hoefzweer doorgebroken, wanneer neemt zwelling af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

hoefzweer doorgebroken, wanneer neemt zwelling af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 11:51

viewtopic.php?f=3&t=511316&hilit=

Gisteren is er dus een hoefzweer boven de hoef doorgebroken bij mijn paard. Woensdag was er niets aan de hand. Ik heb m'n paard alleen donderdag wat kreupel gezien, ze had een dik been. Hoefsmid gebeld en deze is gisteren laat nog geweest. Mijn paard stond gistermorgen op 3 benen. Ik kon niet aan haar dikke been komen. Gistermiddag stond ze er weer enigzins op en bleek dus boven de hoef een gat ontstaan te zijn waar etter uitkwam.
Nadat de hoefsmid gisteren geweest is, heb ik m'n paard nog evne buiten gehad. Ze was minder kreupel.

Vanmorgen leek ze in de bak niet meer kreupel, ze heeft flink gebokt en gegaloppeerd (ze was weer vrolijk). Op beton stapt ze nog kort, maar niet kreupel meer. Maar haar been is dus nog steeds enorm dik. Tot aan het spronggewricht. Ik kan niet echt zeggen dat het nu heel warm is o.i.d. Aan haar been mag ik weer een beetje komen, maar nog steeds vindt ze het niet fijn.
In de biotex zetten is mislukt, mevrouw werkte niet mee. Ik heb het been dus maar met koud water gespoeld en daarna de emmer met biotex langzaam over haar been leeggegooid.
Wanneer moet de zwelling af gaan nemen?

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:12

ten eerste zet je paard in verband, je heb nu een open gat in de hoef hierdoor kan je het erger maken, als er nog zwelling is is er ook nog irritatie dus eerst in een nat betadine scrub verband dit zuigt en houd de hoef zacht, mocht je zweer dan verder open moeten kan de hoefsmid of dierenarts dit makkelijker doen, daarna je paard in een betadine oplossing veband zetten dit hard de hoef weer uit... het dikke been afspuiten en stappen, een "kreupel"paard nooit los in de bak zetten, altijd aleen maar op het harde recht toe recht aan stappen... stel dat zijn kogeltje gekneusd is maak je het alleen maar erger... succes

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:16

Hier hetzelfde verhaal en hebben geef shaneen gelijk, hebben hetzelfde moete doen. Bij ons heeft de hoefsmid later het zogenaamde "wild vlees" weggesneden uit de hoef waardoor ze nu een kotje heeft wat mee aan het uitgroeien is. Loopt ook niks kreupel ofzo en kan er perfect mee rijden.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:50

shaneen heeft gelijk maar dat been had nu toch wel dunner moeten zijn. dus als het niet snel beter(dunner) wordt DA bellen voor ontstekingsremmers een hoefzweer kan ook doorslaan naar de rest van het been en dan krijg je bloedvergiftiging en daar zit je helemaal niet op te wachten.. hoe is de temp van je paard!!?

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:29

mijn paard heeft deze week voor de tweede keer in een maand een hoefzweer gehad. advies van de dierenarts: 2 keer per dag 10 minuten in de biotex zetten ivm ontstekingen. ook heb ik mijn paard op pijnstillers staan. hij staat gewoon in de wei, beweging is alleen maar goed. waar is de zweer uitgebroken? bij Rover aan de kroonrand, dus de smid moet er bijkomen omdat hij nu voor de tweede keer met een losse hoefwand zit

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:30

vind het trouwens snel dat het na een dag al over was, rover is eerst een week echt goed kreupel en ziekjes geweest voordat het openbrak (en zo ook toen hij de eerste keer een hoefzweer had)

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 21:57

Bij mijn paard is het dus bij de kroonrand doorgebroken. Volgens de smid niet iets ernstigs. Ze is dus echt maar 1 dag kreupel geweest. Maandag is de smid geweest en was er niets aan de hand. Ik ontdekte donderdag een dik been, en ze liep licht kreupel. Vrijdagmorgen stond ze op 3 benen. En vrijdagmiddag was de boel door en stond ze er weer op.
Ze is nu niet meer kreupel. Het been is nog wel dik, maar ik heb het idee dat het iets begint af te nemen.

Ik moet eigenlijk ook 2 keer per dag die hoef laten weken in de biotex, maar ik krijg m'n paard niet zo ver. Ik vul nu dus een emmer water +biotex en spoel haar been langzaam af.

Lonnie, heeft jouw paard er een losse hoefwand aan overgehouden? Hoe kan dat dan? Bij mijn paard is de boel precies boven de hoef opengebroken. Is een snee zeg maar van ong 5 cm lengte, 1 cm hoog. Dit moet gewoon weer herstellen volgens de smid. De hoef moet verder normaal blijven groeien.

