wondje straal hoe verzorgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

wondje straal hoe verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:51

Ben net met melody naar buiten wezen wandelen.
Toen is ze in een bevroren plasje gesprongen wat dus doorkrakte.

Toen ik verder liep zag ik dat ze bloedde..dus ben omgekeerd en weer naar huis gelopen...

Toen heb ik het met gekookt water schoongemaakt..en zag dat ze dus een klein sneetje in haar straal heeft net iets onder het binnenste 3hoekje...
Ik heb er wat acederm opgesprayd en volgens de staleigenaar kon ik haar het beste weer op de wei zetten..

Hoe kan ik het t beste verzorgen als ik vanav weer bij haar ben?
En kan het kwaad dat ze gewoon in de wei staat?

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:57

Gewoon goed schoonhouden en zorgen dat het niet gaat ontsmetten, dus wat je gedaan hebt , is goed.
En het zo volhouden.
Een schone weide en stal is dus geen overbodige luxe.

MelodyT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 15:00

Stopt een straal eigenlijk snel met bloeden?

Het bloede een beetje maar steeds als ik haar hoef weer optilde nadat ik het schoon had gemaakt bloede het weer..

Komt er eigenlijk snel een korstje op ofzo want zou niet wetne hoe het heelt..als het vanav niet over is dan bel ik de dierenarts wel maar denk dat die daar niet erg veel aan kan doen..

Ofwel?

MelodyT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 15:28

Iemand die weet of er een korstje ofzo op de staal komt of iets dergelijks wat het bloeden stopt?

Of heelt dit heel slecht?

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:35

blauwspray van de dierenarts werkt perfect ook voor zachte natte hoeven bij de straal zit ook namelijk wat antibiotica in.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 08:47

Ik zou het even in de gaten houden.
Heeft je paard één dag in de wei gestaan, wat zou kunnen volgens de eigenaar en blijkt ze het toch weer opengehaald te hebben is het misschien toch verstandig haar even op stal te houden. Ontsmet het in ieder geval voorlopig nog wel goed!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:03

Mocht dit nog een keer voorkomen: goed schoonhouden, en er rekening mee houden dat er misschien toch een hoefzweer ontstaat. Als het bloed, bloed het doorgaans wel schoon. Liep ze er gevoelig op? Hoe is de situatie nu?

MelodyT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 10:47

Het is weer helemaal goed gekomen...
Ik ben savonds nog bij haar geweest omdat ik eigenlijk clubles had heb dr naar gekeken en zag zelf het sneetje niet meer.

Heb haar hoef in een emmer soda gezet en zag er toen nog niks aan.Ze belaste haar hoef gewoon stond er gewoon mee te schooien om snoepjes.

Heb haar daarna even gelongeerd en liep er gewoon op..

Dus me weer druk gemaakt om niets!

Bedankt allemaal voor de tips