Licht hoefbevangen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowylover

Licht hoefbevangen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 18:43

Mijn pony is 21 jaar en licht hoefbevangen?

Ze liep vorige week mank met linksvoor alleen na een tijdje rechtsvoor ook niet meer belasten, dus de DA gebeld en geconstateerd dat ze licht hoefbevangen was. Twee spuiten gehad en ze moest een week lang medicijnen nemen. Met de sneeuw ging het heel goed alleen nu gaat ze weer hard achteruit. Heb de hoefsmid gebeld en die komt zo snel mogelijk.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat hebben jullie gedaan?
Laatst bijgewerkt door snowylover op 22-12-05 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:44

wat meer info geven zou makkelijker zijn.

snowylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 18:51

Gedaan.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:51

op sober voer zetten !
en verder vaak koelen, en niet rijden uiteraard !

wat wil je dat de smid doet?
hij kan er zooltjes onder leggen.
maar hoe weet de dierenarts dat het licht hoefbevangen is?
heeft hij foto's gemaakt van de hoefbenen?
pas dan weet je zeker in welke mate hij het heeft.
de pony is al op leeftijd, dus houd er rekening mee dat het erger kan worden als nu ..

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:52

VMR -> MD

snowylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 18:55

Ze krijgt nu wortels en staat in een zwart stukje land. Hooi een heel klein beetje.

De smid kan kijken of het misschien een hoefzweer is en eventueel hoefbevangen.. Idd foto's maken maarja ze staat nu de hele dag stil. En we willlen niet dat ze pijn heeft.

Rijden doen we al tijden niet meer. Er reed een meisje van 11 op 1x per week maar nu allang niet meer.

Cookies

Re: Licht hoefbevangen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:05

Eerst is het handig om uit te zoeken waar je pony hoefbevangen van is geraakt. Als je de oorzaak hebt dan kun je daar al wat aan doen. Je pony kan gewoon hooi eten hoor, dat is geen probleem.
Toen mijn pony hoefbevangen raakte heb ik metacam gehad voor hem. Toen dat op was moest ik Ascal 600 geven. Dat is een pijnstiller die je gewoon bij de apotheek kan halen. Dat hielp echt heel erg goed. Verder is beweging toch heel belangerijk. De doorbloeding in de hoef is verstoord, en met beweging breng je dat weer op gang. Ik ging met Ponto elke dag een paar rondjes wandelen in de bak. Toen het wat beter ging heb ik hoefschoenen gekocht en ben met hem buiten gaat wandelen. Verder stond hij overdag in de paddock zodat hij een beetje heen en weer kon drentelen.

snowylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 21:38

Ja heen en weer lopen kan ze wel maar meelopen wil ze niet. Ze dachten eiwit overschot, maarja even afwachten wat de dierenarts zegt.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:56

mm als het dus nog niet is vastgesteld wat de pony precies heeft, zou ik idd even afwachten
laat gewoon foto's maken en dan weet je meer.
als ze echt niet wil meelopen dan heeft ze idd wellicht erge pijn.

veel sterkte !

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:55

Meestal is fructaan de boosdoener bij hoefbevangenheid en niet eiwitten. Kreeg je pony muesli of stond hij nog op het gras?? Ook kan je paard een stofwisselingsprobleem hebben.
Je DA of je hoefsmid kan vaststellen of je paard hoefbevangen is. Foto's is meestal niet nodig.

snowylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 16:09

Mijn pony kreeg geen muesli, staat overdag op het land en 's nachts op stal. Ze kreeg beetje boks en voederbieten (2 per dag).
De hoefsmid komt woensdag, dus dan weten we hopelijk meer.