Wordt rotstraal door meer beweging minder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Wordt rotstraal door meer beweging minder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 20:14

Mijn paard heeft al jaren last van rotstraal. Ik probeer er echt alles aan te doen, met jodumoplossing, Egyptische zalf, hipposol. Smid de straal vaak laten uitsnijden, zodat er lucht bij kan. Het lijkt elke keer beter te gaan, maar wordt daarna weer slechter. Vandaag had mijn paard echt hele diepe groeven en een zachte straal). Mijn paard komt elke dag (winter en zomer) 4 uur naar buiten en wordt 1 uur bereden. Een natuurlijk hoefbekapper (kap mijn Paard zelf natuurlijk en laat controleren) liet me weten dat door meer beweging hoefstraal weggaat. Ik heb misschien de mogelijkheid mijn paard naar een open stal te verhuizen (of ik het doe, weet ik nog niet, zie ander topic). Echter daar staan de paarden overdag 12 uur in een modderige paddock in de winter, s'avonds op stal met paddock. Zomers 24 uur op de wei. Zou deze meer beweging rotstraal kunnen verbeteren? Wie heeft daar ervaring mee, of zou in veel modder staan de rotstraal juist verslechteren?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:19

Hmm.. ik denk niet dat het beter wordt van 12 uur in de modder met allemaal bacterien.. En dat beweging is wel goed denk ik, op harde weg.
Mijn paard had een begin van rotstraal en we moesten er 4 keer in de week teer op smeren, na 2 week was de straal weer kerngezond.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:36

Ik denk dat het alleen maar erger wordt door in de modder te staan.
Misschien kan je proberen of chloor erop sprayen helpt?

Miijn pony was het aan het ontwikkelen volgens mijn hoefsmid, en die zei dat ik elke dag chloor gemengd met water, moest sprayen

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:40

Een goede doorbloeding is natuurlijk voor ieder paard goed, rotstraal of niet. Op die manier kan het lichaam bijvoorbeeld afvalstoffen goed afvoeren. En een goede doorbloeding krijg je voor elkaar door te bewegen. Ik denk dat dat is wat die bekapper bedoelt.

its_me_lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:55

Modder is inderdaad niet goed voor rotstraal, wat hierboven word gezegd van teer is wel heel goed, ook kun je sprayen met CTC (een blauwspray) om de straal hard te krijgen. Dit kun je via de dierenarts krijgen. Als je het niet vertrouwd zou ik naar de dierenarts gaan die kan dan eventueel samen met een hoefsmid kijken of het niet ernstiger is, want rot straal kan ook erger worden en dan krijg je 'straal kanker' en dat is geen pretje (ervaring)!!!

Xox

Re: Wordt rotstraal door meer beweging minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:42

Beweging kan rotstraal verbeteren. Teer zou ik er niet opsmeren. je pakt de hoef dicht en de bacterieen eronder die daardoor een ideaale leef omgeving hebben om zich te vermeerderen. De bovenlaag lijkt hierdoor hard. Maar daar onder rot de hoef weg. Goede middelen tegen rotstraal zijn violetspray, Keralit, kevin bacon's hoofsolution.

Ik las hierboven iets over chloor

verder een schone droge stal. Mijn ene paard kan door omstandigheden niet in de wei maar staat nu in een inmiddels modderige bak. Daar heeft ze de hoeven naderhand beter dan toen ze stalrust had. Ondanks een schone stal.

Ook biotine is een belangrijk obderdeel van gezonde hoeven.

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:08

ctc spray werkt goed. is een blauwe ontsmettingsspray en niet zo duur verkrijgbaar bij de dierenarts

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:46

Beweging is (bijna) altijd goed en bevordert de genezing. En ook al hou je de stal nog zo schoon, je kunt niet voorkomen dat de hoeven van je paard met urine en mest in aanraking komen, wat ook niet al te best is voor de hoeven van je paard.

Aangezien jouw paard last van chronische rotstraal lijkt te hebben zal het met zijn algemene weerstand te maken hebben. En die zou wel eens sterk kunnen verbeteren als hij zoveel buiten kan lopen.

Misschien is het ook raadzaam om je paard eens door te laten meten door een homeopaat, het kan zijn dat hij een tekort aan bepaalde stoffen heeft.

Staat jouw paard trouwens op stro of zaagsel? Zaagsel blijft meer aan de hoeven plakken en is dus niet aan te raden voor paarden met rotstraal.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:26

Droog houden! Droog land, schone stal, en inderdaad geen zaagsel want dat is niet zo super voor de hoeven.
En ik zou toch teren.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:33

Ja.. ik begrijp niet waarom Xox daar zo tegen is, maar bij mij heeft het heel goed geholpen! Het houdt alle bacterien tegen en het beschermt goed.. Aggja

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 18:52

Maar je krijgt een hoef nooit bacterieloos voordat je gaat smeren. Je pakt ze dan onder de teer. Waardoor er geen lucht meer bij komt. Bacterieen leven graag in een zuurstofarme ongeving en zullen zich dan ook vermeerderen. De bovenkat lijkt dan ook heel mooi. Totdat de hoefsmid eens de hoef wat korter bekapt dan snap je het probleem wel. De hoef is helemal rot en de kans op straal/hoefkanker is dan heel groot.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:27

ja, ik begrijp dat verhaal wel, en is ook wel logisch eigelijk, maar mijn paard is er mee verholpen, dus ik heb er wel vertrouwen in

Rainta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:16

mijn paard dr hoeven zijn idd helemaal naar de klote gegaan door teren ookal was mij dat destijds geadviseerd door meerdere betweters..... Nu gebruik ik teatree olie (puur) voor die enkele keer dat de rotstraal zich aandient...

