Ontsteking doorgebroken, en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Ontsteking doorgebroken, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 16:19

viewtopic.php?f=13&t=510999&hilit=

Gisteren plaatste ik dit topic. M'n paard had een dik been en was kreupel. Vanmorgen was het been nog dikker. Ik had al een afspraak gemaakt met de hoefsmid, deze komt nog.
Ik heb de boel afgespoten, wat met m'n paard gestapt en haar weer op stal gezet. Ze is niet (meer) stokkreupel.
Vanmiddag was de boel opengebroken boven de hoef. Dus niet in de kroonrand, maar in het stuk waar de haren al zitten zeg maar, pal boven de kroonrand. Er kwam etter uit. Ik heb haar been weer gespoeld met koud water, het been is nog steeds dik.
Maar nu? WAt kan het zijn, het lijkt wel op een hoefzweer? Kan het toch van een nagel komen? Kan een nagel in 3 dagen zo'n ontsteking veroorzaken dat de boel boven de hoef doorbreekt? Zou er toch een ontsteking in de hoef gezeten hebben en misschien nog zitten? Samenloop van omstandigheden? Veert het kunsthoorn toch te weinig waardoor er ontwenst druk ontstaat?
De hoefsmid heeft echt geen ontsteking in de hoef gevonden toen ze 3 dagen geleden bekapt en behandeld is.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:32

een rottige samenloop van omstandigheden zou ik zeggen, maar goed dat het is uitgebroken, probeer het goed open te houden he ?

sterkte !

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 16:35

Mist schreef:
een rottige samenloop van omstandigheden zou ik zeggen, maar goed dat het is uitgebroken, probeer het goed open te houden he ?

sterkte !

en er nog wat opsmeren? Biotineshampoo of Acederm? Zou ze nog antibiotica ofzo nodig hebben? Ik wacht nu op de smid, kijken wat deze zegt. Maar alles wat ik kan doen wil ik graag doen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:39

absoluut geen antibiotica ! stel dat het nog niet helemaal gerijpt is (denk ik niet omdat het al doorgebroken is) maar AB vertraagt de rijping en dan ben je met een hoefzweer nog langer bezig. Ik zou weken in warm water met soda 2x per dag (goed week laten worden) en goed proberen het korstje wat toch gaat vormen er af te krabben.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 16:43

Mist schreef:
absoluut geen antibiotica ! stel dat het nog niet helemaal gerijpt is (denk ik niet omdat het al doorgebroken is) maar AB vertraagt de rijping en dan ben je met een hoefzweer nog langer bezig. Ik zou weken in warm water met soda 2x per dag (goed week laten worden) en goed proberen het korstje wat toch gaat vormen er af te krabben.

Ik ben ook geen voorstander van antibiotica hoor.
Alleen dat openhouden van die wond zal nog lastig worden, ik mag niet eens aan haar been komen. Hoeven uitkrabben zit er niet in nu. Ik wil uiteraard ook nog horen wat de smid er van gaat zeggen (waar ik nu op zit te wachten)

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:46

GEEN Acederm, heb geleerd met EHBO-cursus dat dit de wond afsluit en de etter moet er juist uit!! Als het dik blijft, toch even VA erbij halen...

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:14

VMR -> MD

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:37

Misschien ook maar even een dierenarts erbij halen?

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:43

in de soda of de biotex

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:01

Probeer te zorgen dat er geen nieuw vuil inkomt dus houdt de stal schoon!
Verder veel stappen. Hierdoor blijft het sneller open!

Succes ermee

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 22:25

De smid is geweest. Het is volgens hem een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Een hoefzweer dus.
Ik moet m'n paard inderdaad beweging geven. En verder in de biotex. Ik heb haar dus nog even in de bak gehad. Op een gegeven moment g ing ze uit zichzelf draven, staart er op. ZE loopt nog niet weer geheel zoals het hoort, maar vrolijk is ze wel weer. Vanmorgen vond ik haar op 3 benen en dan is dit natuurlijk een stuk beter.
Ik heb haar been nog afgespoten, wat jodium er op gedaan. En verder moet ze dus inderdaad 2 keer per dag in de Biotex totdat de zwelling weg is.
Na het weekend moet het volgens de smid over zijn.