Vaccinaties

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 19:17

Hoe vaak laten jullie de paaren inenten?
Mijn da raadt aan om 2x/jaar tegen influenza/tetanus in te enten en 4x tegen rhinopneumonie.

Wat doen jullie?

Armaris

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:17

Kaat_E schreef:
Hoe vaak laten jullie de paaren inenten?
Mijn da raadt aan om 2x/jaar tegen influenza/tetanus in te enten en 4x tegen rhinopneumonie.

Wat doen jullie?

Volgens mij houd je DA veel van geld tenzij je in de sport zit
Wat ik doe?
1x per jaar influenza en tetanus en 0x per jaar tegen rhino
Paard is overigens ruin,misschien heb je een merrie?

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:41

Volgens mij is 1 keer per jaar enten ook genoeg... Die van mij is morgen de banketstaaf...

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:43

ik 1x per jaar, enkel nu met Rhino in de buurt heeft mijn DA wel geadviseerd om hem te enten.. dat is dus gebeurd en moet over een maandje weer...

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:42

Ik ent twee maal per jaar tegen Influenza en 1 x tegen tetanus en elke 9 maanden tegen Rhino.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:38

2 x per jaar tegen rhino en 1x per jaar tegen influenza/tetanus met Merial. Merial is de enige entvloeistof waarvan is bewezen dat hij 1 jr werkzaam is. Van andere entstoffen is bekend dat ze vaak max 7 mnd. werken en daarmee kan je dus beter 2x per jaar enten.

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:38

Ik heb 3 merries, waarvan 1 wedstrijdpaard en 1 mogelijk drachtig. Wedstrijdpaard staat op pensionstal waar ool wel wat paarden voor verkoop langskomen. Merial ken ik niet. Mij DA gebruikt Duvaxyn, voor zover ik weet.
Alvast bedankt!

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:53

ik ent 2 keer per jaar tegen influenza en tetanus, en 3 a 4 keer per jaar tegen rhino. Dit omdat ik sportopleiding in deurne volg en hij dus bij veel verschillende paarden komt die op hun beurt ook weer overal komen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:42

1 keer per 10 maanden ik rijd geen wedstrijden maar de entingen die zijn voor een jaar maar met een maand of 10 zwakt de enting iets af, vandaar dat ik het per 10 maanden doe.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:44

Jeetje, zo vaak enten lijkt me een beetje iets te veel van't goeie..
Wij enten op stal als't goed is 1x per jaar tegen influenza/tetanus.

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:54

wij in deurne zijn verplicht 2 keer per jaar influenza met tetanus te enten

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:37

2x per jaar influenza/tetanus omdat het hier verplicht is als paarden op wedstrijd gaan, geen rhino omdat het geen effect heeft bij de ergste vorm hiervan.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:53

Nu snap ik wel de reactie van je DA
Bij wedstrijdpaarden moet je idd 2x tegen tetanus en influenza enten en dan bij drachtige merries idd 3-4jaar rhino ivm de abortusvorm maar daarna moet je dat niet meer doen
Het nadeel van Duvaxyn is dat daar tetanus en influenza in 1 spuit zitten
En je tetanus maar om de 5jaar moet doen

10y

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:00

Tetanus om de vijf jaar is voor mensen niet voor paarden en honden.

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:20

die van mij krijgen 1x per jaar influenza/tetanus en 2x per jaar Rhino.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:49

Dance schreef:
Tetanus om de vijf jaar is voor mensen niet voor paarden en honden.

Tetanus is voor mensen om het jaar en voor paarden om de vijf jaar

10y

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:00

Nee hoor Blue-Star, mijn paarden worden ieder jaar tegen tetanus geent en ieder half jaar tegen influenza. Ikzelf om de vijf jaar tegen tetanus als opfrissertje. Gebeurt er tussendoor iets zoals een wond met vuil erin, zeker als het van de dieren komt, krijg ik direct een opfrissertje.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:49

Dance schreef:
Nee hoor Blue-Star, mijn paarden worden ieder jaar tegen tetanus geent en ieder half jaar tegen influenza. Ikzelf om de vijf jaar tegen tetanus als opfrissertje. Gebeurt er tussendoor iets zoals een wond met vuil erin, zeker als het van de dieren komt, krijg ik direct een opfrissertje.

