onverklaarbare jeuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vivanes

onverklaarbare jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:25

Toen ik mijn merrie een paar jaar geleden kocht, vertelde de oude eigenaar mij dat ze zomerexzeem had. Na heel wat middeltjes uitgeprobeert te hebben, nog niet over, maar wel stukken minder.

Normaal gesproken is half oktober de jeuk toch wel altijd weg. Tot op vandaag schuurt mijn merrie zich nog steeds. Weliswaar alleen haar manenkam, maar ze heeft wel degelijk jeuk.

Vorige week is de vee-arts geweest, en die zei dat er veel paarden zijn die zich het hele jaar schuren, maar dit heeft ze eerder nooit gedaan. De VA heeft haar een spuit gegeven, ik meen iets van demotox, en dat was zuiverend van binnenuit en tegen parasieten en andere beestjes...

Nu anderhalve week verder, schuurt ze nog steeds.

Weten jullie misschien wat dit kan zijn?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:40

Het kan zijn dat ze te veel eiwitten binnen krijgt. Probeer eiwit arme brok te geven. Het kan ook aan het hooi liggen die te rijk is voor haar, dan oud hooi geven. Te veel eiwitten kan jeuk veroorzaken. Hooi mag je nooit minderen!!!!Als ze kuil krijgt, dan overgaan op hooi.

ellepel

Re: onverklaarbare jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 08:52

voedsel allergie misschien??

er zit in paardenbrok een hoop waar veel paarden niet tegen kunnen.
dan de brok/muesli een tijd weglaten ( minimaal een maand) en kijken of er zich iets verbeterd...wel hooi geven uiteraard

in de tussentijd volsta je met het geven van een vitamine preparaat....

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 19:19

Ze krijgt al eiwitarme bix van pavo. Ze krijgt hooi, en dat is nogal goed hooi waar veel inzit.

Maar dat is toch niet erg goed of wel omzomaar geen brokken te geven?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:34

Heeft ze geen luis of mijt??

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 19:40

Naar mijn mening niet, maar dat is zo klein dus dat is natuurlijk moeilijk te zien. Maar als ze luizen heeft, dan heeft ze dat toch niet alleen in haar manen?

summerland

Re: onverklaarbare jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:37

Ik kan niks vinden over Demotox op internet, ben wel benieuwd naar wat dat precies is.....

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:40

vivanes schreef:
Ze krijgt al eiwitarme bix van pavo. Ze krijgt hooi, en dat is nogal goed hooi waar veel inzit.

Maar dat is toch niet erg goed of wel omzomaar geen brokken te geven?

Tuurlijk kan je bix minderen of er zelfs afhalen. 1 van mijn paarden krijgt alleen hooi en wortels. Om de 8 weken een vitamine spuit. Ze is zelfs nu nog te dik.
Een paard kan alleen van hooi leven, ga je werken, dan moet je er energie in doen d.m.v. biks of een muslie. Het werk wat wij amateurtjes doen is eigenlijk niks.

In hooi kan heel veel eiwitten inzitten en met de biks erbij kan er net te veel zijn. Een paard heeft maar heel weinig eiwitten nodig.

Haal de helft van de biks eraf en kijk het aan.

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 11:09

Ik zal dat eens een tijdje proberen. Maar als ik de bix halveer, moet ze dan evengoed nog een vitaminespuit krijgen?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:01

Kijk naar je paard. Je heb snel in de gate dat ze wat meer nodig heeft. Als je gewoon zorgt dat ze voldoende goed hooi heeft en de helft van de bix dan krijgt ze voorlopig genoeg binnen. Een vitamine spuit kan je over een paar weken geven.