Uitslagen bloedtest, wie weet er meer van??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Uitslagen bloedtest, wie weet er meer van??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 18:16

Ik heb per ongeluk denk ik de bloedtest van mijn paard thuisgestuurd gekregen en ben dus niet gebeld door de dierenarts....krijg m niet meer te pakken, dat lijkt me ook logisch, maar er zijn een aantal waardes die niet binnen de referentiewaarden liggen en ik heb geen idee wat dit inhoudt!

Het gaat om:

Albumine is iets te hoog (50 moet zijn 29-48)
Alfa Globuline iets te laat ( 15 moet zijn 17-22)
Hemoglobine te laag (6,8 moet zijn 7,5-9,0) zeker bloedarmoede???
Hematocriet iets te laag (0.33 moet zijn 0,36-0,42)
Leucocyten iets te laag ( 4,8 moet zijn 5,0-10,0)
Lymfocyten net op t randje (25 moet zijn tussen 25-50)
CPK veel te hoog (225 moet zijn 75-160)
LDH te hoog (572 moet zijn 180-500)
Creatinine precies op t randje (106 moet zijn 106-168)

Wie kan mij hierover duidelijkheid verschaffen, want ik wil toch wel weten waar dit op duidt! Ik heb laten testen op bloedarmoede en ik denk die Hemoglobine wel te herkennen, maar ook getest op bevangenheid.......

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 18:57

Is geen van alle schokkend, behalve idd de hemoglobine (Hb) - die is te laag. Dus jouw paard heeft idd lichte bloedarmoede.

Een CPK van 225 is echt niet véél te hoog. Een blauwe plek/beet/kneuzing of gewoon gisteren nog goed gewerkt hebben en vandaag bloed prikken kan deze verhoging al veroorzaken. Een bevangen paard heeft CK en CPK waardes van in de 10.000.

Hematocriet (Ht) is de hoeveelheid rode bloedlichaampjes in het bloed. Laag Ht betekent ten eerste dat jouw paard relaxed was ten tijde van het bloed afnemen en niet z'n milt leeggegooid heeft om in actie (vluchten) te komen. Een paard bewaart nl een voorraad rode bloedlichaampjes in z'n milt, en gebruikt die pas als hij ze nodig heeft, dus tijdens het werk.
Ten tweede bevestigt een laag Ht dat hij inderdaad wat bloedarmoede heeft. Laag Hb houdt bijna altijd ook in minder rode bloedlichaampjes, en niet alleen tekort aan ijzer. IJzer is idd de kern van Hb, maar als je geen Hb kunt bouwen wegens gebrek aan ijzer, kun je ook geen bloedlichaampjes aanmaken. Het één heeft met het ander te maken.

Alle andere licht verhoogde of verlaagde waardes hebben echt geen klinische significantie.

Bloedarmoed kan ontstaan door minder groenvoer (winter). Net als in spinazie (voor mensen altijd aangeraden) zit ook in gras veel ijzer, en er is nu geen vers gras meer, maar ook door veel training, door wormeninfectie én door maagzweren (en bloedverlies daardoor) kan een paard tekort aan ijzer danwel hemoglobine en rode bloedlichaampjes krijgen.

Aangezien de alfa globuline (IgA) laag is zal er echter geen worminfectie in het spel zijn. Die is dan nl altijd verhoogd.

Blijft over voer, training of maagzweren. Dat laatste lijkt me niet waarschijnlijk, aangezien de bloedarmoede dan waarschijnlijk wel erger zou zijn.
Je paard zou dan bovendien (vage) koliekklachten moeten hebben.

Blijft over voer en training. Sectolin levert een simpel ijzerpreparaat (Sectolin Ferro) dat ik zelf bij bloedarmoede of preventief bij zware training gebruik en wat goed bevalt.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 19:01

Onwijs bedankt!!!! Dat geeft wat lucht zeg.....het is het voer, we hebben een slechte partij kuilgras gehad en er staan er twee hoefbevangen op stal en de derde zit er tegenaan. Daarnaast zijn er nu dus zo'n zes paarden met bloedarmoede, de één wat zwaarder dan de ander!

Harm heeft vorig jaar ook bloedarmoede opgelopen van een schrale wei en daarom nam ik nu geen risico! Pffff wel een beetje een opluchting, bedankt!!!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:09

Graag gedaan. Verifieer wel even bij je DA na de kerst of hij het ermee eens is!

En ga rustig Sectolin Ferro (of Pavo Ferro, die heeft het ook) bijvoeren. Kan geen kwaad als je je aan de dosering houdt. Teveel ijzer is ook niet goed!

salitka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:30

Ook ik heb het zelfde als Daffodil, staan ook op dezelfde stal, ik heb de arts dan wel gesproken, en die zei dat hij alleen maar bloedarmoede had, maar nu is mijn vraag, op mijn lijstje staat "Alkalische Fosfatase (kca)" die is bij mijn paard 141 en er staat dat het tussen 180 - 380 u/l moet zijn.
Kan iemand mij vertellen wat dat betekend?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:59

Alkalische fosfatase is één van de leverenzymen. Zo'n lichte verlaging is ook niet klinisch van belang. Je ziet wel vaker een (kleine) verstoring van de leverenzymen bij (slecht) kuil voeren.

unamie

Re: Uitslagen bloedtest, wie weet er meer van??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:05

voor de zeker heid zou je een keer kunnen ontwormen met Equest
het enige middel dat ook tegen bloedwormen helpt

2½ jaar geleden kocht ik een paard met een vrij dikke buik
ik heb haar laten keuren (ook bloedonderzoek ivm de dikke buik)
en daar kwam ook bloedarmoede uit en een besmetting met bloed wormen
dus equest gegeven en en extra ijzerpreperaat
ze leek wat op te knappen maar 3 maanden later kreeg ze koliek
en moest ik haar helaas in laten slapen
bij sectie vonden ze een verdikking in de maag
de oorzaak was niet helemaal duidelijk
misschien een slecht werkende maag spier
maar het zou dus ook een maagzweer geweest kunnen
zijn als ik de reactie van Ibbel lees

salitka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 11:32

Hartsikke bedankt voor je reactie Ibbel, wij zijn hier op stal weer wat geruster geworden, en Unamie, die wormenkuur ga ik ook halen, heb ik tenminste alles uitgesloten, bedankt voor jullie reactie.