondersteuning kan geven. In combi met een goed management.

Sorbetje ik begrijp het, maar zou hij niet gewoon "wennen" aan een zoutblok als het er standaard is?

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:06

Coentjuh schreef:
sorbetje schreef:
Omdat de zoutblok dit geval een "zuig" trigger geeft. Zuigen beperkt zich alleen tot eetmomenten en dat wil ik liever zo houden.


Hier niet.. Ons paard is er na jaren zuigen toch vanaf gekomen. Vroeger ging hij altijd luchtzuigen nadat hij zijn brokken op had. Nu gaat hij aan de liksteen (himalaya) likken als zn brokken op zijn.


Hoe is dat gegaan?

@Elisa2, dat zou goed kunnen. Is wel iets om te proberen.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:20

Beste medebokkers, graag lees ik hier een beetje mee... ik heb zelf een luchtzuiger, die zeker de laatste weken aan het verergeren is. Aangezien dit topic 188 pagina's kent en al vanaf 2005 in de lucht is heb ik niet de gelegenheid gevonden om het hele topic door te lezen...

Wellicht willen jullie mij helpen met handvaten over wat een goede eerste stap is. Is het laten uitvoeren van een gastroscopie bijvoorbeeld wijsheid, en wat zijn hier de kosten voor ? Hoe kan ik maagzweren uitsluiten en is preventief behandelen hiervoor aan te raden? Zo ja, welke middelen geven goede resultaten.

Bij mij op stal wordt geadviseerd om toch een band om te gaan doen, maar hier ben ik zelf erg tegen omdat ik het symptoombestrijding vind. Echter snap ik de argumenten wel dat als hij minder zou zuigen wellicht makkelijk op gewicht houden is?

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:04

Een band kan zijn strottenhoofd blijvend beschadigen en zou ik ten alle tijden afraden. Het is inderdaad symptoombestrijding.

Wat krijgt hij nu voor een voer? Gastro + van Havens en goed droog paardenhooi is fijn voor onderhoud. Dat hij meer is gaan zuigen betekent dat hij meer last heeft, dus is er iets veranderd? aan zijn voerbeleid of iets anders?

Wat betreft het behandelen van maagzweren, alleen omeprazole helpt echt. Dit kun je doen in overleg met de veearts of het bij Abler bestellen, of beide. Een gastrocopie is belastend voor het paard, sommige dierenarts geven omeprazole en kijken dan of het verbeterd. Een juiste dosering is heel erg belangrijk.

Afvallen doen ze niet van het zuigen btw, maar door de problemen in de spijsvertering.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:12

Omeprazol is echt goed spul.

Maar ga alsjeblieft niet zelf ermee proberen zonder dierenarts overleg.

Correct gebruik en afbouw is heel belangrijk, je kunt er bij foutief gebruik zelfs maagzweren mee veroorzaken.

(Ik heb overigens niets tegen dat Amerikaanse merk, ik gebruik het zelf ook. Maar wees wel écht héél voorzichtig)


Luchtzuigband:
Voor mij een no go. Voor mijn dierenarts ook overigens.

Mocht je uitgebreidere uitleg willen waarom: laat maar weten, dan ga ik daar even voor zitten.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:58

Meiden, beide super bedankt alvast voor de informatie zo.. ik ga even kijken of ik al jullie vragen kan beantwoorden.

Elisa hij krijgt momenteel sportbrok van equifirst en staat op 3 kg per dag. Daarnaast krijgt hij 3 x per dag hooi van goede kwaliteit wat van eigen land komt. Het is mooi droog, zonder stoffig te zijn. Savonds krijgt hij nog een plak van een klein baaltje wat ik zelf in koop om hem avonds voldoende te laten doen(in vind anders het de tijden tussen de laatste en eerste hooi voerbeurt te lang) dit is van een wat mindere kwaliteit dan ons eigen hooi, maar zeker niet slecht. Verder heb ik hem een tijd op de speedibeet gehad, maar daar ben ik al een tijdje mee gestopt. (niet met een specifieke reden)

Verder is er niets aan zijn foerage veranderd. Wel is het een lang stalseizoen geweest en zijn ze bij ons nog niet het land op..(kleigrond)

Ik schrik erg van de berichten omtrent de Omeprazol, als ik het zo lees is het wel een pittig middel dus. Mijn partner is dierenarts kleine huisdieren en mijn bijrijdster is afgestudeerd in diergeneeskunde richting paard. Ik kan aan de producten dus vrij gemakkelijk komen, maar als ik het zo lees ben ik zeker niet van plan dit zomaar te geven :)

Blij dat ik niet de enige ben die een band erg ouderwets vind, er werd hier dus geroepen dat hij daarom zo schraal stond. In het kader van een zichzelf instandhoudend probleem. zuigen = stress = vermageren

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:03

Andersom.


Stress -copingmechanisme zuigen - minder stress.


Als je het zuigen verbiedt, verbied je dus in feite zijn zelfgekozen copingsmechanisme.

En dat levert in feite weer stress, waar hij dus niet mee weg kan komen.

Is voor sommige paarden dus extra kans op maagzweren...


Precies om deze reden vindt mijn dierenarts de banden dus geen goed idee.

Plus uiteraard risico op beschadiging inwendige structuren onder de band.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:06

Zo sta ik zelf ook in het verhaal F-T, ik zie dat je uit mijn regio komt.. mag ik vragen bij welke DA je zit?