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:50

ik weet niet echt hoe het kan dat zijn hoefwanden loszitten. Wat er zeker mee te maken heeft is dat hij een aantal keer hoefbevangen is geweest, waardoor zijn hoefbeentje al wat gekanteld is met als gevolg dat de wand al niet meer zo superstevig was natuurlijk. Die hoefzweer was de druppel, maar mijn smid deed er ook rustig over, kwam allemaal goed volgens hem, terwijl andere mensen echt denken dat het t einde van de wereld is als de hoefwand loszit. Ik zie nu in ieder geval met eigen ogen dat mijn paardje gewoon lekker door kan lopen ook al zit de hoefwand los, over n halfjaartje is de nieuwe hoornlaag eronder gegroeid en is het allemaal weer ok

Gilraen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:56

ooit gedacht aan einshoe, als ik het goed heb wordt een been daar ook dik bij, maar als je er te laat bij bent blijft dat altijd zo

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:59

Wat isdat precies, gilrean?

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:04

ik denk dat ze einschuss bedoelt, staan veel topics over op bokt

Gilraen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:07

die jah:P kan geen duits:P

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:26

lonnie schreef:
ik weet niet echt hoe het kan dat zijn hoefwanden loszitten. Wat er zeker mee te maken heeft is dat hij een aantal keer hoefbevangen is geweest, waardoor zijn hoefbeentje al wat gekanteld is met als gevolg dat de wand al niet meer zo superstevig was natuurlijk. Die hoefzweer was de druppel, maar mijn smid deed er ook rustig over, kwam allemaal goed volgens hem, terwijl andere mensen echt denken dat het t einde van de wereld is als de hoefwand loszit. Ik zie nu in ieder geval met eigen ogen dat mijn paardje gewoon lekker door kan lopen ook al zit de hoefwand los, over n halfjaartje is de nieuwe hoornlaag eronder gegroeid en is het allemaal weer ok

Dus je gebruikt je paard wel gewoon? Ik vind een losse wand ook niet erg prettig, heb er hele erge verhalen over gehoord.

Het been van mijn paard is bijna niet meer dik. Ik heb het been nog wel 2 keer met een biotex sopje afgespoeld. Het is me vandaag wel 10 seconden gelukt om de hoef in het sopje te houden. En dat is voor mijn paard heel erg lang.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:29

twee maal daags een kwartier in de soda zetten, soda werkt erg diep in , en zorgt dat de zweer dus ook van binnen goed gereinigt word
zo'n dik been is niet goed, maar hoeft niet meteen einschuss te betekenen hoor

even de dierenarts raadplegen zou ik wel aanraden !

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:33

crossmonster schreef:
twee maal daags een kwartier in de soda zetten, soda werkt erg diep in , en zorgt dat de zweer dus ook van binnen goed gereinigt word
zo'n dik been is niet goed, maar hoeft niet meteen einschuss te betekenen hoor

even de dierenarts raadplegen zou ik wel aanraden !

De zwelling neemt al af.

Ik ga nog wel door met 'soppen' met biotex. Soda prikt te veel. Biotex heeft dezelfde werking, maar is prettiger voor het paard.

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:51

ik gebruik idd oook biotex ipv soda. mijn smid raadde me juist met klem aan om m zoveel mogelijk beweging te geven. helaas op de dag dat ik dat wilde doen had hij een hoefzweer aan een ander been met als gevolg weer 2 weken pijnstillers. kon ik dus nog niks doen. donderdag loopt de kur af en als hij dan niet kreupel loopt ga ik rustig aan de gang

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 20:56

lonnie schreef:
ik gebruik idd oook biotex ipv soda. mijn smid raadde me juist met klem aan om m zoveel mogelijk beweging te geven. helaas op de dag dat ik dat wilde doen had hij een hoefzweer aan een ander been met als gevolg weer 2 weken pijnstillers. kon ik dus nog niks doen. donderdag loopt de kur af en als hij dan niet kreupel loopt ga ik rustig aan de gang

En dan kun je ondanks de losse wand gewoon trainen?

En moest jouw paard aan de pijnstillers? Mijn paard heeft 1 dag echt last gehad. Is bij jou de zweer er uit gesneden of doorgebroken?

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:05

de eerste keer, aan zijn voorbeen is hij uitgesneden, maar blijkbaar was dit niet genoeg en is de zweer alsnog bjii de kroonrand doorgebroken. die veearts had oook al gezegd dat uitsnijden vaak niet echt helpt en dat je gewoon moet wachten tot het vanzelf naar buiten komt. de eerste keer is hij gelijk aan de pijnstillers gegaan vanaf het moment dat hij echt op 3 benen liep tot het moment dat op de plek waar de ontsteking was doorgebroken geen pus meer uit de kroonrand kwam en de wond netjes droog werd. hetzelfde geldt voor zijn achterbeen, hij had zoveel pijn en raakte op den duur onderkoeld omdat hij alleen maar lag en niet bewoog vanwege de pijn. met pijnstillers verbeterde dit gelijk en zo kon hij nog wel wat uurtjes op de wei, want de stal breekt hij af. daar staat hij voornamelijk hooi te eten en loopt een beetje, maar niet zoveel dat het overbelast zou raken. bovendien is beweging beter voor de doorbloeding en al, dus dikke benen heeft hij ook niet echt gehad.
Ophet moment dat hij donderdag weer goed loopt ga ik eerst heel veel met m stappen enlangzaam opbouwen. Maar de woorden van de smid waren: hup meid, zadel erop en lopen met dat beest. En omdat er niks van de wand verwijderd is loopt hij verder ook niet kreupel ( van voor dan, achter moet ik donderdag even afwachten)