pony loopt stijf.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez

pony loopt stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 12:49

Ik heb even een vraag:
Sinds een paar dagen loopt mijn paard kreupel. Het rare is, dat zij dit vooral sochtends heeft, als zij net heeft gelegen. Als ze is opgestaan, is het heel erg, dan kan ze (het is altijd aan hetzelfde been) heel moeilijk op dat ene voorbeen staan. Maar als ze weer even heeft gestaan, wordt het weer minder, en aan het eind van de dag heeft ze het helemaal niet meer... Sochtends begint hetzelfde liedje weer.
Als dit zo aanhoudt haal ik de dierenarts erbij.
Maar misschien weten jullie wat dit is? Ik denk zelf aan stijfheid aan dat been, dat de doorbloeding door het liggen niet goed is. (een soort slapend been bij mensen?) Ik heb het idee dat ze het ook minder heeft als ik haar niet in de bak zet. De bak is nogal zwaar.
Mijn pony is verder een jaar of 17.

fabra

Re: pony loopt stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:14

marquez schreef:
Ik heb even een vraag:
Sinds een paar dagen loopt mijn paard kreupel. Het rare is, dat zij dit vooral sochtends heeft, als zij net heeft gelegen. Als ze is opgestaan, is het heel erg, dan kan ze (het is altijd aan hetzelfde been) heel moeilijk op dat ene voorbeen staan. Maar als ze weer even heeft gestaan, wordt het weer minder, en aan het eind van de dag heeft ze het helemaal niet meer... Sochtends begint hetzelfde liedje weer.
Als dit zo aanhoudt haal ik de dierenarts erbij.
Maar misschien weten jullie wat dit is? Ik denk zelf aan stijfheid aan dat been, dat de doorbloeding door het liggen niet goed is. (een soort slapend been bij mensen?) Ik heb het idee dat ze het ook minder heeft als ik haar niet in de bak zet. De bak is nogal zwaar.
Mijn pony is verder een jaar of 17.

Laat altijd een dierenarts een diagnose stellen
Zelf kun je niet veel meer doen dan afspuiten, maar als het been warm is is er sprake van een ontsteking, dus dierenarts bellen

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:18

Die stijfheid in het been heeft natuurlijk ook een oorzaak en die oorzaak kan de DA het beste onderzoeken.
En het gevoel van een "slapend been" hebben paarde bij mijn weten niet zo snel en zeker niet iedere dag.

Als je pony zo moeilijk loopt mag je er wel vanuit gaan dat hij er ook pijn en last van heeft. dus ik zou niet te kanf wachten met de DA bellen.
Het kan ook vorm van bevangenheid zijn, misschien een onteking in de spieren of een blessure waar je pony heel stijf van wordt. Voelt het been warm aan en zit er vocht in?

Ik zou rustig aan wel beweging geven door te gaan stappen of wandelen met hem.

Succes

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:38

Klinkt als een vorm van Athrose. Zou hier idd een dierenarts bijhalen.
Hopelijk valt het mee!

marquez

Re: pony loopt stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 14:02

Het been is niet opgezet, en voelt niet warm aan. Natuurlijk ga ik er een dierenarts bij halen, ik vroeg mij alleen af of iemand het probleem misschien kent.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:44

Het eerste wat in mij opkomt, net zoals Youngster, is arthrose. Sommige paarden staan zelfs op en dan lijkt het alsof ze een hoefzweer hebben. Ik hoop het niet voor je, aan de andere kant zijn er ook veel manieren om arthrose te verlichten.

Sterkte!