Mijn verzorgpaard wordt elk jaar geënt tegen tetanus omdat het in de Duvaxyn zit maar tal andere paarden worden om de vijf jaar geënt
Ik zelf wordt om het jaar gevaccineert,net zoals mijn ouders,mijn familie,etc
Zelfs op school gaan ze elk jaar rond voor een vaccinatie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:56

Volgensmij zijn zowel influenza en tetanus, afhankelijk van het hele wedstrijdgebeuren, 1x per jaar noodzakelijk.

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:04

als je op wedstrijden start moet je 2 keer per jaar enten

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:55

luxket schreef:
als je op wedstrijden start moet je 2 keer per jaar enten

En als je op een stal staat waar veel paarden komen en vertrekken

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:19

Al mijn paarden worden nu werkelijk ieder half jaar ingeent tegen influenza én tetanus ik heb hun entpassen erop nagekeken vanwege de tetanus. De veulens krijgen hun eerste enting tussen de vijfde en zesde levensmaaand, de tweede 4 weken later en de derde na een half jaar. Dan gaat het verder als bij de volwassen paarden. Waar ik woon is het plicht dat zeker de paarden die op wedstrijd gaan 2x per jaar worden ingeënt. Omdat om besmetting van de rest van de stalbewoners te voorkomen en de veulens gezond te houden wordt ieder paard/veulen gewoon in dit schema meegenomen. Anders heeft een dergelijk schema helemaal geen zin.

Toen heb ik voor de zekerheid mijn eigen entpas erbij gehaald waarop het jaartal van de eerstvolgende enting voor tetanus staat en dat is nu werkelijk ook om de vijf jaar. Mijn arts zal toch niet zo verschrikkelijk ongelijk hebben. Maar om het nog eens te bevestigen heb ik mijn neef opgebeld die zelf arts is en die bevestigde dat alleen maar.

Mensen die hun paarden maar om de vijf jaar laten inenten moeten dat zelf weten. Goed vind ik dat niet, maar is niet mijn aangelegenheid. Ik ken ook genoeg mensen die hun paard/pony nooit een wormkuur geven, omdat ze dat niet nodig vinden.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:29

Dance schreef:
Al mijn paarden worden nu werkelijk ieder half jaar ingeent tegen influenza én tetanus ik heb hun entpassen erop nagekeken vanwege de tetanus. De veulens krijgen hun eerste enting tussen de vijfde en zesde levensmaaand, de tweede 4 weken later en de derde na een half jaar. Dan gaat het verder als bij de volwassen paarden. Waar ik woon is het plicht dat zeker de paarden die op wedstrijd gaan 2x per jaar worden ingeënt. Omdat om besmetting van de rest van de stalbewoners te voorkomen en de veulens gezond te houden wordt ieder paard/veulen gewoon in dit schema meegenomen. Anders heeft een dergelijk schema helemaal geen zin.

Toen heb ik voor de zekerheid mijn eigen entpas erbij gehaald waarop het jaartal van de eerstvolgende enting voor tetanus staat en dat is nu werkelijk ook om de vijf jaar. Mijn arts zal toch niet zo verschrikkelijk ongelijk hebben. Maar om het nog eens te bevestigen heb ik mijn neef opgebeld die zelf arts is en die bevestigde dat alleen maar.

Mensen die hun paarden maar om de vijf jaar laten inenten moeten dat zelf weten. Goed vind ik dat niet, maar is niet mijn aangelegenheid. Ik ken ook genoeg mensen die hun paard/pony nooit een wormkuur geven, omdat ze dat niet nodig vinden.

Dat zeg ik ook,ze moeten het zelf maar weten wat ze doen
De vorige DA was zelfs van plan om maar 2x per jaar te ontwormen,no way hoor! Ik kan dat best zelf en daarbij kost het minder

Rainta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:30

ik ent 1x per jaar infl/tetanus, ontworm swinters elke 3 maanden en somers elke 2 maanden collectief met de hele stal dus...

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:32

Tetanus om het jaar voor mensen?

Misschien is dat dan met andere produken,
maar hier (Vlaanderen) wordt gezegd voor mensen om de tien jaar,
tenzij je een risicoberoep of hobby uitoefent,
dan om de vijf of zes jaar.

Vroeger liet ik het vaker doen omdat ik toen op kamp ging met een vereniging die om de drie jaar verplichtte en ik ben daar toen heel ziek van geweest. Bleek te zijn van te vaak inenten.

Zou het bij mezelf dus nooit jaarlijks doen...