Kunnen paarden een tia krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lovemischa

Kunnen paarden een tia krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 14:34

Weet iemand van jullie of een paard ook, net als een mens, een tia kan krijgen? Ik heb een pony van 31 jaar en hij is nu 2 keer zonder reden gevallen. De 1e keer stond er iemand uit de verpleging bij en die zei dat het leek of hij een tia had. Hij strompelde niet, lag ineens languit. De laatste keer kon hij niet meer omhoog komen. Hij heeft sowieso na het rollen moeite om weer op te staan. Na zijn 1e val stond hij op of er niks gebeurd was, net of hij zich schaamde. Ik rij nog op hem, af en toe een ommetje zonder zadel, in stap, maar als hij zo zonder reden valt vind ik het wel eng worden...

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:38

Het zou best kunnen. Ze kunnen ook een hartaanval krijgen. Het zal alleen niet zoveel voorkomen en de meesten zullen het niet herkennen. Een paard kan jammer genoeg niet zeggen wat het voelt.....
Ik hoop dat het niet vaker gebeurt, en je nog jaren onbezorgd van je paardje kan genieten.

_Dunja_

Re: Kunnen paarden een tia krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:32

Ik denk wel dat het kan.
Maar ik denk eerder dat als je paard al op leefdtijd is dat het gewoon met de ouderdom te maken heeft.

stephanie81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:51

Ja zeker kan een paard net als een mens een tia of " beroerte" krijgen.

Het heeft te maken met de bloedsomloop van het paard.
Alshet paard ouder wordt heeft het meer kans op bloedstolsel in het bloed. een tia is een klein propje van bloed wat tijdelijk een vaatje dicht drukt in de hersenen van het paard. Het heeft dus ook te maken met ouderdom. OOk een hartinfarct heeft te maken met bloedstolsels of propjes. Het is wel goed dat je je ponny in bweging houdt zo af en toe, daar is niks mis mee maar het kan nog een keer voorkomen dus je moet er wel rekening mee houden.

Succes en ga lekker nog een rondje met hem om. Ik hoop dat het niet meer voorkomt voor je.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:01

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovemischa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 21:40

stephanie81 schreef:
Ja zeker kan een paard net als een mens een tia of " beroerte" krijgen.

Het heeft te maken met de bloedsomloop van het paard.
Alshet paard ouder wordt heeft het meer kans op bloedstolsel in het bloed. een tia is een klein propje van bloed wat tijdelijk een vaatje dicht drukt in de hersenen van het paard. Het heeft dus ook te maken met ouderdom. OOk een hartinfarct heeft te maken met bloedstolsels of propjes. Het is wel goed dat je je ponny in bweging houdt zo af en toe, daar is niks mis mee maar het kan nog een keer voorkomen dus je moet er wel rekening mee houden.

Succes en ga lekker nog een rondje met hem om. Ik hoop dat het niet meer voorkomt voor je.

Bedankt voor de info! Heeft het nut er een dierenarts bij te halen denk je? Volgens mij kan die er verder niet veel aan doen. Ik zorg dat hij zoveel mogelijk beweging krijgt, lekker de wei in en veel wandelen/ rondje zonder zadel. Hopelijk blijft hij zo zo soepel mogelijk en gaat het opstaan na het rollen/vallen wat makkelijker.... Hij heeft me wel laten schrikken met zijn "grapjes"

santos

Re: Kunnen paarden een tia krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 02:00

da dacht laatst ook dat mijn paard een hersenbloeding of tia had gehad(22 jr), dus het kan wel degelijk. Hij kreeg uit voorzorg bloedverdunners. Gelukkig bleek het iets anders en is hij er weer bovenop gekomen

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 08:36

Ik ken een manege-pony die het ook gehad heeft, ze had echt aan 1 kant een scheef mondje en een hangend oortje, heeft erna nog eeuwen in de lessen gelopen.
Verder ken ik 2 paarden die een hersenbloeding of infarct gehad hebben, liepen los (wel allebei op andere maneges hoor) en strotten ineens neer... naar hoor.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:16

Een tia kan wel degelijk hoor, maar komt niet vaak voor. Het kan ook zijn dat je oudere pony stond te dutten en gewoon even omviel (mijn 6 jarige deed dat laatst toen ik erop zat en met iemand aan het kletsen was..... ) Een DA kan hier weinig aan doen voor je en als het echt een tia is dan kun je evt asperine poeder halen bij DA en dat door zijn voor doen. Dat werkt bloedverdunnend.