Puk is ziek, maar wat het is, is onduidelijk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Puk is ziek, maar wat het is, is onduidelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 15:53

Onze 5 jarige shetlander is ziek.. ze at al een tijdje vrij slecht en ze woensdag ging ze wel staan om te plassen, maar kwam er geen plas uit, dus kwam de veearts. Ze hebben haar opgevoeld, bloed afgenomen, mest meegenomen, urine uit de blaas gehaald geduwd in de buik. Etc. Ze konden vrij weinig vinden, wel wisten ze dat het niet de ijerstokken waren want die voelden goed. Ze zouden de volgende dag terug komen met de ego, om te kunnen zien wat er nou precies in de buik zat. Die avond zouden ze ons bellen over de uitslagen, of er geen bloed in de urine zat, of er zand in de mest zat of er iets niet goed was aan het bloed. Nou alles was goed, er zat een klein beetje zand in de mest, maar niet veel. Ze kwamen gisterochtend terug, en gingen weer opvoelen en mest checken, (kon ook heel makkelijk thuis) maar de ego was niet nodig, het leek weer goed te zijn, ze wisten niet wat het geweest was en ze leek weer beter. Ook at ze weer wat meer, en haar buik was soepeler.
Maar vandaag lag ze opeens weer in de wei(ze ligt dus echt nóóit)
eet ze haar eten niet op, raakt ze haar hooi niet aan, heeft ze duidelijk pijn in haar buik als ik er zachtjes tegen aan druk, plassen doet ze erg veel, maar soms lukt het haar ook weer niet. Etc. Ik maak me er toch een beetje zorgen.. We willen niet meteen weer de VA bellen, eerst nog een dagje wachten. Ze ligt namelijk niet te rollen enzo, en ze galopeerd wel gewoon naar je toe in de wei.
Beetje eng.

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:04

zou wel ff DA bellen. Als een pony eenmaal dergelijk gedrag vertoont is het wel echt verstandig om er iemand bij te halen, een pony doet niet zo voor de lol, en hoe eerder je erbij bent hoe beter.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:11

veel plassen en pijn dan denk ik een blaasonsteking of de nieren,
ik zou er maar nog eens een DA goed heen laten kijken voordat het dadelijk te laat is of dat het nog erger word

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 19:46

ja maarja, de DA heeft haar ent dus gezond verklaard en verder maakt ze niet een hele zieke indruk, op blaasonsteking is ze gecheckt en op haar nieren ook. Als ze het morgen nogsteeds heeft, bellen we haar wel

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:05

Nou als het zo blijft zou ik maar snel bellen..

Appelflapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:59

Ik zou een keertje bellen als hij weer in de wei ligt en dan kan de dierenarts zien dat hij dat ook echt doet.

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:45

Klinkt mij niet helemaal gezond in de oren.
Bel de veearts en leg hem het probleem voor.
Dan kan hij altijd nog beslissen om langs te komen.

Kunnen het geen niersteensteentjes zijn of blaasgruis?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:47

Ik zou het nog niet vertrouwen ook al is er de vorige keer niets gevonden. Misschien naar (een andere) kliniek?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:48

VvdD -> MD

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 14:40

het gekke is dus dat ze wel gewoon door de wei sjeest, op der blaas gecontroleerd is, bloed onderzoek is gedaan alles, ze hebben alles onderzocht. Ik ga zometeen nog eventjes kijken... En we hebben gezegt dat we dinsdag de veearts weer bellen als het niet minder wordt. Het is niet dus dat ze doodziek ligt te wezen in haar stal, anders had ik de DA ook gebeld hoor Een andere kliniek, ja naja we zitten gewoon bij Faculteit Utrecht. Dat is toch wel de grootste lijkt mij zo.