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:08

Ik zou weer bietenpulp gaan voeren ook, deed mijn luchtzuiger het ook goed op vanwege de pectine die er in zit. Brok zou ik zoveel mogelijk verminderen of samen voeren met de pulp. Bietenpulp met olie is ook een fijne dikmaker.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:13

Ik kan op bovenstaande allemaal maar even 1 ding zeggen: sowieso onbeperkt hooi geven!

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:34

Flevolander schreef:
Zo sta ik zelf ook in het verhaal F-T, ik zie dat je uit mijn regio komt.. mag ik vragen bij welke DA je zit?


De dierenarts waar ik dit ooit zo mee besproken heb is Henk van Veen, Lingehoeve.

Die heeft mij en Tweet sowieso erg goed begeleid, jaren geleden toen maagzweren minder bekend waren nog.

Tweet staat inmiddels in Wekerom, en mijn vaste dierenarts daar is een andere.
Wel óók een fijne trouwens.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:00

sorbetje schreef:
Coentjuh schreef:
Hier niet.. Ons paard is er na jaren zuigen toch vanaf gekomen. Vroeger ging hij altijd luchtzuigen nadat hij zijn brokken op had. Nu gaat hij aan de liksteen (himalaya) likken als zn brokken op zijn.

Hoe is dat gegaan?


Verschillende factoren en vroeger was het echt een fulltime zuiger. Paar keer een kuur met Omeprazol, in combinatie met Cribox. Cribox is ook goed spul hoor. Daarnaast ook verhuisd van pensionstal naar 'in de achtertuin'. Hooi in slowfeeders, `s zomers 24/7 buiten (daar wordt hij zooo relaxed van), `s winters in de nacht op stal. En sinds een maand over gegaan op 24/7 hooi en 24/7 buiten (of stal) ze kunnen kiezen.

@ Flevolander; een luchtzuigband kan het strottenhoofd kapot maken!

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:14

Moet er nog wel even aan toe voegen dat wij hem wel een aantal jaar van het krachtvoer hebben afgehaald. Ook geen paardensnoepjes meer. Beide was altijd een trigger, ook als hij kuren omeprazole had gehad en je eigenlijk zeker wist dat er geen maagzweren meer waren. Als extraatjes kreeg hij toen af en toe slobber en of wat fruit/wortels etc en daarna ging ik altijd met hem grazen zodat hij geen behoefte kon hebben aan het luchtzuigen.

Inmiddels (en nog steeds heel bijzonder) kan ik hem gewoon een paardensnoepje geven zonder dat hij gelijk gaat luchtzuigen. Ook gewoon weer krachtvoer, vitaminebrok etc.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:58

Bijzonder inderdaad dat je die conditionering hebt weten te verbreken.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:53

Mijn paard is sinds een jaar luchtzuigvrij

Hij is 25 jaar.


En tot mijn zeer grote verbazing na afgelopen weekend nog.

Heeft vrijdag zeer ernstige koliek gehad, gevolgd nu door weer maagpijn.
Wordt uiteraard behandeld.

Maar tot mijn stomme verbazing heb ik hem nog niet weer zien zuigen...

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:59

Coentjuh schreef:
Moet er nog wel even aan toe voegen dat wij hem wel een aantal jaar van het krachtvoer hebben afgehaald. Ook geen paardensnoepjes meer. Beide was altijd een trigger, ook als hij kuren omeprazole had gehad en je eigenlijk zeker wist dat er geen maagzweren meer waren. Als extraatjes kreeg hij toen af en toe slobber en of wat fruit/wortels etc en daarna ging ik altijd met hem grazen zodat hij geen behoefte kon hebben aan het luchtzuigen.

Inmiddels (en nog steeds heel bijzonder) kan ik hem gewoon een paardensnoepje geven zonder dat hij gelijk gaat luchtzuigen. Ook gewoon weer krachtvoer, vitaminebrok etc.
hier ook; vitaminebrok en hooibrok, geen biks meer in ieder geval

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 01:35

Van de week bij een paard wezen kijken die dus al bijna 10 jaar een antiluchtzuigband omheeft, helaas heeft hij nu ook cornage. Hoop dat het andere overtuigd on geen band te gebruiken.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:46

jobamara schreef:
Van de week bij een paard wezen kijken die dus al bijna 10 jaar een antiluchtzuigband omheeft, helaas heeft hij nu ook cornage. Hoop dat het andere overtuigd on geen band te gebruiken.

Ik hoop het ook, dat iedereen gaat zien dat zo’n band dierenbeulerij is en de slokdarm/keel er erg kapot van kan gaan.

Probeer eerst eens onbeperkt hooi, 24/7 buiten en zonder stressfactoren.

Onze merrie kan niet in een kudde (ook niet in een pp nee) omdat ze dan helemaal niets at, zelfs de ezel at haar hooi op n de kippen haar brokken, nu met 1 welsh vriendin die overdag mee op de weide gaat en in de nacht net als zij een inloopstal met hele ruime paddock heeft en hele dagen hooi in slowfeeders met ruime gaten in de netten gaat het zo goed dat ze het niet meer doet! Een luchtzuiger is wél te genezen, je moet alleen de omstandigheden wijzigen. Hopelijk heeft iedere luchtzuig-eigenaresse dit er voor over en kunnen die martelbanden voorgoed op de brandstapel

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:53

Het strottenhoofd en de klepjes raken beschadigd, en vergroeien hierdoor naast cornage ook slokdarmverstoppingen. Triest hier zou meer bekendheid aan gegeven.moeten worden. Heb vandaag al op 1 verkoopsite een recensue gezet met een waarschuwing.