Vreselijk hoesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Laura

Vreselijk hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 15:41

Hayjj..
Mijn vriendin haar paardje staat bij mijn fries op stal.
Het probleem is dat haar paardje aldoor heel erg moet hoesten.
Eerst stond ze op een andere stal waar ze nog veel meer last had.
Aangezien ik eco spul heb als stalbedekking, leek het mijn vriendin en haar ouders beter om haar paardje bij mijn paard te zetten. Ze staat er sinds vorige week, en de eerste dagen ging het echt geweldig, haast niet meer gehoest enzo. Maar dee afgelopoen dagen moet ze aldoor weer hoesten.
Ze stond eerst in een dichte stal met nog 6 paarden, en nu staat ze in een soort schuur, maar dan met 1 dichte kant zegmaar, meer frisse lucht.
Mijn vraag is nu of iemand weet wat goed tegen hoesten helpt, want haar hoest is echt vreselijk..

Sev_0ack

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 15:46

brood met honing erop

EdwardR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 15:52

Veel buiten de stal laten lopen, helemaal tijdens opstrooien

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:31

Ik zou eerst proberen achter de oorzaak te komen , want het paardje hoest niet voor niks . Grote kans dat het onderhand chronisch is geworden , omdat het al een tijd duurt. Als het een tijd lang al aan de gang is de oorzaak vaak een allergie voor stof /schimmel , wat in grote getale aanwezig is in stro (ook van de buurman waar die dan last van kan hebben) en hooi . Je vriendin kan ook overwegen om een bronchoscopie te laten doen , krijg je allicht wat meer duidelijkheid. Als het hoesten door blijft gaan , is de kans groot dat ie dampig word.

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:35

Mijn shet heeft dit ook, alleen is door de DA bevestigd dat ze chronische stalhoest of iets heeft, niks aan te doen dus tenzij in de dierenklinik (maar weet niet juist meer hoe dat zat) maar dan zou het in elk geval toch blijven terugkomen. Maar zij staat wel het maximum dat mogelijk is buiten en komt alleen binnen met echt slecht weer, sindsdien is het hoesten hard geminderd. Ze kan gewoon niet tegen stof.

suziehj

Re: Vreselijk hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:27

ik zou de DA er voor de zekerheid naar laten kijken. Waarschijnlijk zal deze dan Ventipulmin ofzo geven met poeder. dit werkt erg goed en snel, je moet een paard dat veel hoest trouwens altijd na laten kijken want veel hoesten kan de longblaasjes aantasten en dan kan het chronisch worden.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:20

Wat voor hooi krijgt ze of heeft ze hiervoor een poos gehad?
Kan zijn dat er schimmels inzitten die al last geven voordat je ze zelf kan zien. Dat heb ik nml met kleine baaltjes kuil gehad die veels te nat bleken te zijn. Tegen hooi kan 1 van mijn paarden helemaal niet en dan waarschijnlijk niet eens door stof maar door schimmels......
Is de DA al geweest?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:33

Ik zou er idd een DA bijhalen (als die nog niet geweest is). Hoesten bij paarden is een heel ander verhaal als hoesten bij mensen!!

Wat je kunt doen voor het paard is idd genoeg frisse lucht (maar geen tocht!!!), goede stalbodem, goed stalklimaat, gespoeld hooi of voordroog en als het kan zoveel mogelijk weidegang.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:48

Veearts erbij. Gezonde paarden hoesten niet. Bij te lang wachten met de juiste behandeling loop je het risico dat het chronisch wordt.

_Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 11:38

Dierenarts komt vanmiddag!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:47

Duur dagje voor de DA (tenminste voor jouw portemonnee).
Wat zei hij????

_Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 22:16

Ze heeft astma!

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:44

ooow neej en wat is de behandeling????

_Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 21:59

Ik heb er verder niks over gehoord, ik was er zelf ook niet bij

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 02:00

Paard is dus dampig

indra10pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 08:36

hoi, kijk je wel uit voor je eigen paard. Vreemde hoestende paarden hebben vaak virussen of bacterieen bij zich waar ze zelf immuun voor zijn maar waar jou paard nog geen weerstand tegen heeft. Je moet uitkijken dat jou paard straks niet ook staat te hoesten.

Ook zou ik al zijn voer stofvrij geven (slobber, bix klein beetje nat enz). Ieder beetje stof prikkelt de longen en dan begint het hoesten weer.

Heel veel succes en beterschap, annemarie