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 18:20

Bedankt voor al jullie tips. Ik ga zeker een paar middelen proberen, maar ga Pallas misschien toch van stal veranderen waar hij elke dag meer naar buiten komt en in de winter dan maar iets vaker in de modder staat.

Xox: dat is precies waar ik ook aan denk. Pallas heeft het laatste jaar niet zo'n goede weerstand gehad en ik heb het idee dat als hij meer buiten is, het beter is voor zijn hoeven (wegens doorbloeding) Pallas staat verder in een schone stal, maar ik kan niet vermijden dat hij in zijn eigen urine en mest gaat staan. Jij hebt dus ook goede ervaringen gehad met verbetering van rotstraal toen je paard meer buiten stond.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 18:24

EllenLouise: mijn paard staat op stro en de stal is heel schoon en droog. Daarom denk ik dat je zeerzeker gelijk hebt en meer beweging beter is. Biotine krijgt Pallas al een jaar en dat heeft voor de verbetering van de hoef zeer veel gedaan, behalve da´n de rotstraal. Ik ga er ook een homeopaat bij halen, om te kijken of Pallas niet ng meer mineralen mist. Bedankt!

paardenmaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:12

Ik moest van de vorige stal eigenaar een aantal dagen betadine op de zool smeren. Na een dag of drie vier een laagje teer erop.

Bij mijn vorige paard voldeed een laagje teer eens per maand voldoende.
Maar goed die had goede hoeven.

ehhh .... ja ik heb ook wel eens gehoord dat mensen het in soda of biotex laten weken om de hoef goed te reinigen...

een schone, droge, bodem van de stal is ook belangrijk, en natuurlijk de beweging en goede voeding, goed uitkrabbelen, blahblahblah die ken je vast al.

(Toen ik mijn paard biotine ging bijvoeren, tegen de enorme brokkelhoeven, werd het rotten van de hoef ook een stuk minder)

En om op je vraag terug te komen... meer bewegen, zoals de mod een paar reacties terug zegt, daarmee worden de gifstoffen beter afgevoerd. dus op termijn zal dat zeker beter zijn!

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:43

mijn paard is gevoelig voor rotstraal, bij hem heb ik in het begin iedere dag teer op zn stralen gedaan en verder staat hij overdags buiten (nu redelijke blubber zooi) en het komt niet terug... natuurlijk is blubber niet optimaal, maar in mijn geval maakt het weinig uit, denk dat het slechter is dat hij veel in een vieze stal staat dan kan lopen in de blub..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:03

Rainta schreef:
mijn paard dr hoeven zijn idd helemaal naar de stinkmodder gegaan door teren ookal was mij dat destijds geadviseerd door meerdere betweters..... Nu gebruik ik teatree olie (puur) voor die enkele keer dat de rotstraal zich aandient...

mijn paard heeft 1 x rotstraal gehad; niet dramatisch maar toch een gat in de straal waar ik een vingerkootje in kon steken.
De hoefsmid (jawel) heeft mij geadviseerd om elke dag een prop watten doordrenkt met teer erin te proppen. Moest wel elke dag ververst worden.
Het is in een paar week keurig genezen.
Hoefteer werkt op zich ook antiseptisch.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:06

Lees de paard en sport van deze maand maar eens. Daar praat een hoefsmid (die van anky en edward en anderen) ook over rotstraal.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:21

beantsje schreef:
Rainta schreef:
mijn paard dr hoeven zijn idd helemaal naar de stinkmodder gegaan door teren ookal was mij dat destijds geadviseerd door meerdere betweters..... Nu gebruik ik teatree olie (puur) voor die enkele keer dat de rotstraal zich aandient...

mijn paard heeft 1 x rotstraal gehad; niet dramatisch maar toch een gat in de straal waar ik een vingerkootje in kon steken.
De hoefsmid (jawel) heeft mij geadviseerd om elke dag een prop watten doordrenkt met teer erin te proppen. Moest wel elke dag ververst worden.
Het is in een paar week keurig genezen.
Hoefteer werkt op zich ook antiseptisch.

Dat is ook iets anders dan de hele hoef er mee dicht te pakken. Je haalt het watje er weer uit. Dus kan er lucht bij.

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:32

mijn veearts heeft ooit gezegd dat een natte weide beter was dan heel de dag op stal tussen de bacterien. verder schoon houden en zeker niet afdichten met teer!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:56

Rotstraal komt door een bacterie, een natte bak heeft daar dan niet zoveel mee te maken... het is niet de blubber en nattigheid die het veroorzaakt maar de bacterien die overal voorkomen.

Zeker niet de hoef afsluiten met teer tenzij hij schoon, droog en uitgesneden is..... helaas krijg je de hoeven nooit echt schoon.

Wat ook helpt is uitsnijden en een droogzetpeniciline voor koeien erin spuiten. Dit droogt alles uit waardoor de hoef weer hard wordt.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:15

Ik zweer bij Egyptische zalf, een chemische goedje. Droog ook uit maar dood de bacterien. Te koop bij veel ruitersportwinkeles en natuurlijk zorgen voor een goede weidegrond of droge en vooral schone stal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:59

Een goede doorbloeding is sowieso heel belangrijk voor de afvoer van afvalstoffen.
Daarom is dit ook het allerbeste voor de hoeven zelf, beter dan welk zalfje of smeersel dan ook! Nou zal dat, ivm met alle bacterien bij rotstraal, ook wel belangrijk zijn lijkt mij! Over teer zal de averechtste werking bij rotstraal al ergens vermeldt zijn, Egyptische zalf schijnt hét middel te zijn. Zelf heb ik onlangs van Leovet Straalsan aageschaft, waar ik ook wel het vertrouwen in heb