Mok bij drachtige merrie ADVIES GEVRAAGD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

summerland

Mok bij drachtige merrie ADVIES GEVRAAGD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 19:25

Een van mijn drachtige merries heeft 3 weken geleden mok opgelopen aan beide achterbenen. Er zitten wat korsten in de kootholte maar ook de hele zijkant van de kogel zit vol met korsten.
2 dagen later kreeg ze bloedvergiftiging en had ze 2 mega-dikke achterbenen. Ze heeft toen 2 weken antibiotica-Cubarmix (2x daags 3 schepjes) en Equipalazone (voor 4 dagen) gehad en Hydrocortiderm voor de mok.
Haar been is wel iets dunner geworden van de antibiotica maar niet helemaal, ook krijgen we de mok niet weg met de Hydrocortiderm. We hebben dit 2,5 week gebruikt maar zijn toen echt gestopt. In de bijsluiter staat ook niet langer dan 2 weken gebruiken. We hebben ook mokzalf van Virbac geprobeerd en op advies van DA een aantal keer om de dag gewassen met Betadine scrub. De korstjes komen wel soms los maar de huid eronder blijft maar ontsteken en nieuwe korsten en etter aanmaken.

We stappen en draven 2x per dag een flink stuk met haar aan de hand, je ziet dan wel dat het been dunner wordt maar zodra ze een uur op stal staat is het weer dik.
Vrijdag is de dierenarts weer geweest en kregen we de mededeling dat er weinig aan te doen is. Ze mag geen antibiotica meer ivm het ongeboren veulen, ook hydrocortiderm mag even niet meer.
Veel bewegen was het advies!
Laatste opties waren ook de benen behandelen met Neocidol (Sebacil) of mn merrie inspuiten met Ivomec rechtstreeks in een ader. Daar wordt ik niet vrolijk van....

Deze laatste opties zijn dus écht niet bedoeld voor drachtige merries! Ik vraag me dan ook écht af of er niet iets anders is wat we nog kunnen proberen, een vriendelijker spulletje want ik heb geen zin in een dood veulen ofzo.

Is er iemand die misschien nog een goede tip heeft voor ons? Of heeft iemand ervaring met mok bij drachtige merries? Heeft iemand zijn merrie behandeld met Neocidol/Sebacil of Ivomec en hoe is dat afgelopen?

Alle ervaringen en adviezen zijn welkom!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:32

Zwaait..

Wij hebben hetzelfde probleem.

Onze merrie heeft zelfs al op prednisolon gestaan, wat overigens mag bij drachtige merries, dit kan de bevalling namelijk niet opwekken.
Sja nu hebben we antibioticazalf gehad, dit sloeg aardig aan, maar wil het nu niet meer gebruiken ivm het veulen.
We smeren nu met mudgard zalf van de paardendrogist. En ze staat binnen.
neocidol mag toch niet met drachtige merries?? Tenminste dat had ik ergens gelezen. Wordt daar zelf ook niet erg vrolijk van om daarmee te beginnen. Maar niks slaat gewoon aan.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:17

ik kreeg van mijn veearts eens oormijtzalf voor honden voor een dik mokbeen van mijn paardenmerrie toendertijd,het hielp supergoed ..je zou eens kunnen vragen bij jouw veearts of het schade kan hebben nvoor drachtige merries?

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:22

misschien geloven jullie er niet in, maar goede vette zalf (schapevacht werkt ook) dan wat verbandgaas en dan bandageren. zelf erg goede ervaringen mee

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:20

Graag verder discussieren in het centrale moktopic.
Hier een slotje.