Iwan heeft koliek.. heb raad nodig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jaimpjuh

Iwan heeft koliek.. heb raad nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 16:36

zoals de titel al zegt heeft iwan koliek. iwan is niet van mijn maar van iemand anders. iwan en mijn pony staan samen gestalt bij een boer. maar goed ik en mijn moeder gingen gister (eerste kerstdag) even met de hond lopen en meteen even langs mijn pony. toen we daar aankwamen was mijn pony helemaal onrustig en lag iwan (hij ligt noooit overdag, is heel bang paard licht alleen als het heel erg donker is). wij lopen naar mijn pony en gaven der wat hooi. vervolgens keken we even naar iwan, en hij stond snel op, maar begroeten ons verder niet (wat die altijd doet). nou ik ga even mijn pony longeren en zie dat iwan weer gaat liggen (net op het moment dat ik weg wil lopen). toen wist ik meteen dat het niet goed was..mijn moeder hield mijn pony vast, en ik ging kijken of er poep in stal lag.. nergens te vinden. toen maar even zjin temperatuur opmeten schrok me kapot het was 40,2 graden! maar ondanks zijn tempratuur stond die wel helemaal te rillen! arm beest. ik snel een deken van mijn pony er over heen gedaan.. (ik heb een E-pony en iwan is 1,72 kan je voorstellen hoe dat er uit zag!) en maar snel met hem gaan lopen. onder tussen had mijn moeder me pony op stal gezet en nam zij Iwan over en ging ik snel naar de boer (daar is het paard niet van hoor)om het nummer van cees (de eigenaar van Iwan) te vragen. maar de boer zij dat cees er waarschijnlijk niet meer was want hij ging voor 3 dagen op vakantie! ik bellen maar hij was er inderdaad niet meer. toen heb ik meteen maar de dierenarts gebeld. dierenarts er bij gehaald en die kon iwan niet eens staand behandelen. iwan lag en kreeg zo de spuit hij kon amper nog op zijn benen staan van de pijn! ARM beest! na de spuit knapte die heel erg op en heb ik nog een uur met hem 8tjes gelopen.. toen ik hem op stal wou zetten hadden we nog een probleem hij mocht niet op het sto staan en moesten we zijn stal dus leeg scheppen (dat lukt nooit want de eigenaar is een oude man en mest nooit uit maar gooit er altijd boven op dus die stal konden we nooit leeg scheppen. mijn pony staat op vlas dus moesten we hun maar ruilen (mijn pony in een super grootte box van 4,5 bij 5. en iwam in een box van 3 bij 3,5. heel verschil. maar goed.. die avond nog een paar keer langs gegaan en veel met hem gestapt. s'avonds werd het weer erger..maar hij moest de nacht maar door (is goed gegaan) ik de volgende morgen om 7 uur naar de paarden weer mis.. Iwan lag weer! ik snel dierenarts gebeld en om half 8 was die er! hij kreeg weer een spuit en daarna was IWan weer opgeknapt. tot nu heeft die nog steeds niet gepoept.. maar ligt die niet elke keer als het na 6 uur nog niet is moet ik weer de dierenarts bellen.
nou is mijn vraag:
kijk de eigenaar is er niet.. zouden jullie dan ook elke keer gewoon de dierenarts bellen? (wie doen het wel omdat het natuurlijk om het paard gaat!) maar kijk het kost echt super veel alleen de voorrijkosten al omdat het met kerst is, en omdat die man al aardig oud is kan die het dan wel allemaal betalen?! want als de parafine niet aanslaat is de volgende stap dat die naar Utrecht moet maar wij zijn de eigenaren niet dus zouden dat eigenlijk niet mogen beslissen.. kijk bij ons gaat het natuurlijk om het paard maar het is ons paard niet dus dat maakt de beslissing zo moeilijk! snappen jullie?! en kijk Utrecht is nou niet goedkoop en straks wil die man dat helemaal niet.. dus nog een keer wat zouden jullie doen?!
de band tussen ons en die man is niet bepaald super! dus dat speelt ook een klein beetje mee! ik vind het zo zielig voor Iwan! arm beest!
sorry van het lange verhaal hoor maar moest het even kwijt!
groetjes jaimy..
p.s ik hou jullie wel op de hoogte over de toestand van Iwan.. en alstublieft geef niet alleen maar antwoorden met 'ik zou hem zo snel mogelijk naar utrecht brengen!' want daar hebben we nu niets aan.. als het ons paard was hadden wij dat ook al meteen gedaan maar zo makkelijk is het nu niet!!

