ik maak me zorgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

ik maak me zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 18:07

Ik heb een dravertje van 7 jaar oud. De eerste 2 jaar van haar leven is zo ondervoed geweest en ze is daardoor (?) vrij klein (1.50) gebleven.
Nu loopt ze al een poos (ik heb haar vanaf april, en het begon in mei) kreupel. Niet geweldig kreupel en ook niet continue. Nu loopt ze al weer kreupel vanaf oktober en nu pas wil de dierenarts echt verder gaan met de onderzoeken. Dit omdat het zo weinig kreupel (meer 'niet rad') was dat ze bang waren met inspuitingen toch niet een gewenst verschil te gaan zien. Dus als ze zouden verdoven en ze loopt toch al niet echt kreupel dat ze dat verschil bijna niet zullen zien. Nu is afgelopen dinsdag voor de derde keer de dierenarts erbij geweest en deze kon nu goed uitverdoven en het was inderdaad over bij de tweede verdoving, dus ter hoogte van de kogel. Dus nu is met zekerheid vastgesteld dat het om de kogel gaat. Nu had de dierenarts een waarschijnlijkheidsdiagnose van artrose. A.s. woensdag komt e-digit om foto's te maken van beide onderbenen. Heeft iemand ervaring en zou dit door de vroegere ondervoeding kunnen komen. Wat kun je nog na artrose. Ze loopt nu echt slecht, ook in stap. Ik heb zo'n gevoel dat ze misschien nooit meer goed gaat lopen. Wie weet iets meer van artrose, je leest er nml weinig over op internet. En ik weet heus wel dat ik moet afwachten tot woensdag maar ik kan dat zo slecht, wil graag van jullie horen als je ervaring hebt met artrose.

Rainta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:29

als ze echt ondervoed is geweest (niet dat je liegt, maar bedoel meer de graad van..) heeft ze een tekort aan bouwstoffen gehad op het moment dat ze die juist het hardst nodig had voor de groei en ontwikkeling van het bewegingsapparaat. Kunt je dus wel voorstellen dat haar botten, kraakbeen enzovoort niet op en top zijn. Dit hoeft niet perse, maar zou een mogelijke uitleg kunnen zijn. Misshcien heb je er wat aan en sterkte woensdag...

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:33

dravertjes zijn zowieso niet zo groot hoor.. dus daar kun je niet echt naar kijken of omdat je de stokmaat noemt een oordeel overvellen

stephanie81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:44

Een paard van een vriendin heeft al jaren artrose maar rijdt er nog bijna elke dag mee buiten door de polder.
Speciaal beslag heeft het paard zeer goed gedaan. Echt lange ritten of zwaar in de bak trainen doet ze niet meer, maar het is een heerlijk recreatie paard.

sommige DA willen het gewricht wel eens inspuiten met cortico-steroiden maar dat helpt bij veel paarden niet en is een dure aangelegenheid. soms is een dagelijke pijnstiller een uitkomst maar dat moet je zelf wel willen.

EN BEWEGING en WARMTE doen een paard met artrose alleenmaar goed. Als je het paard stil zet zal je zien dat het stijver wordt.

SUCCES woensdag

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:55

Nu bijna 19 jaar geleden kocht ik een zwaar verwaarloosd (ondervoed) veulen- en idd voordat ze op haar 4e ingereden werd : arthrose, verbening vd hoefkraakbeenderen!

zie hier dit topic : viewtopic.php?f=3&t=455955&st=0&sk=t&sd=a&start=50

als je nog vragen hebt, kun je altijd pb-en !

sterkte!

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 20:42

jeee en dan denk je een paardje te helpen he. Maar goed, bedankt voor je antwoord, ik heb het andere topic gelezen. Ik hoop dat ik woensdag meer weet en dat ik wat middeltjes kan uitproberen. Wat is er met jouw 19 jaar geleden zwaar verwaarloosde paard gebeurd?

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:43

samie schreef:
dravertjes zijn zowieso niet zo groot hoor.. dus daar kun je niet echt naar kijken of omdat je de stokmaat noemt een oordeel overvellen

onee? Waar haar jij die info vandaan
Er zijn er genoeg van 1.70 of zelfs soms 1.80

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:21

sannaa schreef:
jeee en dan denk je een paardje te helpen he. Maar goed, bedankt voor je antwoord, ik heb het andere topic gelezen. Ik hoop dat ik woensdag meer weet en dat ik wat middeltjes kan uitproberen. Wat is er met jouw 19 jaar geleden zwaar verwaarloosde paard gebeurd?

die zogenaamde fokker waar ik haar kocht (een manege in Heerle) had gewoon geldgebrek (en zeker gebrek aan kennis) er lag bij geen van de paarden'stro in de stal, stonden tot hun knieeen in de mest- de paarden waren allemaal ribbenkasten, ik kon dit veulen niet laten staan !!!

hier een foto toen ze net bij mij was, 3.5mnd (te vroeg om bij de moeder weg te gaan, maar ja, oordeel zelf of het zin had haar langer daar te laten !)

Afbeelding

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 19:50

jemig, nou die had ik ook meegenomen ja en misschien ook nog de dierenbescherming gebeld, mijn god, had moeders geen melk?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:17

sannaa schreef:
jemig, nou die had ik ook meegenomen ja en misschien ook nog de dierenbescherming gebeld, mijn god, had moeders geen melk?

moeders was net zo mager, dus ik vermoed dat moeders geen eten kreeg, althans, te weinig- de andere paarden zagen er ook zo uit, gelukkig is die persoon vrij snel daarna failliet gegaan, beter voor de paarden denk ik.

