Gezwollen zacht gehemelte??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky74

Gezwollen zacht gehemelte??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 13:00

Zijn er mensen die er bekend mee zijn?
Het paard heeft volgens de dierenarts een licht gezwollen zacht gehemelte. wat is eraan te doen? en hoe lang kan het duren?
kortom alle informatie welkom!

fabra

Re: Gezwollen zacht gehemelte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:17

Nicky74 schreef:
Zijn er mensen die er bekend mee zijn?
Het paard heeft volgens de dierenarts een licht gezwollen zacht gehemelte. wat is eraan te doen? en hoe lang kan het duren?
kortom alle informatie welkom!

Is het net achter de tanden ?
Zo ja wordt dat ook wel schuil genoemd, wat eventueel goed helpt is zout op je hand doen en erop wrijven (2 a 3 x daags) zorg er dan wel voor dat ze ruim voldoende water heeft. Maak ook al het voer nat, dat eet makkelijker

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:30

Ik ken het als een "hangend rooster" mijn oude paardje had het ook altijd een beetje. Mensen in mijn omgeving zeiden altijd dat het een gebrek aan vitamines zou kunnen zijn. Geloof er niet zo veel van aangezien we haar jaren lang hebben bijgevoerd met een totaal supplement. Wat wel hielp als het erger werd is mirre-tinctuur geven. Dit is een bitter (plantaardig) stofje dat adstringerend (samentrekkend) werkt.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel last je paard ervan heeft, maar zowel de vitamines als de mirre-tinctuur (bestellen via een apotheek) kun je proberen.
Mijn paardje had/heeft er volgens mij niet echt last van. Ze eet normaal.

Rosanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:49

Mijn merrie van (toen) 8 jaar oud, had het ook vorig jaar. De veearts constateerde een haak op een kies die het gehemelte irriteerde en heeft toen de haak weggevijld. Daarna verdween het "hangend rooster".

Nicky74

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 09:47

tandarts is er al bij geweest en die heeft niks gezien. bij de verkoop keuring kwam het eruit. vandaar! paard heeft een zwaardere ademhaling (maar absoluut geen cornage) toen werd er gezegd dat zij hier last van had. ik had het nooit eerder gehoord.