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:47

Kun je die man niet op zijn mobiel bellen?
Hij moet toch ergens een adres hebben achtergelaten? of een nummer ofzo waar hij te bereiken is?
Overleg anders eens met de boer waar ze gestald staan..
Ik ben wel benieuwd of het al beter met hem gaat.

jaimpjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 16:48

sorry ben ik vergeten er bij te vermelden de eigenaar heeft helemaal niets achter gelaten.. waar die heen is of een telefoon nummer../ dus daarom is het zo moeilijk.. anders hadden we hem al lang gebelt snap je..

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:50

Dat vind ik echt stom van die man dan!
Als je toch weggaat laat je toch wat achter?
Ik bedoel straks blijft die man weg en laat hij zijn paard achter?
Als je nogmaals de DA moet bellen dan zou ik eens met hem overleggen.
Want als hij naar utrecht moet en je zou hem daar niet naartoe brengen moet hij misschien ingeslapen?
En dan sta je helemaal voor een moeilijke beslissing!
Sterkte nog!

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:58

Is er ook helemaal niks bekend van familie van die man?
Ik zou dat eens proberen na te gaan, en anders idd overleggen met de boer en desnoods samen met hem beslissen.

jaimpjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 17:11

neej die man heeft ook geen familie hij is al heel oud.. en we zijn ook echt heel erg boos op hem maar ja daar heeft Iwan op dit moment niets aan! ik ga nu naar hem toe en vertel zo wel hoe het met hem gaat.. vind het heel lief dat jullie ook mee denken!

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:13

Als die man echt niks heeft achtergelaten waar hij is of waar te bereiken....
en hij zou naar utrecht moeten, dan zou ik hem gewoon naar utrecht brengen (mits hij een normale overlevingskans heeft).
Is dan toch echt die man zijn probleem dat jullie hem niet konden bereiken...

__Kirsten__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:14

ik zal met de boer gaan over leggen
en is er niemsnt die het paard zal doen nu die man weg is?
anders moet die gene maar om hulp vragen
en ik zal egt met de boer overleggen en net zo als polly al zei
anders egt met desnoods samen met hen beslissen
straks ret het pard het egt niet meer
heel veel sterkte verder ik hou je verhaal in de gaten
groetjes kirsten

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:24

Die man heeft neem ik aan toch ook buren en familie??

Je kunt misschien bij hun informeren.................vind het wel een trieste zaak dat de iegnaar zomaar is weggegaan, maargoed daar heeft Iwan niet aan!

Sterkte, houdt ons op de hoogte

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:44

Heeft die DA Iwan ook "opgevoeld" want het klinkt als een verstopping en dan kan de DA wel pijnstillers spuiten- maar dat lost niets op zoals je gemerkt hebt.

Ik zou gewoon de DA weer bellen (en op laten voelen) en hem parrafine laten geven- ok. kost geld, maar een dood paard kost ook geld toch, en wel veel meer !

sterkte !

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:21

Mist schreef:
Heeft die DA Iwan ook "opgevoeld" want het klinkt als een verstopping en dan kan de DA wel pijnstillers spuiten- maar dat lost niets op zoals je gemerkt hebt.

Ik zou gewoon de DA weer bellen (en op laten voelen) en hem parrafine laten geven- ok. kost geld, maar een dood paard kost ook geld toch, en wel veel meer !

sterkte !

Ahum...

jaimpjuh schreef:
dierenarts er bij gehaald en die kon iwan niet eens staand behandelen. iwan lag en kreeg zo de spuit hij kon amper nog op zijn benen staan van de pijn!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:31

Aangezien ik in je titel lees dat je raad nodig hebt, lijkt mij dit topic meer op zijn plaats op MD.

jorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:41

maar wie zou Iwan dan doen of doet de boer dat, want met die persoon zal je dan toch ook kunnen overleggen of moesten jullie Iwan dan doen?

nou sterkte nog!!!

jaimpjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 22:46

ik kom net van Iwan vandaan en hij heeft een heel maar ook echt een heel klein beetje gepoept.. het kwam omdat wij aan het lopen waren en ik iets eerder naar binnenging dan mijn pony, hij vond dat niet leuk en werd helemaal druk.. van de spanning begon die heel erg te persen en kreeg er toch iets uit.. is een goed teken..
ben trouwens via via ook achter het nummer van de eigenaar gekomen.. het mobiele nummer van zijn vrouw.. en hij komt morgen ochtend meteen terug..
heb de dierenarts nog eens gebelt om te vragen wat we nou moesten doen aan gezien die toch een beetje had gepoept en hij zij dat we het nog even moesten aan kijken.. nou ga ik morgen ochtend dus weer kijken hoe het gaat..! maar het gaat dus wel beter want hij begon ook meteen te drinken.. er zit nog wel een prop maar het heeft hem toch opgelucht!

jaimpjuh

Re: Iwan heeft koliek.. heb raad nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 10:40

ben net weer naar Iwan geweest maar hij heeft nu weer niet gepoept.. dierenarts is er vanmorgen weer bij geweest en heeft hem parafine gegeven..
gister heeft die toch een klein beetje gepoept maar nu niets meer.. arm beest.. ik ging luisteren bij zijn darmen en je hoorde niet eens meer wat.. geen goed teken

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:02

Die parafine zou redelijk snel moeten helpen.
Als je het niet vertrouwt qua darmactiviteit gewoon de DA weer bellen. In dit soort gevallen kun je beter een keer te vaak bellen dan te weinig. sterkte!

jaimpjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 11:55

Anya schreef:
Die parafine zou redelijk snel moeten helpen.
Als je het niet vertrouwt qua darmactiviteit gewoon de DA weer bellen. In dit soort gevallen kun je beter een keer te vaak bellen dan te weinig. sterkte!

ja de dierenarts hebben we gebelt en het uitgelegt.. hij komt nog een keer langs..

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:04

mooi!
een da komt echt niet steeds zomaar langs hoor!

Dus niet vertrouwen = bellen.
Nogmaals sterkte!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:41

een tip:

Kijk uit met paarden van anderen naar de kliniek brengen . Hier moet je tekene voor een operatie en als je tekent benje verantwoordelijk. Als de eigenaar niet wil betalen ben jij de klos met je goede bedoelingen.
Spreek uit ervaring, onze staleigenaar van vroeger heeft eens een paard met gebroken been laten opereren en toen het dier stierf wilde de eigenaar niet betalen en was Marc de klos...

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:29

Dat is ook niet fraai, ElCamino..

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:57

Mijn complimenten aan jullie!
ik vind het geweldig wat jullie voor dat paard doen. De eigenaar mag blij zijn met zulke verzorgers!
Je hebt het enige juiste gedaan. Als de eigenaar er weer is, moet je echt maar eens goed overleggen wat er in het vervolg bij problemen moet gebeuren. Want zo kan het natuurlijk niet.

jaimpjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 16:49

heleenxx schreef:
Mijn complimenten aan jullie!
ik vind het geweldig wat jullie voor dat paard doen. De eigenaar mag blij zijn met zulke verzorgers!
Je hebt het enige juiste gedaan. Als de eigenaar er weer is, moet je echt maar eens goed overleggen wat er in het vervolg bij problemen moet gebeuren. Want zo kan het natuurlijk niet.

ja.. we gaan ook zeker betere afspraken maken over wat me moeten doen enz. maar het belangerijkste van alles is dat we een lijst met telefoonnummers ophangen zodat er in dit soort gevallen altijd nummers zijn die we kunnen bellen!

maar goed ik zou jullie op de hoogte houden over Iwan dus bij deze doe ik dat dus ook even:
Iwan moet waarschijnlijk naar Utrecht want het gaat van slecht naar slechter naar slechts! arme Iwan..

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:52

Vertle eens wat meer! is de DA alweer geweest? wanneer moet hij naar utrecht? gaan jullie dat ook echt doen?

__Kirsten__

Re: Iwan heeft koliek.. heb raad nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:02

mooi dat jullie tog via,via zijn nummer hebben gevonden
sterkte met hem
ik blijf het verhaal volgen
groetjes kirsten

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:17

hoe gaat het nu verder met hem? sterkte in ieder geval en zal voor je duimen.