Wendy0207

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:22

zo da's idd erg mager. Succes ermee.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:30

Paard van een kennis van me heeft Artrose in de rug. Dit hoeft niets te maken te hebben met ooit ondervoedtte zijn geweest. Het paard van mijn kennis wordt door een goede fysio twee keer per maand behandeld en gaat aardig de goede kant op, na twee maanden wordt ze weer bijna dagelijks gereden. Succes

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:29

samie schreef:

ik had er 1 van 1.70 m. ik heb niet echt ervaring met atrose :S veel succes verder!

Mi_Amore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:40

samie schreef:

Onze draver Caruso is 1.73m

*edit: tegen artrose bestaan heel wat middeltjes die samen met fysiotherapie ofzoiets de pijn een heel stuk doen verminderen, als er echt mijn is...

1 van onze manegepaarden is ook een dravertje van 1.56m en heeft ook last van artrose... Hij loopt nog steeds zijn lesjes mee zonder pijn, alleen als ie echt door moet lopen merk je er iets van.

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 19:48

nou alle zorgen in 1 keer weg... op de foto's is geen artrose aantoonbaar. Sterker nog: als ik dit paard op deze fotos zou laten keuren wordt ze super goed bevonden dus ... wat het dan is... weet haast niemand. Zes weken stappen..... het kon erger.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:53

Gelukkig Sannaa !! ben heel blij voor je !

nog iets, ik weet niet precies hoe de aandoening heet, maar bij de kogel kan het zijn dat de band, die de oppervlakkige en de diepe buiger bij elkaar houdt (kan niet op de naam komen) te "strak" zit. Is daar ook naar gekeken ?

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 19:57

nee, niet naar gekeken, hoe kom je daarachter? En wat moet je dan doen? Ik ga morgen de ijzers laten verwijderen en kijken of ze misschien verkeerd op de ijzers is gezet waardoor bepaalde banden verkeerd belast werden (ook tip van bokker), ik heb weer goede hoop. Als je weet hoe ik erachter kan komen, dan houd ik me aanbevolen voor die strakke .... waarvan jij de naam niet weet. Ik kan ook nog een paardenfysiotherapeut langs laten komen, eric laarakkers of nelleke Deen. Ik hoop van je te horen.

bliksempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:57

Ik had een pony die is ingeslapen en had atrose maar als het dan niet op de fotos blijkt ben ik benieuwd wat het wel is!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:05

sannaa schreef:
nee, niet naar gekeken, hoe kom je daarachter? En wat moet je dan doen? Ik ga morgen de ijzers laten verwijderen en kijken of ze misschien verkeerd op de ijzers is gezet waardoor bepaalde banden verkeerd belast werden (ook tip van bokker), ik heb weer goede hoop. Als je weet hoe ik erachter kan komen, dan houd ik me aanbevolen voor die strakke .... waarvan jij de naam niet weet. Ik kan ook nog een paardenfysiotherapeut langs laten komen, eric laarakkers of nelleke Deen. Ik hoop van je te horen.

Het is me altijd bijgebleven dat zoiets kan optreden in de kogel, omdat, zoals je inmiddels weet via het topic wat ik doorgestuurd heb, mijn paard ondanks de arthrose pas met 14 onregelmatig ging lopen. Mijn hoefsmid (hoofcare)kwam langs en opperde 2 dingen: de arthrose die erger was geworden, of die band om de kogel. Ik hoopte natuurlijk het laatste (want dat konden ze opereren- kleine operatie) maar helaas was het de arthrose.

Net even gekeken op de site van hoofcare...stond er helaas niet op- volgens mij staat het wel in hun boek....maar dat heb ik uitgeleend ik dacht dat het de ringbanden heet, maar dat weet ik niet zeker.

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:12

ok, ga even kijken, dank je!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:14

@sannaa,
kun je de da niet nog een keer opbellen en vragen of het dat kan zijn? misschien had hij het voor zichzelf al uitgesloten??

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:20

kan ik doen ja. Ik ga eerst even surfen op internet. als ik niets kan vinden, dan bel ik dierenarts even op telefonisch spreekuur. Ze had het wel over de banden, dat daar wat mis mee kon zijn. Ze zei dat ze wel een echo wilde doen maar ze zei wat win je daarmee? Want het is toch sowieso nog zes weken stappen. Ik stap alleen lekkerder met een diagnose, jij? Wahaha.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:45

sowieso, ik wil liever weten wat het is (desnoods dat het heel erg is) dan dat je steeds onzeker bent.

Maar waarom heeft ze dan niet meteen ook een echo gemaakt als ze zelf ook had aangegeven dat het dat kon zijn?? Ze had dat dan beter (lijkt me) in 1 keer kunnen doen.

En wat je daarmee wint?? JE weet wat je paard heeft! en wat je eraan zou kunnen doen.

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:53

deze dierenarts maakte niet de foto. Dat heb ik door edigit laten doen omdat je dan meteen uitslag hebt en op cd krijgt. Dan kun je er mee naar de kliniek of wat ook. Dus ze kan er speciaal voor terugkomen. Misschien geeneens een gek idee, ik modder nu al vanaf april. Pfff.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:33

eh...nog even...het is maar een idee he, ik ben geen DA, maar ik wilde het toch even vermelden ivm mijn eigen ervaring !