Na Rhino-enting bloedneus, toeval ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Na Rhino-enting bloedneus, toeval ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 00:17

Mijn Friesje heeft 3 dagen geleden een Rhino-(vervolg)enting gekregen. Vanavond stond hij, na de gehele dag zonder problemen buiten in de wei gestaan te hebben, op stal met een bloedneus, alleen uit z'n rechterneusgat. Behalve flinke donkerrode bloeddruppels heb ik wat stolsels weggeveegt. Het stopte even en na een half uurtje begon het weer, weer een flink stolsel weggeveegt. Na een paar minuten is het weer gestopt met bloeden. Heb nog een aantal malen gecontroleerd vanavond en het lijkt weg te blijven.

Iemand anders ook ervaring met een bloedneus na de Rhino-enting ? Of zou het toeval zijn ?

ps. hij heeft 1x eerder een (hele lichte) bloedneus gehad, toen het zo warm was in de zomer.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:38

ik denk dat het toeval is.. een bloedneus uit een neusgat is bijna nooit ernstig, waarschijnlijk heeft je paard een zwak bloedvat in de neus holte dat bij koud of warm weer makkelijk opengaat ook ligt stoten kan de oorzaak zijn. als het te vaak voor komt kan je het bloedvat laten dicht branden door de DA.. dat klinkt heel eng maar valt reuze mee
als je paard uit bijde neusgaten bloed wel meteen DA bellen!!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:00

ff offtopic: als je had ge-ent omdat er rhino uitgebroken is, was je toch nog te laat

voor de rest is bloedneus geen ramp en het lijkt me gewoon toeval ja.

lundi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:17

Eeen bloedneus bij een paard moet je toch even melden aan de dierenarts
Kan namelijk verschillende hebben!

_RobinA_

Re: Na Rhino-enting bloedneus, toeval ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:10

@lundi: idd, altijd even melden, er hoeft niets aan de hand te zijn, maar het kan wel!

Enne, ook uit 1 neusgat kan er wat aan de hand zijn. Dat had mijn paardje Poca ook, die heeft later in de kliniek een longbloeding gekregen. Dus altijd oppassen met een bloedneus!!!